درحالی مردان انتخابات چهاردهم، رقابت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند که تعدادی از داوطلبان و چهره‌های سیاسی به صف حمایت از کاندیداهای ریاست‌جمهوری پیوسته‌اند.

چهره‌های سیاسی از کدام نامزدها حمایت‌می‌کنند؟

آگاه: با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۳ و مشخص شدن ۶رجل سیاسی که شایستگی تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری را دارند، اسامی چهره‌ها و اشخاصی که از ۱۰خرداد ۱۴۰۳ آمادگی خود را برای حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند اما از حضور در رقابت‌ها بازماندند نیز مشخص شد.

براساس اسامی که وزارت کشور به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۳ اعلام کرده است، صلاحیت محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی احراز شد. علاوه‌براین افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد، علی اردشیر لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، سیدصولت مرتضوی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، سید شمس‌الدین حسینی، علی و اکبر نیکزاد و مصطفی کواکبیان از حضور در رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۳ بازماندند.

اکنون که فعالیت تبلیغاتی مردان انتخابات چهاردهم به‌صورت رسمی کلید خورده است، هریک از احزاب، ائتلاف‌ها، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و داوطلبان انتخابات (عدم احراز صلاحیت‌شدگان) از یک کاندیدا حمایت یا در ستادهای آنها فعالیت می‌کنند، به همین جهت این پرسش مطرح می‌شود که برنامه‌ چهره‌های سیاسی بازمانده از انتخابات هشتم تیر چیست و از چه گزینه‌هایی حمایت خواهند کرد؟

سکوت بهاری‌ها

در پرونده انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد دوباره مُهر عدم احراز صلاحیت خورده شد. او قبل از این در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ ردای داوطلبی انتخابات را بر تن کرده بود، اما در آن مقطع نیز از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد، بااین‌حال در سال۱۴۰۳ ثبت‌نام کرد و برای سومین‌بار از حضور در صحنه رقابت بازماند. رییس دولت‌های نهم و دهم در سیزدهمین دوره انتخابات تهدید کرده بود: اگر صلاحیتش تایید نشود در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ صلاحیت او احراز نشد اما انتخابات با مشارکت مردم برگزار و رییس جدید قوه مجریه انتخاب شد. او برخلاف دوره قبل این‌بار برای مسئولان ذی‌ربط قبل خط و نشان نکشید و فقط به تشریح برنامه‌ها و دلایلی که منجر به حضور مجددش در صحنه شد، پرداخت. در دوره جدید بعد از اعلام نتایج خبری از رییس‌جمهوری سابق در رسانه‌ها و فضای مجازی مخابره نشده اما گفته می‌شود او احتمالا در بزنگاه هشتم تیر ۱۴۰۳ دیگر سکوت نمی‌کند یا اگر باز ترجیح دهد روزه سکوت بگیرد، در پای صندوق رأی حاضر می‌شود. باید دید در چند روز آینده چه تحرکاتی ازسوی «بهاری‌ها» در عرصه سیاسی کشور صورت می‌گیرد.

ادامه حرکت در مسیر خدمت به مردم

علی اردشیر لاریجانی در انتخابات۸۴ با محمود احمدی‌نژاد و سایر گزینه‌ها به رقابت پرداخت اما صحنه را به شهردار وقت تهران واگذار کرد و دبیر شورای عالی امنیت ملی شد. دوره همکاری او با محمود احمدی‌نژاد کوتاه بود از این رو از «شعام» به میدان بهارستان رفت و ۱۲سال بر کرسی ریاست قوه مقننه تکیه زد. لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ پا به صحنه نهاد اما بخت با او یار نبود و ازسوی شورای نگهبان تایید نشد، باز در چهاردهمین دوره داوطلب شد اما این دوره هم در فهرست نهایی کاندیداها قرار نگرفت. رییس سابق مجلس روز گذشته در بیانیه‌ای که خطاب به مردم منتشر کرد، نوشت: مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت، متوقف نخواهد شد.

