مریل استریپ یکی از تحسین‌شده‌ترین و شاخص‌ترین بازیگران معاصر سینمای جهان است. بازی‌های متفاوت او در نقش‌های مختلف به حدی ماهرانه بوده است که به‌خوبی توانسته توجه و تحسین همه را برانگیزد. او در ۲۶سالگی وارد عرصه بازیگری شد و در همان یک سال ابتدایی توانست جایزه «تونی» را دریافت کند. این جایزه با نام دیگر آنتوانت پری برای درخشش در هنر نمایش طبق مراسمی سالانه در نیویورک ازسوی انجمن تئاتر آمریکا و انجمن صنفی لیگ برادوی اعطا می‌شود. او در عرض دو سال توانست اولین نقش خودش را در فیلم سینمایی بلندی ایفا کند و در سال سوم هم جایزه اسکار را به خانه برد.

بازیگری برای چند ژانر

آگاه: استریپ در پنج دهه اخیر توانسته بیش از ۲۱نامزدی و چند جایزه را در اسکار از آن خود کند. او قطعا یکی از بهترین و اثرگذارترین بازیگران چند نسل از تاریخ سینماست که در جشنواره کن ۲۰۲۴ نیز از او برای عمری درخشان در سینما و در قامت بازیگری در نقش‌های متفاوت با اهدای نخل طلای افتخاری تقدیر شد. به همین بهانه در ادامه چند اثر شاخص او را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

مری لوئیز استریپ که به نام مریل استریپ شناخته می‌شود بی‌تردید از بازیگران اثرگذار تاریخ سینماست که از اواخر قرن میلادی پیش یعنی دهه ۷۰میلادی بازی در فیلم‌های سینمایی و تئاتر را آغاز کرده و از همان ابتدا تاکنون خوش درخشیده است. او رکوردی اعجاب‌انگیز از دریافت جوایز را بر جای گذاشته است که از آن می‌توان به بیش از ۲۱ بار نامزدی در اسکار و همچنین بیشتر از ۳۲ بار نامزدی در جایزه گلدن‌گلوب و بسیاری از جوایز و جشنواره‌های دیگر اشاره کرد.‌ او بیش از همه برای تنوع در نقش‌ها و لهجه‌هایش به شهرت رسیده است. آثار درخشانی از او در ژانرهای گوناگون برجامانده که از آن می‌توان به فیلم‌های «بالا را نگاه نکن» به کارگردانی آدام مک‌کی، «پست» به کارگردانی اتیون اسپیلبرگ، «زنان کوچک» به کارگردانی گرتا گرویگ، «پل‌هایی مدیسون کانتی» به کارگردانی کلینت ایستوود، «انتخاب سوفی» به کارگردانی آلن جی پاکولا و فیلم «خارج از آفریقا» به کارگردانی سیدنی پلولاک اشاره کرد. حضور اخیر او در جشنواره کن ۲۰۲۴ که در چند روز گذشته به پایان رسید برای او نخل طلای افتخاری این جشنواره را در کنار بزرگان دیگری در سینما همچون جورج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا به ارمغان آورد و موجب شد دوباره نام او در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی بین‌المللی برجسته شود. هرچند اعتبار و وجاهت نخل طلای کن به‌علت سیاست‌زدگی چندین ساله و سوگیری‌های مغرضانه از چند جنبه بی‌اعتبار شده است و نمی‌توان به این جایزه به‌عنوان یک جایزه هنری اتکا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.