فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی که اولین اکران خود را در جشنواره چهلم فجر داشت و پس از چندماه به‌صورت مینی‌سریال از پلتفرم نماوا پخش شد، به‌زودی اکران عمومی خواهد شد.

اعتباربخشی نخ‌نما به کیمیایی با خائن‌کشی در سینما

آگاه: «خائن‌کشی» با ارجاع به برخی از وقایع تاریخی در ارتباط با کودتای ۲۸مرداد و ملی شدن صنعت نفت و شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره به طرح و روایت قصه خود می‌پردازد. کیمیایی در این فیلم ماجرای سرقت گروهی که سودای عدالت‌طلبی داشتند از بانک ملی شعبه فردوسی را به تصویر کشیده است. کیمیایی قصد ندارد این ماجرا را باز کند و رمزگشایی این واقعه عجیب و غریب اقتصادی_تاریخی را به خود تماشاگر واگذار می‌کند. مسعود کیمیایی که با «خائن‌کشی» در جشنواره‌های روتردام و ولز نامزد دریافت جایزه شده بود، جدیدترین جایزه‌اش را از جشنواره گلدن فمی بلغارستان دریافت کرد. در بهمن سال‌۱۴۰۰ و در نشست خبری فیلم «خائن‌کشی» که بدون حضور مسعود کیمیایی برگزار شد، دست‌اندرکاران فیلم اعلام کردند که بیش از ۲۰۰دقیقه برای «خائن‌کشی» فیلمبرداری شده است و از آن برای پخش در شبکه نمایش خانگی استفاده خواهد شد.

البته در آن مقطع پیش‌بینی نمی‌شد که پخش در نمایش خانگی پیش از اکران سینمایی باشد، اما خب این اتفاق افتاد و در مدل سریالی نیز بازخوردها برای آخرین کار کیمیایی بد بود. همانند اتفاقی که در اکران جشنواره‌ای برای این فیلم رخ داد و در کاخ جشنواره و سالن اصحاب رسانه، این فیلم حتی هو شد و بسیاری یک‌سوم از فیلم نگذشته بود که از سالن با ناراحتی و کلافگی خارج شدند. کیمیایی اصرار عجیبی بر تکرار فیلم‌های گذشته‌اش و فضاهای خاص آنها داشته و دارد و به این تکرارهای مداوم می‌بالد. خائن‌کشی، در عین اینکه سوژه‌ای به‌ظاهر جذاب، تولیدی پرهزینه و تصاویری خوش‌ رنگ‌ولعاب دارد اما در امر فیلمنامه، کارگردانی و بازی‌ها با ضعف‌های شدید و عجیبی روبه‌رو است.

شخصیت‌های فیلم، کاملا بی‌شناسنامه و فاقد هرگونه پیشینه و شخصیت‌پردازی‌اند؛ گویی هیچ انگیزه و کار دیگری جز سرقت و مبارزه در کنار مصدق ندارند. درنهایت این فیلم شعارزده که به‌شدت دچار ضعف است در شبکه نمایش خانگی و مدل سریالی نیز موفق نبود و حال قرار است به سینما و اکران عمومی بیاید. 

خائن‌کشی علاوه‌بر نامزدی در پنج بخش در فجر چهلم، در بخش بهترین طراحی لباس برنده سیمرغ بلورین آن شد. در نهایت اما این فیلم را می‌توان به‌نوعی پایان رسمی عمر هنری و حرفه‌ای کیمیایی دانست که از آن سال‌های اوجش در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ فاصله بسیاری گرفته و چند اثر آخرش، خصوصا همین خائن‌کشی، فاقد اعتبار و هویتی از او است، که ظاهرا قرار است با اکران عمومی، یک اعتباربخشی تصنعی و نخ‌نما به این کارگردان پیشکسوت داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.