همین پیام کوتاه لاریجانی حاکی از آن است که وی نمی‌خواهد به حاشیه رانده شود، براین اساس پیش‌بینی می‌شود که او در انتخابات پیش رو از یک کاندیدای رأی‌آور نزدیک به جریان متبوعش حمایت کند. در بین ۶گزینه نهایی مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان از نیروهایی شناخته می‌شوند که از نظر گرایش سیاسی به علی لاریجانی نزدیک هستند. برخی از تحلیلگران و روزنامه‌نگاران در صفحات شخصی خود از احتمال حمایت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعتدالی از کاندیداتوری پزشکیان اصلاح‌طلب خبر می‌دهند. آیا لاریجانی حاضر می‌شود در دقیقه ۹۰ به‌عنوان یک بازیگر وارد صحنه شود و از گزینه اصلاح‌طلبان حمایت کند؟

در حمایت از پزشکیان از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب هم می‌توان نام برد. جبهه اصلاح‌طلبان و رییس آن (آذر منصوری) در توییتی اعلام کرد از مسعود پزشکیان حمایت می‌کنند. از اردوگاه تکنوکرات‌ها هم خبر می‌رسد: غلامحسین کرباسچی رسما از کاندیداتوری وزیر بهداشت دولت اصلاحات حمایت می‌کند. اسحاق جهانگیری یکی دیگر از داوطلبان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: هیچگاه از تلاش و امید برای ایران خسته نمی‌شود.

احتمال ائتلاف همه بازیگران و کارگردان دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی از مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری پررنگ است. در این صورت جهانگیری هم یکی از آنها خواهد بود. علاوه‌بر او، عباس آخوندی یکی از داوطلبانی شناخته می‌شود که به احتمال زیاد در زمین اصلاحاتی‌ها و اعتدالی‌ها بازی خواهد کرد. ظرف روزهای آینده باید منتظر اخبار جدید در این دو جریان سیاسی باشیم. علی نیکزاد، نایب‌رییس فعلی مجلس و وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم در آخرین روز ثبت‌نام خود را به ستاد انتخابات رساند و در انتخابات نام‌نویسی کرد اما در نهایت انصراف داد. روز یکشنبه خبرگزاری مهر از ریاست او بر ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف خبر داد و این خبر در روز دوشنبه تایید شد و به‌صورت رسمی مسئولیت ستاد قالیباف را برعهده گرفت. نیکزاد اصولگرا در انتخابات سال ۱۴۰۰ رییس ستاد آیت‌الله رئیسی هم بود.

و اما دولتی‌ها!

در انتخابات پیش رو ۵+۱ نفر داوطلب انتخابات شدند، از این جمع دولتی‌ها نیز داوود منظور انصراف داد و از بین سایر گزینه‌ها «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» و «علیرضا زاکانی» به جمع کاندیداهای نهایی پیوستند. هنوز موضع‌گیری از سوی داوطلبان انتخابات اعضای کابینه اعلام نشده، البته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و داوطلب انتخابات بعد از رسانه‌ای شدن اسامی کاندیداها در بیانیه‌ای از تصمیم شورای نگهبان تمکین کرد اما مشخص نیست در انتخابات به کدام سو خواهد رفت.

وزرای ارشاد و راه و شهرسازی از قطار کاندیداهای ۱۴۰۳ پیاده شده‌اند و تحرکات انتخاباتی نمی‌کنند اما محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهوری طی نامه‌ای از محمد مخبر درخواست کرد تا با مرخصی او موافقت شود. وی ریاست ستاد سعید جلیلی را برعهده گرفته است. این احتمال می‌رود داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که در کابینه هم حضور دارند، از بین سه گزینه که عبارت‌اند از: «قاضی‌زاده هاشمی»، «سعید جلیلی» و «علیرضا زاکانی» از یکی از آنها حمایت کنند؛ این تحلیل نگارنده است. ضمن آنکه حمایت وزرا یا اعضای کابینه را نباید به‌منزله حمایت دولت از یک کاندیدای خاص تلقی کرد. آنچه مشخص است در صحنه رقابت تمامی احزاب و شخصیت‌ها حضوری فعال خواهند داشت و این نشان از رقابتی بودن انتخابات ۱۴۰۳ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.