«چند شنبه با سینا» یکی از برنامه‌های گفت‌وگومحور شبانه و آیتمیک است که توسط سینا ولی‌الله، مجری و گوینده ساکن لندن تولید و به‌صورت هفتگی از شبکه MBC Persia پخش می‌شد. «چند شنبه با سینا» یکی از بی‌محاباترین برنامه‌های کمدی است که با ادبیات سخیف و گاه حتی غیرمودبانه و غیرمحترمانه که با واژه‌ها و تعابیر اروتیک انجام می‌شوند به اجرای برنامه کمدی خویش می‌پردازد؛ البته کارویژه اصلی این برنامه با درون‌مایه‌ای سیاسی به تمسخر و استهزا کشیدن مقامات کشور بود.

سینا خاموش شد چندشنبه هم‌تعطیل

آگاه: قسمت جدید این برنامه که حاوی توهین به رییس‌جمهوری سابق بود به‌دلیل ممانعت شبکه روی آنتن نرفت و مجری برنامه مجبور شد آن را در درگاه‌های شخصی خودش منتشر کند. کاری که در ادامه منجر به توقف سه‌هفته‌ای این برنامه سیاسی شده است.

کوچ‌های پی‌درپی
پیش از اینکه سینا ولی‌الله در شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان شناخته شود، یکی از مجریان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما به‌ویژه در مسابقات جام‌جهانی فوتبال بود که در جام‌جهانی۲۰۰۶ به‌عنوان پرکارترین مجری ایرانی شناخته شد. او پس از مدتی از ایران مهاجرت کرد و از سال۹۲ در شبکه فارسی one تولید و پخش برنامه خود را آغاز کرد. پس از تعطیلی این شبکه در سال۹۵ با اندکی تغییرات به رادیو جوان کوچ کرد و در آنجا برنامه‌های خود را تولید و اجرا می‌کرد. 
در سال۹۷ برای دومین‌بار برنامه او تعطیل شد اما این‌بار به استخدام شبکه MBC Persia درآمد و از بهمن‌ماه ۹۷ پخش هفتگی «چندشنبه با سینا» از این شبکه آغاز شد.
 این اولین‌باری نیست که این برنامه متوقف می‌شود، پیش از این نیز بارها رنگ توقف را به خود دیده اما این‌دفعه ماجرا متفاوت است. توقف و تعطیلی «چندشنبه با سینا» حواشی و سروصداهای بسیاری به‌همراه داشته است. زمانی که ولی‌الله قسمت جدید برنامه را در کانال یوتیوب خودش منتشر کرد، این حواشی و گمانه‌زنی‌ها دوچندان شد. پیش از این در سال۱۴۰۱ و در پی توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری دوباره روابط در اسفند ۱۴۰۱، وال‌استریت ژورنال گزارش کرده بود بناست تا عربستان‌سعودی پوشش انتقادی ایران در شبکه ایران اینترنشنال را که ازسوی اهالی یک کسب وکار عربستانی تامین مالی می‌شود تعدیل کند.
 بر همین اساس به‌نظر می‌رسد مقامات عربستان در تلاش‌اند تا از هرگونه تنشی در منطقه که منافع ملی ایران را به مخاطره بیندازد، جلوگیری کنند و احتمال می‌رود به پایان رسیدن برنامه چندشنبه با سینا نیز برای حفظ روابط عربستان با ایران است. 

زیرمجموعه‌ای از مرکز پخش خاورمیانه
MBC Persia یکی از زیرمجموعه‌های مرکز پخش خاورمیانه یا به زبان عربی «مرکز تلفزیون الشرق الأوسط» است که در سال۸۷ آغاز به کار کرده است. بیش از ۳۰سال می‌شود که این شبکه دست به تولید برنامه برای مخاطبان جهان عرب زده است. مرکز پخش خاورمیانه یا ام‌بی‌سی گروپ، شرکت رسانه‌ای ماهواره‌ای سعودی است که با مالکیت ولید بن ابراهیم آل‌ابراهیم، یکی از تجار عربستان‌سعودی به تولید محتوای سرگرمی و پخش فیلم، سریال و برنامه‌های متنوع می‌پردازد. دفتر این شبکه ابتدا در امارات متحده عربی قرار داشت اما پس از دوسال از دوبی به ریاض عربستان منتقل شد. این شبکه در مردادماه ۱۳۹۲ تعطیل شد و پس از سال‌ها تعطیلی در سال۹۷ همزمان با آغاز برنامه سینا در مهرماه ۹۷ فعالیت خود را از سر گرفت. برنامه «چندشنبه با سینان فصل ابتدایی خود را از بهمن۹۷ آغاز کرد و تاکنون پنج فصل ۴۰قسمتی از آن منتشر شده است. 

