انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیرماه یعنی یک هفته دیگر برگزار می‌شود و بر همین اساس روز به روز و ساعت به ساعت بر دامنه و حجم کنش‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی ۶نامزد این انتخابات افزوده می‌شود.

دیار کریمان و نصف جهان میزبان نامزدها

آگاه:
قالیباف در دیار سیدالشهدای محور مقاومت
محمدباقر قالیباف یکی از ۶نامزد انتخاباتی است که مطابق نتایج نظرسنجی‌ها از بخت و اقبال بالایی برای تصدی کرسی پاستور برخوردار است. او در جریان نخستین مناظره تلویزیونی نیز مواضع مطلوبی را اتخاذ کرد و به‌خوبی به تشریح و تبیین مواضع انتخاباتی خود پرداخت. قالیباف ظهر روز گذشته سفری را به کرمان دیار سیدالشهدای محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی انجام داد؛ وی در ابتدای این سفر خود، با حضور در گلزار شهدای کرمان به مقام شامخ شهدا به‌خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کرد. او همچنین بر مزار دختر «کاپشن صورتی» و شهیدان حادثه ترور سیزدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ حاضر شد و به آنها ادای احترام کرد. قالیباف در سفر خود به کرمان پس از حضور در گلزار شهدای این شهر، در سالن تلاش با مردم کرمان دیدار داشت.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنرانی خود در جمع مردم کرمان گفت: امروز همه یک وظیفه داریم و آن اینکه همچنان در عرصه دفاع و اقتدار و عظمت نظام اسلامی تلاش کنیم تا مدیون شهدا و همسنگران نباشیم. قالیباف تصریح کرد: امروز در عرصه مشکلات اقتصادی نتوانسته‌ایم آنچه وظیفه بود انجام دهیم و این ضعف ما بوده است. وی گفت: حتما مشکلات داریم و دشمنان برای ما مشکلات ایجاد می‌کنند. کسانی که حقوق ثابت دارند با تورم قدرت خرید آنها کاهش یافته است. ما باید به این موضوع در کشور پایان دهیم. سفره‌ها کوچک شده است و در سال‌های شیوع کرونا در حوزه اقتصاد دچار مشکل شدیم که مضاعف بر این موضوع شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در دولت شهید رئیسی تلاش شد و همه یکپارچه به سمتی حرکت کردیم که بتوانیم این مسائل و مشکلات را به‌صورت ملموس با کمک مردم رفع کنیم. وی افزود: دقت در این موضوع مهم است که این تغییرات و اصلاحات کجا باید انجام شود. انتخابات کم‌هزینه‌ترین پنجره تغییرات است تا افرادی انتخاب شوند که ضعف‌های گذشته را جبران و نقاط قوت را تقویت کنند. ما در روزهای آینده باید از این مسیر سخت عبور کنیم، بی‌تدبیری باعث شده هزینه‌هایی بر مردم تحمیل شود، باید اینها را حل کنیم. امروز بعد از ۴۵سال کسانی که خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند باید یک کارنامه داشته باشند. دیگر وقت فرصت‌سوزی نیست.

پزشکیان در نصف‌جهان
مسعود پزشکیان، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز در فاصله یک هفته مانده به انتخابات، سفرهای استانی خود را آغاز کرده است. اصفهان نخستین مقصد سفرهای انتخاباتی پزشکیان بود؛ کاندیدایی که اکثر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گرد او جمع شده‌اند تا ردای ریاست‌جمهوری را بر تن وزیر بهداشت دولت اصلاحات کنند؛ البته برخی از منتقدان پزشکیان نیز معتقدند که او فاقد کاراکتر سیاسی است و از زبان اقناع یا به تعبیری «رتوریک» بی‌بهره است. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم صبح دیروز وارد اصفهان شد و در بدو ورود به گلزار شهدای والامقام این شهر رفت؛ وی سپس در دانشگاه اصفهان حاضر شد و در جمع گروهی از هوادارانش اظهار کرد: ریشه بسیاری از مشکلات کشور بی‌تجربگی و کارشناس نبودن افرادی بوده که برای مردم ایران تصمیم گرفته‌اند. وی افزود: کسی که مریض می‌شود دنبال حزب‌اللهی بودن پزشک نمی‌رود بلکه خواستار یک پزشک کاردان است که تجربه و سابقه او به اثبات رسیده باشد. فارغ از باور و اعتقاد دیگران باید دنبال کارشناس بود تا مشکلات حل شود و حضور محمدجواد ظریف در این جایگاه نشان از همین موضوع است. وی اضافه کرد: برای رفع بیکاری و رونق اشتغال استان اصفهان باید درهای کشور برای حضور گردشگران باز شود که راه آن تقویت دیپلماسی و گفت‌وگوی علمی است.
پزشکیان با تاکید بر اینکه زنان و جوانان، فردای ما و سرمایه کشور هستند، افزود: با قهر کردن مشکل کشور حل نمی‌شود بلکه باید بتوانیم با دنیا و با یکدیگر گفت‌وگو کنیم؛ اگر برخورد چماقی داشته باشیم نمی‌توانیم اصلاح کنیم. کسی با دستور و تهدید اصلاح نمی‌شود، بلکه باید با زبان خوش و با منطق صحبت کنیم و به جوانان بفهمانیم ما دلسوز آنها هستیم؛ بنابراین اگر می‌خواهیم جوانان ما بهترین باشند باید نوع گفت‌وگو و نگاه غلطمان را تغییر دهیم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه جوانان ایران تهدید نیستند بلکه امید و آرزوی نسل‌های آینده هستند، گفت: اگر با صندوق رأی قهر کنید، به کسانی که با وضعیت گذشته کشور را اداره کردند رأی داده‌اید؛ پس اگر می‌خواهید وضعیت فعلی حاکم نباشد باید پای صندوق‌های رأی بیایید. وی با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود، فرونشست و آلودگی هوا مشکلات بزرگ اصفهان است، تصریح کرد: از کارشناسان برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل در این خصوص کمک خواهیم گرفت.
پزشکیان با انتقاد از رویه به قدرت رسیدن افراد به‌خاطر جناح، دسته و گروه خود، افزود: افراد توانمندی که الزاما از حزب و جناح من نیستند در دولت آینده به‌کار گرفته می‌شوند؛ آدم عالم و کارشناس ممکن است ظاهری متفاوت از آنچه من می‌پسندم داشته باشد اما باید از او استفاده شود. وی گفت: نمی‌گذارم در چارچوب اختیاراتم حق کسی ضایع شود، نمی‌گذارم دانشجویی را به‌خاطر داشتن اندیشه از دانشگاه بیرون یا استادی را به خاطر تفکر او بازنشسته کنند، اجازه نخواهم داد حقوق اقوام، ادیان، بازنشستگان و کشاورزان نادیده گرفته شود. پزشکیان افزود: فیلترینگ تنها باعث سوءاستفاده دلالان و کاسبان شده است وگرنه همه مردم درحال آسیب دیدن از آن هستند. اما اشاره پزشکیان به رفع مشکلات کشاورزان اصفهانی باعث شد او دعوت کشاورزان را بپذیرد و در جمع آنها حاضر شود؛ البته پزشکیان در جمع کشاورزان اصفهانی وقتی با این سوال و اعتراض آنها همراه شد که افرادی با تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدالی سبب وارد آمدن خسارت به کشاورزی اصفهان و خشک شدن زاینده‌رود شدند، خطاب به کشاورز معترض گفت که «شما که معترض هستید به رقیب من رأی دهید که مشکل را حل کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.