عید غدیر چند سالی است که حال و هوای دیگری پیدا کرده و مردم ایران سعی در بزرگداشت بیشتر این عید و اطعام و اکرام شیعیان و محبین امیرالمومنین (ع) دارند. هیات‌ها خاستگاه اصلی بازتعریف چنین حرکت‌هایی هستند؛ بر همین اساس اکرام و اطعامی که در روز عید غدیر تاکید ویژه‌ای بر آن شده است ازسوی مردم به‌صورت گسترده‌ای انجام می‌شود.

مردم شهر در تدارک شادی و مهمونی غدیر

آگاه: درست کردن کیک عید غدیر، رنگ‌آمیزی، نقاشی صورت و کاریکاتور ازجمله کارهایی هستند که در بخش کودک و نوجوان موکب شهید ابراهیم هادی انجام می‌شوند. محمد مظفری، مدیر اجرایی موکب شهید ابراهیم هادی درباره برپایی این موکب در مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر گفت: موکب مردمی شهید ابراهیم هادی سال۱۳۹۵ توسط ۱۴نفر از جوانان و نوجوانان مجیدیه تهران تشکیل شد. وی افزود: برپایی موکب یکی از اقدامات گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است. علاوه‌بر راه‌اندازی موکب در مناسبت‌های مذهبی ازجمله ایام فاطمیه، محرم و صفر، عید غدیر، نیمه شعبان، دهه فجر و... هیات هفتگی هم در گلزار شهدا تهران برپا می‌شود.
مدیر اجرایی موکب شهید ابراهیم هادی گفت: با بیان اینکه موکب شهید ابراهیم هادی با حضور ۴۰خادم در سه بخش فرهنگی، کودک و نوجوان و پذیرایی در مهمانی ۱۰کیلومتری غدیر حضور فعال دارد، گفت: ۵۰هزار لقمه ناگت مرغ و سه‌هزار لیوان آب هندوانه برای این مهمانی تدارک دیده شده است. همچنین پاکت‌هایی که حامل وصیت‌نامه شهداست بین مردم توزیع می‌شود. اهدای شال و روسری هم بخش دیگری از کارهای فرهنگی موکب مورداشاره است. درست کردن کیک عید غدیر، رنگ‌آمیزی دیوار، نقاشی صورت و کاریکاتور در بخش کودک و نوجوان نیز انجام می‌شود.
مظفری گفت: عید غدیر، بزرگ‌ترین عید شیعیان است. الحمدالله به‌واسطه مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر این عید در تهران و شهرهای دیگر و حتی جهان گسترده شده است. ما این مهمانی و جشن را پله‌ای برای تمدن‌سازی اسلامی می‌دانیم؛ ان‌شاالله بتوانیم در این تمدن‌سازی نقشی داشته باشیم. مردم تهران را دعوت می‌کنم همراه با خانواده خود در مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر حضور داشته باشند تا از برنامه‌هایی که برای آنها تدارک دیده شده است بهترین استفاده را ببرند.

خدمات متنوع در مهمونی
بنا به گفته مسئولان این هیات، موکب روضه الزینب(س) به مدت ۱۴سال بنا شده است و از چند روز قبل از عید غدیر در بخش‌های مختلفی همچون پذیرایی عکاسی، کودکان و نوجوانان خدمات متنوعی را ارائه می‌کند. در بخش پذیرایی کباب ترکی، کباب کوبیده، چلو خورشت، تخم‌مرغ ازجمله غذاهایی است که با آنها از مردم پذیرایی می‌شود.
همچنین بخش سمنو و چای، قهوه نیز برای عموم شهروندان سرو می‌شود. در بخش کودکان نیز نقاشی‌های آموزشی مذهبی همراه با اهدای جوایزی برای آنان یاد و خاطره خوبی به‌جای می‌گذارد. همچنین در بخش عکاسی نیز عکس کودکان چاپ شده و در اختیار آنان قرار داده می‌شود. روزانه ۱۰۰نفر به صورت واحد مشغول به ارائه خدمات هستند و در طول روزانه نزدیک به ۶هزار پرس لقمه و غذا برای علاقه‌مندان به امیرالمومنین(ع) تهیه می‌شود. این موکب در میدان شهدا ابتدای خیابان پیروزی دایر خواهد شد.

برگزاری  اولین جشنواره تولیدات آثار مردمی عید غدیرخم
اولین جشنواره تولیدات آثار مردمی عید غدیرخم همراه با جوایز سه کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات و هشت کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس در قالب‌های مستند، فیلم کوتاه، پادکست، پویانمایی، پوستر، اینفوگرافیک، نقاشی دیجیتال، تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی برگزار می‌شود.محورهای محتوایی جشنواره شامل فرمان الهی جانشینی حضرت امام علی(ع)، اعلام رسمی پیامبر از امامت ۱۲امام پس از خود، کامل شدن دین با معرفی جانشینی امیرمومنان(ع)، تاکید پیامبر اسلام(ص) به رساندن پیام غدیر به‌عنوان بالاترین معروف، اهمیت و فضیلت اعمال روز غدیر (نماز روز غدیر، اطعام، عیدی و...)، آیات مربوط به واقعه عید غدیر (آیات ۳ و ۶۷ مائده و ۱ تا سه معارج) و دعوت به سنگ تمام گذاشتن در غدیر برای رسیدن به جایگاه بالاترین عید در میان مردم است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار در این جشنواره تا پنجشنبه هفتم تیر فرصت دارند تا آثار خود را به شماره ۰۹۰۵۶۵۸۳۴۲۰ یا نشانی baham_resane@ ارسال کنند. همچنین دوشنبه ۱۱تیر مصادف با روز مباهله پس از بررسی آثار، اسامی برگزیدگان اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.