تلاش برای حفظ روابط
مروری بر تاریخچه روابط دیپلماتیک ایران و عربستان نشان‌دهنده آن است که روابط این دو کشور از میانه‌های دهه۹۰ به‌سوی تاریکی رفت. از سال۹۴ با طرح مسئله تعرض دو مامور عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده کدر شد. پس از به شهادت رسیدن شیخ باقر النمر، از مخالفان حکومت مرکزی عربستان که منجر به حمله جمعی از جوانان ایرانی به کنسولگری عربستان شده بود، روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان به‌شکل رسمی قطع شد. با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم و با اقدامات ارزشمند شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روابط دیپلماتیک میان دو کشور پس از ۱۱سال احیا و از سر گرفته شد. پس از به شهادت رسیدن آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان، فیصل‌بن‌فرحان، وزیر امورخارجه عربستان سعودی برای تسلیت و ادای احترام به شهدای خدمت ازسوی ملک سلمان، پادشاه عربستان به ایران آمد و گامی مثبت در جهت حفظ روابط خود با ایران برداشت؛ البته پیش از این همزمان با شهادت رسیدن سردار سلیمانی برنامه متوقف و حدود یک هفته منتشر نشد. قسمت پایانی برنامه چندشنبه با سینا درباره سقوط بالگرد شهید رئیسی و همراهان ایشان بوده است. سینا در برنامه جدیدش توهین‌های آشکار و واضحی را علیه رییس‌جمهوری شهید کرده است و گفته می‌شود حامیان مالی این شبکه مانع از پخش این قسمت از برنامه شده‌اند. به ادعای برخی رسانه‌ها، ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، علت اصلی ممانعت شبکه ماهواره‌ای MBC Persia برای پخش قسمت جدید این برنامه با سوژه به شهادت رسیدن رییس‌جمهوری بوده است.

ادعایی مبهم
این برنامه در بخش‌های متعددی چون استندآپ کمدی، نامحرمانه، چیزمیزا، بازی، موسیقی و مصاحبه تولید می‌شد. چیز میزا یکی از آیتم‌های برنامه چند شنبه با سیناست که وحید نیک‌گو انیمیشن‌سازی آن را برعهده دارد. در این آیتم پیش از پخش مصاحبه با مهمان برنامه، انیمیشنی کوتاه با انتقاد به مواضع دولت ایران پخش می‌شد که گاهی برخی از دیالوگ‌های مجری با گذاشتن صدای بوق روی آن کلمه سانسور می‌شد. نیک‌گو با توئیتی در ایکس مدعی شده است که به دلیل عدم صداقت شبکه و سینا ولی‌الله با مخاطبان دیگر با آنها فعالیت نخواهد کرد. ادعای او مبنی بر آن است که پس از چهلم شهید رئیسی و همراهان ایشان برنامه مجدد از سر گرفته خواهد شد. اینکه این ادعا تا چه حد قابل استناد است مشخص نیست اما این پایانی غیرمنتظره برای برنامه چند شنبه با سیناست. 

حلقه‌هایی متصل
حمید نوری، شهروند ایرانی، در ۱۸آبان سال۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد ازسوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا هفتم خرداد ۱۳۹۹ قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید. محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد. در ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ مجید نوری، فرزند حمید نوری در پیامی از آزادی پدرش در آستانه اعیاد قربان و غدیر خبر داد. خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت‌‎شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. عصر چهارشنبه هفته گذشته شبکه تلویزیونی تی اف وان فرانسه در گزارشی اعلام کرد که نیروهای پلیس این کشور به مقر گروهک تروریستی منافقین در منطقه سن اوئن لوآمون حمله کرده‌ و این مقر را مورد تفتیش قرار داده‌اند. در جریان این حمله و بازرسی کامل پلیس از مقر مذکور، تجهیزات فنی همچون دستگاه‌های ترمینیشن و مستندات آرشیوی مهمی کشف و ضبط شده و این مستندات آرشیوی کشف‌شده مربوط به جاسوسی منافقین از ایران است و حالا تعطیلی برنامه چند شنبه با سینا را می‌توان حلقه‌ای دیگر از دفاع از منافع عمومی کشور در راستای دیپلماسی عمومی توصیف کرد. حالا باید دید خاموشی سینا تا چقدر طول خواهد کشید. 

سکوت و دیگر هیچ 
پخش برنامه «چندشنبه با سینا» در یوتیوب شخصی ولی‌الله اتفاقی بی‌سابقه بود که در هفته‌های اخیر رخ داد. درحالی که بازار گمانه‌زنی‌ها و نقل‌قول‌ها داغ است، شبکه و مجری این برنامه بدون اعلام چرایی این اتفاق برنامه را تعطیل کردند. ولی‌الله هم تنها به پخش اختصاصی قسمت جدید برنامه‌اش در یوتیوب شخصی خود اشاره کرد و نقل‌قول‌ها ازسوی خودش مبنی بر علت خودداری شبکه MBC Persia از پخش قسمت جدید «چندشنبه با سینا» را تکذیب یا رد نکرده است. تنها در ویدیویی اعلام کرده که این فصل برنامه به پایان خواهد رسید و به‌زودی بازخواهیم گشت. این درحالی است که گفته می‌شود حدود دوماه از برنامه باقی مانده است.
 باتوجه‌به کوچ‌های پی‌درپی سینا ولی‌الله به شبکه‌های متعدد احتمال می‌رود برنامه از شبکه دیگری پخش شود اما این نکته نیز وجود دارد که باتوجه به تعطیلی‌ شبکه منوتو و فارسی one، میزبان جدید برای برنامه‌های خود خواهد یافت یا مجبور به تعطیلی کامل برنامه‌اش خواهد شد. چراکه پیش از این نیز عربستان سعودی بودجه شبکه منوتو را نیز قطع کرد و به‌طور کامل شبکه تعطیل شد. بی‌بی‌سی در واکنش به تعطیلی این برنامه ویدیویی چهاردقیقه‌ای مبنی بر دلایل تعطیلی این برنامه منتشر کرد. کانال ماهواره‌ای ستلایت‌نیوز هم در دوم خردادماه۱۴۰۳ از آغازبه کار مجدد شبکه منوتو آن هم به‌زودی خبر داد و باید دید با این اوصاف شبکه منوتو با چندشنبه با سینا بازخواهد گشت یا خیر.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.