۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۴٬۵۳۷

 هر قدر در دوره‌های گذشته نشستن پای تماشای مستندهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و اطلاع از کم و کیف آنها و چه کسی تولید و کارگردانی‌شان را برعهده گرفته، انتخابات این دوره در این حوزه گویا متاع قابل‌توجهی برای عرضه ندارد. این موضوع نه‌تنها در مستندهای نامزدها بلکه در شفافیت و اطلاع‌رسانی اینکه چه فرد یا افرادی تولید همین مستندهای نیم‌بند را بر عهده گرفته‌اند هم صادق است. نشان به آن نشان که درباره کارگردانان و فیلمسازانی که مستند نامزدهای این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تولید کرده‌اند اطلاعات شفافی در دست نیست و مشخص نیست کدام‌یک از اهالی هنر هفتم برای حضور در این حضور پا پیش گذاشته‌اند.

مستندهایی کم‌رنگ فیلمسازانی پشت پرده

آگاه: در مقام قیاس کافی است وضعیت مبهم و غبارآلود مستندهای این دوره را با دوره‌های مقایسه کرد که افرادی مانند ضیاءالدین دری، سیف‌الله داد، احمدرضا درویش، مجید مجیدی، جمال شورجه، رخشان بنی‌اعتماد، جواد شمقدری، کمال تبریزی، رسول ملاقلی‌پور، مهدی فخیم‌زاده، بهزاد بهزادپور، رسول صدرعاملی، بهروز شعیبی و محمدحسین لطیفی ساختن مستندهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری را برعهده داشتند. کنتراست وضعیت فعلی با مرور اجمالی نام‌‎هایی که شرحشان رفت نشان می‌دهد که این حوزه از پویش‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری نسبت‌به گذشته کم‌فروغ شده است. 
این روند البته زاویه محسوس آن از انتخابات سال۱۳۹۶ حس شد، در انتخابات۱۴۰۰ مشهود بود و حالا در انتخابات ریاست‌جمهوری رییس‌جمهوری چهاردهم خود را به رخ می‌کشد. طبق گزارشی که ایسنا مخابره کرده، در میان مستندهای تبلیغاتی، تصاویر بهروز افخمی و حجت‌الله ایوبی به‌عنوان مصاحبه‌کننده در مستندهای تبلیغاتی جلیلی و پورمحمدی دیده شده است، اما شنیده می‌شود عارف افشار با مشورت محمد شکیبانیا و همراهی تیمی، مستند پورمحمدی را ساخته است. افشار از مستندسازانی است که با مستند برزخی‌ها روی خط رسانه‌ها آمده بود؛ مستندی که با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده بود. 
بهروز افخمی هم که سابقه کارگردانی برای مستندهای تبلیغاتی را دارد. یکی از اصلی‌ترین سازندگان فیلم‌های جلیلی است. نکته جالب درمورد افخمی اینکه او در انتخابات۱۳۷۶ برای سیدمحمد خاتمی و در انتخابات سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ مستند تبلیغاتی مهدی کروبی را ساخته بود. در سال‌های دورتر در مجلس ششم در اردوگاه سیاسی اصلاح‌طلبان قرار داشت. حالا نام او در کنار مستند تبلیغاتی سعید جلیلی به چشم می‌خورد که از نظر هویت سیاسی تفاوت محسوسی با دو نامزد پیشینی دارد که برای آنها فیلمسازی کرده بود. 
فیلم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف هم با همراهی و سرپرستی سیدمحمود رضوی ساخته شده است. رضوی در سال‌های اخیر همواره با قالیباف همراه بوده است. او از سینماگرانی است که هرچند فیلم‌هایی مانند سیانور و ماجرای نیمروز را در کارنامه دارد اما سابقه همکاری با اصغر فرهادی در تهیه‌کنندگی فیلم «درباره الی» هم در رزومه سینمایی‌اش به چشم می‌خورد. سیدمحمد بهشتی هم به‌عنوان چهره‌ای سینمایی و فرهنگی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نامش به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، رییس بنیاد سینمایی فارابی و هیات موسس خانه سینما به چشم می‌خورد در تیم فرهنگی مسعود پزشکیان حضور دارد. گفته می‌شود تیمی با همکاری حسین جمشیدی فیلم‌های تبلیغاتی این نامزد انتخابات را ساخته‌اند.
جمشیدی تدوینگر سینماست که سابقه تدوین فیلم‌های لاتاری، آبی روشن، ترور سرچشمه و موقعیت مهدی و همچنین سریال حیثیت گمشده را در کارنامه دارد. همچنین مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی را هم جواد موگویی و مستند تبلیغاتی امیرحسین قاضی‌زاده را سامان مختاری ساخته‌اند. موگویی از فعالان و پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر است که حضورش به‌عنوان خبرنگاران بحران در وقایعی مانند سیل خوزستان، سیل لرستان، سقوط افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و تولید روایت‌های میدانی هم به گوش مخاطب عام آشناست. در نهایت سامان مختاری هم نویسنده، تصویربردار و مدیر فیلمبرداری است. مختاری بیشتر در حوزه سینمای مستند فعال بوده و از مهم‌ترین آثاری که فیلمبرداری آن را به عهده داشته می‌توان فیلم‎های هویدا، مرشد چلویی، طیب، سواران، عاشورای منا، کفش غیرملی و سه سال و سه روز نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.