دکتر سیدهادی سیدافقهی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است در این شرایط سینه‌های مردم تنگ است و می‌خواهند بر سر امریکا، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی فریاد بزنند و آل‌سعود به بهانه اینکه حج جای این حرف‌ها نیست مردم را سرکوب می‌کند.

مظلومیت غزه باید روایت شود

آگاه: رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم حج چندی پیش تصریح کردند: «امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است، بنا بر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده. البتّه از اوایل انقلاب برائت وجود داشته؛ از اوّل انقلاب در حج، برائت وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد؛ لکن بالخصوص حجّ امسال، حجّ برائت است.» این فراز که باتوجه‌به حوادث فلسطین مطرح شد این سوال را پیش می‌آورد که ظرفیت برائت‌جویی در مراسم حج بعد از انقلاب تاکنون تا چه حد بوده است و چرا سران مستکبر دنیا همیشه نسبت به این موضوع حساسیت داشتند؟

مظلومیت غزه باید روایت شود
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در پیام‌های حضرت امام به حجاج بیت‌الله الحرام به حج ابراهیمی تاکید فراوانی داشتند که حج ابعاد عبادی و سیاسی دارد. آل‌سعود قبل از ملک فهد با این پیام‌ها مقابله کردند. وقتی به حج مشرف می‌شدیم، دو تظاهرات انجام می‌دادیم. در مدینه تظاهراتی به نام وحدت بود که امت اسلام از سراسر جهان در نقطه منور مرقد رسول‌الله(ص) به برکت انفاس رسول‌الله(ص) متحد می‌شدند و یک حرکت نمادین بود. امتی که متحد شده، وقتی به بیت‌الله الحرام مشرف می‌شدیم که آنجا محور توحید و ائتلاف دل‌ها یا مبارزه با استکبار جهانی و برائت از هرگونه شرک و ظلم دنیوی و اخروی است؛ تظاهرات برائت را اعلام می‌کردیم و انجام می‌دادیم. به مرور زمان حکام آل‌سعود احساس خطر کردند که ممکن است این تظاهرات فرهنگ شود و در فصل حج، ایران حداکثر بهره‌برداری سیاسی را برای صدور مفاهیم انقلابش به کشورهای دیگر از طریق حجاج کشورها در این بقعه متبرک و مشرف منتقل کند؛ لذا شروع کردند به برخورد کردن و تبلیغ، فشار و کارشکنی کردند تا اینکه تظاهرات مدینه که تظاهرات وحدت بود متوقف شد و تظاهرات مکه ماند. تا اینکه در روز ۹مرداد ۱۳۶۶ با کشتاری که با کمک ژنرال‌های آموزش‌دیده جنگ‌های شورشی که آل‌سعود از فرانسه استقراض کرده بود، جمعه خونین رخ داد و افراد زیادی شهید شدند. تظاهرات بعدی تظاهرات نبود و میتینگ بود که حتی جلوی میتینگ را هم گرفتند. پیام‌های مقام معظم رهبری پس از رحلت حضرت امام(ره) تحت عنوان حج ابراهیمی همچنان صادر می‌شود و اینکه باید برائت باشد و برائت یک اصل قرآنی است و به همین دلیل مراسم برائت را حجاج ایرانی در کنار دیگر حجاج در چادرهای خود در صحرای عرفات انجام می‌دهند ولی از طریق فضای مجازی، منشورات و دعوت از مهمانان دیگر بعثه مقام معظم رهبری در این ایام بسیار فعال می‌شود تا بتواند با امرای حاکمیتی دیگر کشورها و مهمانان و فرهیختگانی که می‌توانند با آنها ملاقات کند، مفهوم برائت را بیان می‌کنند؛ به‌خصوص امسال که شاهد قتل‌عام و نسل‌کشی در غزه هستیم و اکثر حکام جهان اسلام سکوت کردند ایجاب می‌کند مسئله برائت فعال‌تر مطرح شود و نتیجه برائت نکردن و تبعات تلخش را جهان اسلام و مسلمانان و به‌خصوص مردم شریف فلسطین و به‌ویژه غزه می‌بینند. اگر جهان اسلام متحد و یکدست می‌شد هم وحدت را محقق می‌کردند و هم اعلام برائت می‌کرد و دشمن جرأت نمی‌کرد این‌قدر گستاخی کند و با کمال بی‌شرمی تمام خطوط قرمز اخلاقی، قانونی و کنوانسیونی را رد کند و به کشتارش ادامه دهد. تاکید مقام معظم رهبری طبق هر سال مسئله ابعاد سیاسی است و به‌خصوص در میان ابعاد سیاسی روی بحث برائت و تبری از استکبار و ایادی استکبار مثل صهیونیست‌ها و حکام مرتجع منطقه تاکید شود.

