۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴٬۱۸۸

الناز برکاتی- خبرنگار گروه فرهنگ: چندی پیش ویدیویی از محمدحسن شانه‌ساززاده، موسس شاتل و نایب‌رییس هیات‌مدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا منتشر شد که در آن همه بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود. شنیدن این سخنان از شخصی که سال‌ها مدیر نماوا، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی بوده است، جای تاسف دارد.

از بی‌اخلاقی تا تحریم صنفی

آگاه: پس از انتشار این ویدیو سینماگرانی چون همایون اسعدیان، مازیار میری، حسین فرحبخش، رضا کیانیان، انجمن بازیگران و... نسبت‌به سخنان مدیر نماوا واکنش نشان دادند و طبق تصمیم شورای صیانت خانه سینما، عضویت شانه‌ساززاده در خانه سینما به تعلیق درآمده و این شورا خواستار قطع همکاری صنوف سینمایی با این مدیر تا پایان سال ۱۴۰۴ شد.

اوایل اردیبهشت‌ماه، محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیر پلتفرم نماوا در یک مصاحبه‌ اظهاراتی را درباره سینماگران مطرح کرد که با واکنش و اعتراض آنها همراه شد. او در بخشی از این ویدیو درباره بازیگران و تهیه‌کنندگان این صنعت گفت: «بازیگران این سریال‌ها خیلی بی‌اخلاق‌اند. بازیگران و تهیه‌کننده‌ها همه بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرف‌شان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم‌خانگی تا کاشی‌کاری و خودرو بودم من به بی‌اخلاقی اینها هیچ‌جا ندیده‌ام. اسم‌شان این است که هنرمندند اما بسیار بی‌اخلاق‌اند. اول و آخرشان پول هست. پول بده هر کاری می‌کنند.»

خانه سینما همان زمان اعلام کرد، هیات‌رییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. هفتم خردادماه انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نیز در نامه‌ای سرگشاده از شورای صیانت خانه سینما خواست که در پاسخ به توهین مدیر این پلتفرم تعلل نکند. حالا پس از گذشت حدود یک ماه روابط عمومی خانه سینما، عضویت شانه‌ساززاده را را در خانه سینما به تعلیق درآورده است. 

از هر دست بدهی از همان دست پس می‌گیری!

طبق گفته شانه‌ساززاده، ایشان در چند صنعت مختلف فعالیت کرده و جای سوال است که شخصی که در صنعت لوازم‌خانگی، مصالح ساختمانی، خودرو و... فعالیت کرده است چه ارتباطی با سینما و سریال‌سازی دارد؟ شخصی که هیچ تخصص و مهارتی در زمینه هنر به‌ویژه صنعت پیچیده‌ای چون سینما ندارد و با داشتن پول توانسته وارد این حوزه شود به خود اجازه داده تا هنرمندان، بازیگران و اهالی این عرصه را به پول‌پرستی متهم کند. شاید این سخنان درباره برخی از هنرمندان و سینماگران درست باشد هیچ صنف و رشته‌ای در این جهان پاک و منزه نیست و در هر حیطه‌ای خوب و بد وجود دارد؛ بنابراین همه را به یک چشم دیدن ازلحاظ اخلاقی درست نیست. بازیگران متعددی به این ویدیو واکنش نشان دادند و به‌صراحت اعلام قطع همکاری با این پلتفرم کردند. روابط‌عمومی پلتفرم نماوا در واکنش به صحبت‌های جنجالی شانه‌ساز از هنرمندان پوزش خواست و نوشت: «بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارد و مصاحبه اخیر نایب‌رییس هیات‌مدیره نماوا را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.» اما دیگر کار از کار گذشته است و شانه‌ساززاده در توهین‌هایی که به هنرمندان کرده بود غرق شد.

