نشست خبری «مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر» با حضور ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی جشن ۱۰کیلومتری غدیر، پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۲خرداد در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

مهمونی دعوتیم

آگاه: زارع با اشاره به نکاتی از مهمونی کیلومتری غدیر در سال۱۴۰۲ بیان کرد: سال گذشته در جشن غدیر تهران ۵۴هزار خادم مواکب داشتیم درحالی‌که جمعیت برخی شهرها کمتر از این رقم است که از عظمت این جشن بود. ۴۳۴هزار نفر بانی به ستاد مردمی رویداد کمک نقدی کردند. اتفاق ویژه دیگر که در زنده بودن جامعه ایران و تهران می‌تواند شاخص باشد اهدای ۱۰۰هزار اسباب‌بازی ازسوی کودکان تهران به کودکان مناطق محروم بود. در حوزه اجرا با افزایش ۳۰درصدی استقبال مواکب برای شرکت در رویداد مهمونی غدیر مواجه بودیم. ۱۳۰۰موکب مردمی سال گذشته در قالب ۱۶۰۰غرفه سازماندهی شده بودند.

وی در ادامه به سیاست‌های کلی مراسم امسال اشاره کرد و گفت: سال گذشته بدون برنامه‌ریزی قبلی بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها الهام گرفته از فضای تهران این نهضت مهمونی‌های کیلومتری در کشور را پیش بردند. ۱۲۰شهرستان مهمونی کیلومتری داشتند و امسال این الگوی مهمونی کیلومتری تهران سازماندهی شده تجربه آن به دیگر استان‌ها داده شد.  موکب ثبت‌نام کرده‌اند. ما حدود چهارمیلیون شرکت‌کننده در سال گذشته را داشتیم که برآورد افزایش ۲۵ تا ۳۰درصد شرکت‌کننده در جشن امسال را داریم و همین باعث شد ایده توسعه فضا را داشته باشیم که از میدان آزادی تا تقاطع دماوند گسترش پیدا کند. در شهر تهران بزرگ‌ترین شهر اسباب‌بازی را برپا خواهیم کرد تا در فضای ۱۲کیلومتری تجهیزات بازی در نظرگرفته شود.

زارعی با اشاره به برگزاری این «مهمونی» در شهرهای دیگر گفت: در ۳۰مرکز استان برگزاری جشن قطعی است و در تعداد زیادی از شهرستان‌ها مشابه رویداد غدیر در تهران را خواهیم داشت که ازسوی رسانه ملی و رسانه‌های محلی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: بناست حداقل چهار سکوی اجرای مرکزی را داریم که ازسوی صداوسیما پوشش زنده داده می‌شود.

امسال تمرکز ویژه‌ای روی محتوا کردیم

زارع با بیان این نکته که درخواست انتقال تجربه این حرکت در عرصه بین‌الملل را داشتیم، افزود: تماس‌های متعددی از کشورهای منطقه علی‌الخصوص کشورهای اسلامی و حداقل پنج کشور برای انتقال تجربه جشن غدیر گرفته شد. امسال تمرکز ویژه‌ای روی محتوا کردیم تا جشن غدیری که نماد تدین و ارادت به ساحت مقدس امیرالمومنین(ع) و نماد انسجام و اتحاد اجتماعی است به‌خوبی برگزار شود. در این کار از مجموعه‌های مردمی که ایده‌هایی داشتند کمک می‌گیریم تا محتوای فرهنگی اجتماعی داشته باشیم. در همین راستا، سال گذشته ۳۰۰ایستگاه فرهنگی برپا شد.

وی مشارکت‌جویی بیشتر از مردم را از اهداف دیگر جشن امسال داشت و گفت: تجربه سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد هر اتفاقی را به دست مردم سپردیم و ریشه آن را در مجموعه‌های مردمی دیدیم ماندگار شد و به تکرار نیفتاد، چراکه مردم جوشش حرکت‌های جدید را دارند و ما در قالب سه پویش مردمی به این موضوع پرداختیم.

زارع تصریح کرد: سیاست دیگر «مهمونی» امسال برگزاری برنامه‌های ویژه و جدید است که سازوکار آن به همت دبیرخانه ستاد مردمی «مهمونی ۱۰کیلومتری» رقم خورده است.

