۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴٬۲۰۳

سیدمرتضی مفیدنژاد ـ دبیر ویژه‌نامه

آگاه: با اعلام اسامی تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست‌جمهوری، زنگ آغاز رقابت انتخاباتی به صدا درآمد و از امروز تا ۲۴ساعت قبل از روز انتخابات نامزدها مجازند در چارچوب موازین و حدود قانونی به رقابت بر سر برنامه‌ها و شعارهایشان در راستای جلب رأی بیشتر بپردازند.

چنانچه در مقام آسیب‌شناسی فضای سیاسی کشور به‌ویژه طی سال‌های اخیر برآییم و بخواهیم زمینه‌هایی که باعث می‌شوند شکل‌گیری منظم تعامل جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی به چالش کشیده شود، بازشناسی کنیم، باید در کنار عواملی چون عدم بلوغ احزاب سیاسی در ایران، فقدان کارویژه آموزشی، شکاف‌های ایدئولوژیک و... به فقدان الگویی مشخص برای رقابت سالم و متوازن جناح‌های سیاسی در راستای اهداف عالیه نظام اشاره کنیم.

در سال‌های قبل به‌دلیل نبودن یک چارچوب مشخص و خلأهای قانونی بستر رقابت‌های سیاسی به فضای منافع ملی و آبروی کشور آسیب‌هایی را وارد کرد. در همین راستا بود که رهبر انقلاب در مراسم اخیر سالگرد ارتحال امام(ره) نیز تصریح کردند:

«در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش‌وواکش برای به‌دست‌آوردن قدرت نیست.» در همین راستا ذکر چند در خط شروع این رقابت سیاسی حائز اهمیت است:

۱) تخریب رقیب باید از دستورکار خارج شود. افزون بر این سیاه‌نمایی تام و تمام کارنامه دولت‌های قبل هم راه به جایی نخواهد برد.

۲) خودمحوری در رقابت ها و شعارهای انتخاباتی باید به ایده محوری و مدنظر قرار دادن امر ملی تبدیل شود.

۳) بیان وعده‌های ناصادق و نشدنی قطعا آسیب‌زاست. با توجه به واقعیت‌های کشور نیاز به ارائه برنامه و وعده‌های نزدیک به تحقق داریم.

۴) مبانی انقلاب اسلامی برخاسته از قول و فعل امامین انقلاب و قانون اساسی قطعا خط قرمزی غیرقابل جبران است. محکم و استوار در تمام دوران رقابت باید پای آن ایستاد.

۵) منافع ملی هر کشوری تعریف مشخص و روشنی دارد. ما نباید در مبارزات انتخاباتی مان منافع ملی را به‌راحتی به قربانگاه ببریم.

۶) ادبیات خدمت‌محورانه و ترسیم فضایی که در آن خدمت‌رسانی دقیق در اولویت باشد از ابتدای انقلاب نیاز و گفتمان موردتایید توده‌های مردمی بوده است. قطعا بیش از هر چیزی نیازمند آنیم تا نقشه خدمت مجاهدانه و مجدانه توسط کاندیداها برای رأی‌دهندگان ترسیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.