سرنوشت سریال‌ها چه می‌شود؟

درحال‌حاضر سریال‌های «ازازیل» به کارگردانی حسن فتحی، «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و «بلیت یک‌طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری با حضور تعدادی از بازیگران شاخص سینما در این پلتفرم در دست تولید است. به‌طور قطع این حکم شامل این سریال‌ها نخواهد شد چراکه سازندگان آنها با این پلتفرم قرارداد دارند و نمی‌توانند همکاری خود را به‌صورت یک‌طرفه قطع کنند اما باید دید که آیا اصلا دست‌اندرکاران این پروژه‌ها به ادامه همکاری با این پلتفرم تمایل دارند یا خیر، زیرا امکان اینکه برخی از هنرمندان رأی این شورا را برنتابند و از آن پیروی نکنند هم وجود دارد. باید دید چنین حکمی تا چه میزان نقش بازدارندگی خواهد داشت و تعداد قراردادهایی که از این پس با این پلتفرم بسته خواهد شد، نشان خواهد داد که رأی شورای صیانت خانه سینما تا چه اندازه موثر خواهد بود و اعضای صنوف به آن عمل خواهند کرد. اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود. روی دیگر ماجرا این است که این پلتفرم برای ادامه حیات ناچار است که هنرمندان را راضی به همکاری با پروژه‌های خود کند و حتی شاید مجبور باشد مبالغی بیش از معمول به سینماگران و اهالی صنوف مختلف خانه سینما بپردازد تا آنها حاضر به همکاری با این پلتفرم شوند؛ بنابراین این پلتفرم از این پس راه دشواری برای ساخت سریال و پروژه‌های تصویری در مقابل خود دارد. هرچند نمی‌توان رأی شورای صیانت خانه سینما را صرفا تشریفاتی تلقی کرد اما پذیرش این حکم ازسوی سینماگران و عدم انعقاد قرارداد با نماوا میزان کارایی این حکم و این شورا را مشخص خواهد کرد. 

سکوتی پر از ابهام

اما سوال اینجاست که پس از این تعلیق، عضویت و حق اشتراک مخاطبان این پلتفرم چه خواهد شد؟ آیا با این تعلیق اشتراک مخاطبان نیز معلق خواهد شد؟ آیا پلتفرم به فعالیت خود بدون حضور مدیر ارشد و موسسش ادامه خواهد داشت یا با بیانیه‌ای که از انجمن تهیه‌کنندگان مستقل مبنی با قطع همکاری با این پلتفرم بیرون آمده، به پایان کار نماوا خواهیم رسید یا خیر و... همگی سوالاتی است که ذهن همه به‌ویژه مخاطبان را مشغول کرده است. پس از اینکه با رأی شورای صیانت خانه سینما، خبر تعلیق عضویت محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیر ارشد نماوا منتشر شد، تلاش‌های بسیاری ازسوی آگاه صورت گرفت تا پاسخ این چرایی‌ها را در گفت‌وگویی با اهالی خانه سینما، و پلتفرم نماوا روشن کند اما هیچ‌یک از مسئولان خانه سینما و پلتفرم پاسخ‌گو نبودند. در تماس‌های صورت‌گرفته و پیگیری‌های مداوم با روابط‌عمومی این پلتفرم نیز گفته شد که قصد ندارند پاسخ‌گوی هیچ‌یک از سوالات باشند، این سکوت و عدم پاسخ‌گویی، خود هاله‌ ابهام را پررنگ‌تر از پیش می‌کند و بیش از پیش به گمانه‌زنی‌های پی‌درپی دامن خواهد زد.


مازیار میری ـ کارگردان و تهیه‌کننده 

از بی‌اخلاقی تا تحریم صنفی

از نظر من تاسف بزرگ‌تر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کاسبکاری، چون ایشان عهده‌دار تصمیم‌گیری در امور فرهنگی می‌شوند که واقعا باعث تاسف است.

همایون اسعدیان ـ کارگردان و تهیه‌کننده سینما

از بی‌اخلاقی تا تحریم صنفی

حداقل برای منی که در یکی دو پروژه، یکی دو سال با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، باعث تاسف است.

اسماعیل عفیفه ـ تهیه‌کننده سریال جنگل آسفالت

از بی‌اخلاقی تا تحریم صنفی

ما به اندازه جناب شانه‌ساززاده درگیر پول نیستیم که به‌خاطرش هر کاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد. من در زمان مسئولیت آقای شانه‌ساززاده قراردادی با نماوا نداشتم و قرارداد جنگل آسفالت با تیم مدیریتی جدید بسته شد و علی‌رغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم.

مهدی امینی ـ دوبلور و مدیر استودیو کوالیما

از بی‌اخلاقی تا تحریم صنفی

نبود آگاهی شما نسبت‌به سینما و هنر باعث شد مجموعه‌هایی که با این آقا تعامل و همکاری دارند، آسیب‌های جدی ببینند. طی ۲۰سال فعالیتم در حوزه سینما، مدیری به ناآگاهی او ندیدم و تا زمانی که افرادی از نوع و تفکر شما در مجموعه نماوا باشند، اعلام می‌کنم که همکاری مجموعه کوالیما و بنده با آن مجموعه قطع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.