صداوسیما برای زمان آخرین مناظره تجدیدنظر کند

زارع در پاسخ به سوالی درخصوص هم‌زمانی جشن امسال با ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری و زمان آخرین مناظره تلویزیونی بیان کرد: در ابتدای برنامه‌ریزی این جشن نظرسنجی از نهادهای هیاتی داشتیم تا زمان مناسب انتخاب شود که اعلام شد عمده جشن هیات‌ها شب عید است، برای همین زمان جشن ما عصر غدیر برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: از مسئولان رسانه ملی درخواست کردیم تا زمان مناظره آخر را تغییر دهند. پیشنهاد دادیم یا روز مناظره تغییر کند یا ساعت آن به ۱۴ یا ۲۲ تغییر کند.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر در پایان گفت: سازه‌هایی ازسوی شهرداری برای تبلیغات نامزدها پیش‌بینی شده است، اما فضای این جشن بنا نیست به سمت انتخابات رود؛ البته اگر هرکدام از نامزدها به‌عنوان بخشی از مردم شرکت کنند، مانعی ندارد.

پویش لقمه میلیونی

زارع افزود: پویش لقمه میلیونی با هدف مشارکت در ثواب اطعام غدیر مبنای راه‌اندازی این پویش شد که مردم در منزل لقمه‌هایی را آماده کرده و در «مهمونی» توزیع می‌کردند و از طریق شبکه سازماندهی‌شده جمع‌آوری و از طریق مواکب توزیع شد. سال گذشته در این پویش ۷۰۰هزار لقمه دریافت کردیم که پیش‌بینی امسال مشارکت یک تا یک‌ونیم میلیون لقمه است.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب اول ما کودکان هستند از اجرای چندین پویش جدید خبر داد و گفت: به‌دنبال پویش اسباب‌بازی، جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان غزه و کودکان مناطق محروم کشور را داریم تا مسئله غزه در این مراسم موضوعیت داشته باشد. سال گذشته سه‌هزار خادم شهربازی داشتیم که امسال خرده پویش نوجوانان خادمین غدیر را برای طرح خادمی شهربازی داریم.

مهمانی با مشارکت مردم

زارع در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آگاه که «چه برنامه‌ریزی‌هایی برای نظافت و پاکسازی شهر بعد از این تجمع بزرگ و باشکوه در نظر گرفته شده است؟» گفت: موضوع نظافت شهر بعد از مراسم برای ما خیلی مهم است؛ از این رو سال گذشته که تجربه اول این رویداد با چنین وسعتی بود تا ساعت۵ صبح تمامی معابر پاکسازی شد و هیچ آثاری از شب گذشته به چشم نمی‌خورد.

او ادامه داد: این موضوع  امسال بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و با امسال با افزایش مشارکت و همکاری مردم شهرداری و خادمان مواکب می‌توانیم نظافت شهر را بعد از مراسم به‌خوبی انجام دهیم.

کی برگزار می‌شود؟

در روز عید غدیر از ساعت ۱۶ تا ۱۱شب این جشن برقرار خواهد بود.

چگونه مشارکت کنیم؟

سرشماره ۳۰۰۰۱۱۵۵ با ارسال عدد۱ برای ثبت‌نام مواکب و نقش‌آفرینی در روز غدیر پیش‌بینی و سامانه ۳۰۰۰۲۲۲ برای کمک نقدی مردم طراحی شده است.

۵۴ هزار خادم مواکب سال گذشته در جشن مهمونی کیلومتری غدیر در تهران خدمات‌رسانی کردند.

۴۳۴ هزار نفر سال گذشته در جشن مهمونی کیلومتری غدیر در تهرانی بانی کمک‌های نقدی بودند.

۱۰۰ هزار اسباب بازی سال گذشته از سوی کودکان تهرانی شرکت کننده در جشن مهمونی کیلومتری غدیر به کودکان مناطق محروم اهدا شد.

۱۲۰ شهرستان سال گذشته بدون برنامه‌ریزی قبلی و با الهام گرفتن از فضای تهران نهضت مهمونی‌های کیلومتری غدیر در کشور را پیش بردند.

۳۰۰ ایستگاه فرهنگی سال گذشته برای اجرای ایده‌های مردمی جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن جشن غدیر بر پا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.