۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴٬۱۰۷

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاست

انتخابات کاری بزرگ و پدیده‌ای پر دستاورد

آگاه: مهم‌ترین شاخصه انقلاب اسلامی و به تبع آن، تشکیل جمهوری اسلامی ایران حضور و محوریت مردم در تمامی امور و مراحل است. جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز برآمده از متن ملت بوده و مردم‌محوری را در هر صحنه‌ای سعی کرده ظرفیت مردمی خود را به منصه ظهور برساند.

شکی نیست که یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی انتخابات و گزینش افرادی برای اداره امور بوده که مردم با حضور چشم گیر و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری مبتنی بر دین است. شکل‌گیری بیش از ۴۲انتخابات در تنها ۴۵سال از عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد آرمان این انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکت انقلاب اسلامی نیز این مهم را محقق کرده است. در انتخابات مختلف ریاست جمهوری نشان از اهمیت نقش‌آفرینی برای سرنوشت خود در نزد مردم این کشور است. از سوی دیگر، در فضای مشارکت فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می‌شود. فرصت احساس نیاز به یکدیگر و افزایش هماهنگی و بهره‌وری پیدا می‌شود. 

با مردمی‌سازی و مشارکت مردم، اشتباهات و سوگیری تصمیم‌گیری‌ها کاهش پیدا می‌کند، چراکه هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف می‌کند. با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش می‌یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان اخیرشان در سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، انتخابات پیش‌رو را کاری بزرگ و پدیده‌ای پردستاورد دانستند و گفتند: اگر ان‌شاءالله این انتخابات به‌خوبی و باشکوه و عظمت برگزار شود و بعد از این حادثه تلخ، مردم مسئول بعدی را با آرای بالا انتخاب کنند، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا خواهد داشت؛ بنابراین انتخابات هشتم تیر بسیار مهم است. در دین مبین اسلام، هدف نهایی هر فعالیتی رشد و تعالی انسان است و توسعه انسانی بر هر امری مقدم است. مشارکت مردم از اصلی‌ترین ابزار یادگیری اجتماعی و رشد فردی است؛ بنابراین امری دینی است و تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت در کنار راهنمایی برای مشارکت در تعیین سرنوشت امری دینی است.

سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده است و تاکید کرده‌اند که نه‌تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و البته هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

حضور تفکرات مختلف در برهه‌های مختلف در عرصه مدیریت کشور چه در قوه مقننه و چه در قوه مجریه نشان داده که مردم حرف نهایی را می‌زنند و انتخاب و نگاه نهایی از آن مردم است. بر همین اساس است که رهبر انقلاب حماسه انتخابات را مکمل حماسه مردم در بدرقه شهیدان خدمت خواندند و افزودند: ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رییس‌جمهوری فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.

اخلاق شرط اساسی در رقابت انتخاباتی

حال که مرحله ثبت‎‌نام داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسیده و وارد مرحله بررسی صلاحیت این افراد توسط شورای نگهبان هستیم آنچه مهم است بحث رعایت اخلاق در رقابت است. آنهایی که در این مرحله تایید صلاحیت نمی‌شوند و آنهایی که تایید می‌شوند و طرفداران و حامیان آنها باید اخلاق‌مداری را مدنظر داشته باشند.

در این میان آنچه اهمیت می‌یابد توجه به «سلامت رقابت‌های انتخاباتی» و تعریف حدود و ثغور میدان مسابقه و رقابت سیاسی است که در صدر این چارچوب، پایبندی به قانون و التزام به اخلاق رقابت سیاسی قرار دارد. توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، سیاه‌نمایی، بزرگنمایی مشکلات، اسراف، هزینه‌کردهای غیرشرعی، دادن وعده‌های غیرواقعی و خرید رأی نمونه‌ای از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن سلامت رقابت انتخابات باشد. این اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی همچون تبلیغات، مناظرات و گفتگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌های مختلف، یادداشت‌های مطبوعاتی وابسته به جریان‌های سیاسی و همچنین رقابت نزد طرفداران و هواداران باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر انقلاب بر همین اساس با تاکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، فرمودند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رییس‌جمهوری شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.