۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳٬۹۹۸

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ۵۱درصد از ساکنان شهر تهران، مستاجر هستند.

تهران، کمتر از ۱۰هزار خانه خالی دارد

آگاه: حمیدرضا صارمی در دومین نشست عصرانه‌های خانه معمار با موضوع «خانه‌های خالی شهر تهران» با اشاره به موضوع خانه‌های خالی شهر تهران، گفت: هرگاه صحبت از مسکن‌سازی در شهر تهران می‌شود، نقدهای زیادی به ما وارد می‌کنند که تهران مملو از خانه‌های خالی است، درحالی‌که ما با کمبود مسکن در شهر تهران مواجهیم؛ بنابراین همه باید در این حوزه به یک اجماع برسیم که اگر تعداد خانه‌های خالی در تهران زیاد است، روند تولید مسکن باید متوقف شود؛ اما اگر چنین موضوعی صحت ندارد، باید این شائبه از اذهان پاک شود.
صارمی تصریح کرد: ما سال گذشته بنا به درخواست وزیر راه و شهرسازی و تاکید شهردار تهران به نواحی اعلام کردیم تا با استفاده از تمامی ابزارهای موجود، خانه‌های خالی را شناسایی کنند و طبق نتایج این تحقیقات، تعداد خانه‌های خالی شهر تهران به ۱۰هزار واحد هم نرسید، ولو اینکه مدتی در سال خالی باشند.

معاون شهرداری تهران اضافه کرد: نباید از این موضوع غافل شد که تهران دارای مرکزیت است و بسیاری از افرادی که فعالیت‌های تجاری، علمی و اداری دارند، دائما از شهرهای دیگر به تهران درحال رفت‌وآمد هستند و برخی از آنها برای انجام فعالیت‌های خود واحدهایی را در اختیار دارند یا برخی نمایندگی سازمان‌ها و شرکت‌های سایر شهرها، دفاتری را در برخی واحدها برای خود مجهز کرده‌اند که ممکن است در زمان‌هایی از سال خالی باشند؛ بنابراین، این واحدها کارکرد دارند و واحد خالی محسوب نمی‌شوند. وی با بیان اینکه مطابق تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده ما در تهران واحد خالی به معنای واقعی نداریم، اظهار داشت: اینکه براساس سرشماری ۱۳۹۵، تعداد زیادی واحدهای خالی در شهر تهران وجود دارد، مبنای علمی ندارد، چراکه اولا از آن سرشماری هشت سال گذشته است، ثانیا، در هنگام آمارگیری، ممکن است، ساکن یک واحد به هر دلیلی آنجا حضور نداشته باشد و براساس تحقیقات ما، شهر تهران، کمتر از ۱۰هزار خانه خالی دارد.

سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درخصوص عدم تناسب در عرضه و تقاضا مسکن در پایتخت، گفت: ۴۲درصد خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر مسکن هستند و در شاخص توان‌پذیری مسکن اصلا وضع خوبی نداریم که این مسئله نیاز شهر به مسکن‌سازی را تشدید می‌کند. بعد از ابلاغ طرح تفصیلی جدید، به‌دلیل ایجاد برخی محدودیت‌ها، تعداد صدور پروانه برای واحدهای مسکونی کوچک‌مقیاس کم شد و صدور پروانه به‌سمت واحدهای بزرگ‌تر رفت. این موضوع موجب تولید واحدهای مسکونی شد که تناسبی با نیاز عموم خریداران نداشتند، چراکه واحدهای مازاد موردبحث عموما در شمال‌شهر تهران هستند و برای گروه‌های هدف مناسب نیستند. هدایت تاکید کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده و پلاک‌های ناپایدار شهر تهران نیز با رویکرد ایجاد محلات الگو در دست اقدام است؛ بنابراین جریان ساخت مسکن در تهران باید به یک جریان پایدار تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.