دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی است که در دوره‌هایی از نزدیک با رییس‌جمهوری فقیدمان شهید رئیسی کار کرده و برخورد داشته است. وی معتقد است از مهم‌ترین خصوصیات آقای رئیسی دور بودن از حاشیه است. در ادامه گفت‌وگوی «آگاه» با این استاد دانشگاه را بخوانید.

زمان تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناخت

آگاه: خستگی‌ناپذیری مهم‌ترین وجهی بود که در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی به چشم می‌خورد. تبیین شما از این ماجرا چیست؟

حادثه‌ای که برای رییس‌جمهوری محترم و همراهانشان پیش آمد و شهادتشان را خدمت مردم ایران و امام‌عصر(عج) تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برای خدمت و کار در کشور در جاهای مختلف که بودند مانند آستان قدس رضوی، قوه قضاییه و دولت ساعت و زمان تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناختند و لحظات و فرصت‌هایی که پیش می‌آمد و در اختیارشان بود تلاش می‌کردند برای مردم و نظام خدمت بکنند و در این راه خسته و سرخورده نمی‌شدند و شاهد بودم که این رویه را در پیش گرفته بودند و برای عموم مردم هم درحال آشکار شدن بود که ایشان برای خدمت سر از پا نمی‌شناختند. تمام نقاط جغرافیایی که احتمال داده می‌شد بتوان در آنها تحولی ایجاد کرد و برای مردم کاری انجام داد پروژه‌های ناتمامی را تمام کرد یا کارهای جدیدی را به نفع کشور، مردم و نظام کلید زد، حاضر می‌شدند و به ادای وظیفه می‌پرداختند. معمولا خستگی‌ناپذیر به کسی می‌گوییم که از کار، مراجعات و مطالبات فراوان و خواسته‌های زیادی که مطرح می‌شود احساس خستگی، دلزدگی و افسردگی نکند و مثل همیشه با روی گشاده به استقبال حل مسائل و مشکلات و شناساییشان برود و مرحوم رئیسی از این دسته بود که از پرداختن به مسائل کشور و خدمت به مردم هیچ‌گاه احساس خستگی و ناامیدی و این احساس که اینها حل نشدنی است نداشت و هر روز پرروحیه‌تر از دیروز به سراغ حل مسائل و مشکلات کشور می‌رفت و از این نظر می‌توانیم ایشان را شخصیت خستگی‌ناپذیری بدانیم و به خدمت در کشور مشغول بود.

وجه تمایز شخصیت آقای رئیسی نسبت‌به دیگر رؤسای جمهور را در چه می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز ایشان اخلاقی، خوش‌برخورد و مردمی بودن است که دیگر رؤسای‌جمهور هم این ویژگی را داشتند؛ اما چیزی که ایشان را در این زمینه از دیگران متمایز می‌کند پرتلاش و خدمت‌گزار بودن است که بعضی از رؤسای‌جمهور دیگر نیز افراد اخلاقی بودند، ولی از لحاظ خدمت، دولتشان کارنامه خوبی نداشت. وجه ممیزه ایشان اخلاقی بودن، مردمی و پرتلاش بودن است و خدمت بی‌منت یا خدمت کم‌حاشیه در دولت‌شان آشکار بود و علی‌رغم اینکه کارهای زیادی طی این سه سال انجام دادند، اما از خودشان و دولتشان حاشیه‌ای به جا نگذاشتند و سعی کردند توان و انرژی کشور را به‌سوی کار، خدمت و حل مسائل کشور هدایت کنند بدون اینکه اجازه بدهند این انرژی و توان صرف حاشیه‌ها شود. ایشان یک فرد اخلاقی، سختکوش و کم‌حاشیه بودند. دولت‌هایی داشتیم که علی‌رغم فعالیت زیادشان حواشی هم داشتند و ایشان این جوانب را رعایت می‌کردند که نکته مهمی است.