به‌طورکلی ظرفیت مراسم حج ابراهیمی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین تا چه حد است؟ امسال و سال‌های بعد باتوجه‌به تحولات داخلی فلسطین چه بروز و ظهورهایی خواهد یافت؟
آل‌سعود هم‌پیمان آمریکاست و درحال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی است و طبق گفته محمد بن‌سلمان، ولیعهد تقریبا ۹۰درصد راه برای عادی‌سازی را رفته‌اند. آل‌سعود از یکسو هم‌پیمان آمریکاست و قرارداد توافق امنیتی را با امریکایی‌ها امضا کردند و مسئله عادی‌سازی فعلا به‌دلیل طوفان الاقصی متوقف شده و نمی‌دانیم آل‌سعود به عادی‌سازی برمی‌گردد یا پشیمان می‌شود. آل‌سعود وحشت دارد؛ چون عملیات طوفان الاقصی را محکوم کردند و حماس را مقصر می‌دانند و کلا نسبت‌به حماس و گروه‌های مبارز فلسطینی حساسیت بسیار زیادی دارند، ولذا در حج امسال دستور دادند با هر گونه شعار به نفع مردم فلسطین، پرچم فلسطین و تابلو، مطلب، سخنرانی یا مصاحبه‌ای برخورد کنند و یک یا دو گروه رسانه‌ای را هم از سرزمین مکه و مدینه اخراج کردند و چند تن از شخصیت‌های عراقی و شخصیت دیگر کشورها را زندانی کردند. یک شخصیت رسانه‌ای و تحلیلگر معروف عراقی را زندانی کردند که گناهش مسئله فلسطین بود و با فشار دولت عراق او را آزاد کردند. تظاهرکننده‌هایی که شعار می‌دادند به‌شدت سرکوب شدند. در مسجدالحرام که درحال طواف سعی صفا و مروه که مردم تکبیر می‌گویند و به نفع مردم فلسطین شعار می‌دهند یا شعار اتحاد می‌دهند، آل‌سعود به‌شدت هراسناک است که نکند کار از دستشان دربرود و نتوانند کنترل کنند و تظاهراتی شود که باعث خشم و گله دوستان آمریکایی و اسرائیلی‌شان شود؛ بنابراین حساسیت بیشتر است. در این شرایط سینه‌های مردم تنگ است و می خواهند بر سر آمریکا، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی فریاد بزنند و آل‌سعود به بهانه اینکه حج جای این حرف‌ها نیست مردم را سرکوب می‌کند. شرایط سختی است؛ هم مردم می‌خواهند شعار بدهند و حداقلش این است که با کلام و فریاد یاری کنند و صدای مظلومیت غزه را به دنیا برسانند و هم آل‌سعود به کشورهای دوست و همپیمانش یعنی آمریکا و اسرائیل تعهد کرده که اجازه ندهد انقلابیان از این فضا استفاده کنند.

مسئله برائت و استفاده از ظرفیت حج برای پشتیبانی از ملت فلسطین که باتوجه‎به جنایت‌های رژیم اشغالگر باید پررنگ‌تر و بارزتر باشد بعد از پایان موسم حج چگونه باید ادامه پیدا کند؟
هر یک از حاجیانی که در مراسم برائت شرکت می‌کنند چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی و چه در مراکز مقدس مکه و مدینه و جاهای دیگر پیام‌آوران فریاد مردم فلسطین و شعارهای مردم فلسطین هستند. گفته شده عربستان سعودی امسال تا دوهزار نفر حجاج بسیار پیر و پابه‌سن‌گذاشته و فرتوت را اجازه داده؛ ولی به جوانان اجازه نمی‌دهد و گفتند افراد پیر حج بکنند که ما را بدنام نکنند و بگویند صددرصد طرف اسرائیل ایستادیم و جلوی حجاج فلسطینی و غزه را گرفتیم. برای شبهه‌زدایی این تعداد اجازه دادند ولی اینها چقدر می‌توانند حقایق و جنایاتی را که در غزه درحال رخ دادن است به حجاج دیگر کشورها منتقل کنند؟ در کنار اینها امیدواریم بتوانیم حداقل بخشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و کمک‌هایی که آمریکا و به‌خصوص سعودی‌ها و اماراتی‌ها در رساندن کالاهای موردنیاز اسرائیل کمک کردند قدری موثر باشد و حجاجی که در آنجا هستند ببینند فضایی که در غزه سینه به سینه و دهان به دهان منتقل می‌شود و وقتی برگردند هر کدام برای مردم کشور خود توضیح بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.