۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۴٬۱۴۳

عروج شهادت‌گونه و ناگهانی رییس‌جمهوری شهید حجت‌الاسلام‌و المسلمین  رئیسی، فضای کشور را براساس قانون اساسی به‌سمت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ۸تیر ۱۴۰۳ برده است. در همین راستا، آنچه پیش از هر مسئله باید مدنظر قرار گیرد برگزاری انتخابات در یک فضای سالم و بدون چالش و در چارچوب رعایت اخلاق و قواعد انسانی است. بر همین مبنا تفاوت بین تخریب و تبیین نکته‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد.

تخریب یا تبیین؛ مساله این است

آگاه: ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت و شنود و مباحثه نامزدها و طرفداران آنها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرفداران آنهاست. رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی، مصادیق متعددی از اخلاق‌مداری در انتخابات را بیان فرموده‌اند. یکی از مهم‌ترین ارکان آن، رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفتگوهاست.

در نارضایتی‌ها و انتقادات «راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست... راهش تبیین است.» ۹/۶/۱۳۸۵ چراکه اساسا «تخریب، فضای انتخابات را خراب می‌کند.» ۱۸/۷/۱۳۸۵ «مردم از فضای تخریب خوششان نمی‌آید.» ۲۹/۶/۱۳۸۷ در مقابل «از اول، حرکت انقلاب بر اساس تبیین به وجود آمد.» ۹/۶/۱۳۸۵ اتفاقا «ظرافت کار اینجا است که ممکن است... در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعین‌حال نفرت‌پراکنی نباشد.» ۶/۳/۱۳۹۲ ناگفته پیداست توجه به این بُعد از اخلاق انتخاباتی، می‌تواند یکی از ملاک‌های انتخاب اصلح باشد؛ چراکه «برای یک مسئول، عقیده و اخلاق مسئله‌ شخصی نیست؛ مسئله‌ای اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.» ۲۵/۹/۱۳۸۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.