۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۳٬۹۳۷

 این قله واقع در استان لرستان، شهرستان خرم‌آباد از زمان پادشاهی ساسانیان تا دوره حکومت قاجار با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه فلک‌الافلاک روی تپه‌ای بلند و باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد.

قلعه فلک‌الافلاک

آگاه: در گذشته این منطقه گذرگاهی میان کوه‌های زاگرس بود و از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی بین فلات مرکزی ایران با نواحی جنوبی و غربی کشور به‌شمار می‌رفت. قرارداشتن این منطقه در سرسبزترین جلگه‌های کوهپایه‌های زاگرس، وجود سرآب‌های خروشان و هوای عالی، موقعیت قلعه فلک‌الافلاک را متمایز می‌کردند. از طرفی تپه‌ای که قلعه فلک‌لافلاک روی آن قرار داشت، ازسوی دو رشته‌کوه از شمال به غرب و جنوب به شرق در اطراف جلگه لرستان احاطه می‌شد که مانند حصاری از این قلعه محافظت می‌کردند.

در ساخت قلعه فلک‌الافلاک از آجر، خشت، سنگ و ملات استفاده کرده‌اند. وجود چاهی بسیار عمیق و راه فرار اضطراری در حیاط دوم قلعه، از نکات جالب‌توجه این بنا به‌شمار می‌روند. قلعه فلک‌الافلاک در طول تاریخ مورد استفاده بسیاری از حکومت‌ها قرار گرفته و کاربری‌های گوناگونی داشته است. در گذشته از این قلعه به‌عنوان مقر حکومت، پادگان نظامی، زندان، خزانه سلطنتی و سایر کاربری‌های نظامی و سیاسی استفاده کرده‌اند. درحال‌حاضر این قلعه باستانی را تغییر کاربری داده‌اند و به موزه باستان‌شناسی، مردم شناسی و آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی تبدیل کرده‌اند تا عموم علاقه‌مندان به بازدید از آثار تاریخی بتوانند از این بنا دیدن کنند این قلعه در خیابان امام خمینی معروف به ۱۲ برجی واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.