شخصیت شهید رئیسی و شعارهایش به مبانی اصلی انقلاب و رهبری نزدیک بود. چگونه می‌توانیم این شخصیت را به‌عنوان یک الگو در اذهان عمومی باقی بگذاریم؟

مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید. خدمات و ویژگی‌ها خود را در طول زمان نشان می‌دهد و چون با اخلاص و صداقت همراه بوده چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر خود را می‌گذارد، ولی می‌شود از روش‌های نوین تبلیغی و ترویجی اعم از نوشتن، گفتن و  ساختن مستند و فیلم این ارزش‌ها و نمونه شخصیت‌ها را به نسل کنونی و نسل جدید منتقل کرد و این امکان وجود دارد و جامعه ما از افراد و سرمایه‌های فرهنگی و رسانه‌ای که بتوانند چنین کاری بکنند غنی است که باید روی انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های بعد سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری روی این قضیه مسئله بسیار مهمی است که حتما بایستی انجام شود.

شهادت دکتر رئیسی و همراهانش چه پیامدهایی خواهد داشت و برای حفظ ثبات و آرامش هر چه بیشتر کشور باید چه الزاماتی را رعایت کنیم؟

جمهوری اسلامی از ابتدا تا حال‌حاضر بحران‌ها، سختی‌ها و چالش‌های زیادی را از سر گذرانده و پشت سر گذاشته و این نظام را که دارای هاضمه بسیار قوی است و پشتوانه مردمی دارد خسارتی که به بار آمده و خسارت دردناکی هم هست به سلامت پشت سر خواهد گذاشت. مردم ایران آگاه‌اند و رییس‌جمهوری فقید را می‌شناسند و به او احساس مثبت دارند و گرایش مثبت مردم به شخص ایشان یک سرمایه است و موجب امنیت و آرامش خواهد شد. به اضافه اینکه عموم مردم ایران علاقه‌مندند علی‌رغم خسارت واردشده کشور در آرامش راه خود به‌سوی پیشرفت را طی کند و لذا خود مردم هم طالب آرامش و ثبات‌اند و این اتفاق می‌افتد. مهم‌تر از همه اینها این است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانونی است که همه این مسائل را پیش‌بینی کرده و ظرفیت بسیار بزرگ و بالا و والایی دارد که با اتکای به آن نظام جمهوری اسلامی به بن‌بست برخورد نمی‌کند و برای همه مشکلات احتمالی آمادگی و ظرفیت‌سازی قبلی را انجام داده است. طبق قانون اساسی امور انجام می‌گیرد و چیزی که دشمنان کشور به دنبالش بودند و هستند هیچ‌گاه محقق نخواهد شد. مهم‌تر از همه اینها، جمهوری اسلامی ایران دارای رهبر است و رهبر انقلاب هدایت انقلاب را به عهده دارد و ضامن اجرای قانون اساسی و پاسدار قانون اساسی جمهوری اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. اگر مجموعه عوامل را در نظر بگیریم، همان‌طورکه رهبری فرمودند مردم ایران نباید هیچ نگرانی و دلواپسی داشته باشند و اداره امور کشور به اتکای ظرفیت‌هایی که دارد دچار هیچ‌گونه خلل و آسیبی نخواهد شد و همین الان دولت و دیگر قوا در کشور کار خود را انجام می‌دهد و خللی پیش نخواهد آمد؛ گرچه سانحه‌ای که پیش آمد قطعا خسارت‌بار است و خسارتش هم سهمگین است، ولی به هر ترتیب چیزی است که اتفاق افتاده و در اختیار هیچ فردی نبوده و باید صبر انقلابی پیشه کرد و تحمل داشت تا اینکه رییس‌جمهوری بعدی به‌زودی انتخاب شود و اداره امور کشور در حالت دائمی خود ادامه پیدا کند. در دهه۶۰ حوادث تروریستی زیادی داشتیم؛ مثل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که ۷۲نفر از سران نظام ازجمله شهید بهشتی به‌عنوان شورای عالی قضاییه به شهادت رسیدند و کمتر از دوماه انفجار دفتر نخست‌وزیری و شورای امنیت کشور بود و همچنین ترور دادستان کل انقلاب یعنی مرحوم شهید قدوسی را داشتیم که حوادث سهمگینی بودند و نظام جمهوری اسلامی به اتکای مردم، عنایات الهی و رهبری حضرت امام(ره) از سر گذرانده و الان هم با حضور مردم در صف و آگاهی که دارند کمک می‌کنند. اتفاقی که افتاده و این حضور تهدیدات پیش رو را به فرصت‌های جدید تبدیل می‌کند و همه اینها در خدمت پیشرفت کشور قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.