فردا سه‌شنبه ۵تیرماه عید غدیر است. عید بزرگی که مهمانی بزرگی محسوب می‌شود. عید بزرگ بچه شیعه‌ها که چند سالی است جشن بزرگی برایش برپا می‌شود، به یک رویداد و به قولی یک مهمانی پرشور تبدیل شده است. چنان وسعتی یافته که از این سر شهر تا آن سر شهر مسیرها بسته و میلیون‌ها نفر جمع می‌شوند و مراسم‌های مختلفی را برگزار می‌کنند. جشن بزرگ «مهمونی کیلومتری». خیابان‌ها و میادین شهر چراغانی می‌شوند و با تزیینات جور و واجور رنگ شادی به خود می‌گیرند. انگار حال و هوای عیدانه در سراسر شهر پخش می‌شود. خادمان و دوستداران حضرت علی(ع) با عشق و اخلاص، موکب‌های پذیرایی را آماده می‌کنند و به استقبال شرکت‌کنندگان می‌روند. همه این کارها و برنامه‌ها نشان از مهمان‌نوازی و دلگرمی برگزارکنندگان این مهمانی دارد.

یک دنیا جشن، یک دنیا انتظار

آگاه: همه در این جشن بزرگ سهیم هستند و از شادی و برکت آن بهره‌مند می‌شوند. حالا عید بچه شیعه‌ها نه‌تنها فرصتی برای تجدید ایمان است، بلکه فرصتی برای تجربه همبستگی و محبت در جامعه‌ای است که برای این روزهای خاص، یک‌دل و یک‌صدا می‌شوند.

فرصت جبران کوتاهی‌ها
خودش را «خادمیان» معرفی می‌کند. از اعضای گروه جهادی «شهدای گمنام» است؛ گروهی که به گفته او، هدفش خدمت‌رسانی به مردم و برپایی موکب شهدای گمنام است. خادمیان از انگیزه و پشتوانه زیاد گروه خود می‌گوید؛ از اینکه آنها باور دارند این تلاش نتیجه تبرکی دارد: «ممکن است در جشن‌های مختلفی چه در کشور خودمان و چه در سایر کشورها، حتی بدون پشتوانه نرم‌افزاری قوی، موضوعات پیش‌پاافتاده زنده نگه داشته شوند یا حتی به یک گفتمان تبدیل شود.»او ادامه می‌دهد: «اما موضوع غدیر که براساس آیه قرآن روزی است که دین در آن کامل می‌شود تا چند سال اخیر سروصدای زیادی در حداقل ایران نداشته است.» خادمیان هم یکی از کسانی است که معتقد است در حق غدیر کوتاهی شده و حالا فرصت جبران است.
این خادم غدیر، درباره خاطراتی که از سال گذشته به یاد دارد می‌گوید: «حرکت‌های این‌چنینی هر لحظه‌اش خاطره است. از آن ساعات پیش از شروع کار تا زمانی که تدارکات را انجام می‌دهیم، تا وقتی از اطرافیان دعوت می‌کنیم تا کمک کنند، همه لحظات تک‌تک خاطره است.»
لبخند صورتش را پر می‌کند: «سال گذشته، حوالی نیمه‌شب با تعدادی از بچه‌ها جمع شدیم؛ کارهای تدارکاتی بود که باید انجام می‌دادیم و قرار بود وسایلی را تحویل بگیریم. ساعت یک نصف شب بود، همه از سر کار آمده بودیم؛ خسته و کوفته. جایی ایستادیم تا بارمان از راه برسد. گفتند باید دو سه ساعتی منتظر بمانیم؛ ساعت حدود دو صبح شده بود. بچه‌ها آمدند و زیراندازی روی زمین انداختند. همان‌جا کنار خیابان از خستگی خوابمان برد. خواب لذت‌بخشی بود. اینها برای ما خاطره است.» او در ادامه تاکید می‌کند که خادم‌ها یا به‌اصطلاح خودش «بچه‌ها» در این مواقع کارهایی را انجام می‌دهند و لذت می‌برند، که روزهای عادی اصلا به آن فکر نمی‌کنند و اگر بخواهند انجام دهند کلی غر می‌زنند: «خادمان این هیات تلاش می‌کنند با همین کارهای کوچک و بزرگ به زندگی‌ دینی‌شان جهت دهند.»این خادم غدیر معتقد است مومن دو نشانه دارد؛ یکی آرامش و دیگری شاد بودن: «در این ایام این نشانه‌ها را در صورت بچه‌ها می‌بینم که برای یک هدف بزرگ‌تر علی‌رغم سختی‌ها، کمبودها و گرمای هوا چگونه می‌گویند و می‌خندند و شاد هستند.» او درنهایت از اعتقاد خود به برکت الهی در این فعالیت‌ها گفته و اشاره می‌کند: «وقتی عید فرامی‌رسد قطعا برکات الهی نازل خواهد شد و قلب همه از شادی و محبت اهل‌بیت(ع) پر خواهد شد.»

از آسمان سنگ ببارد باز هم می‌آییم
در ابتدای صحبت‌هایش عید پیش رو را پیشاپیش تبریک می‌گوید: «بسم الله الرحمن الرحیم، من محمدهادی مرادی هستم، یکی از خادمین جشن کیلومتری تهران.» او می‌گوید در موکبشان به عشق امیرالمومنین و با تلاش و همت اعضای گروه جهادی، خدمت‌رسانی می‌کنند و به این خدمت‌رسانی افتخار می‌کند.
مرادی درباره خاطرات و اتفاقات جالبی که سال گذشته در مسیر ساخت موکب برایشان پیش آمده می‌گوید؛ درباره لحظات شادی که در جلسات تدارکاتی قبل از ایام غدیر داشته‌اند: «اتفاقات خوب و شادی‌های زیادی از همان لحظه‌ای که کار برای ایام غدیر را شروع کردیم، رقم خورد. جلساتی که خیلی قبل‌تر از ایام غدیر برگزار می‌کردیم، هر لحظه‌شان پر از شادی و اتفاقات خوب بود.»
مرادی در ادامه اشاره کرد که برخلاف تصور بسیاری، این جشن عظیم و گسترده به دست مردم عادی و با استفاده از کمک‌های شخصی آنها برگزار شده است: «ما خودمان به‌شخصه از جیب‌های شخصی خودمان یا از خانواده، همسایه‌ها، دوستان و نزدیکانمان کمک گرفتیم تا بتوانیم با عشق و به عشق امیرالمومنین، در این مسیر یک موکب و یک ایستگاه صلواتی داشته باشیم.» می‌پرسم که حاضر است با همه این سختی‌ها امسال هم موکبی به همراه دیگران برپا کند؟ بدون لحظه‌ای معطلی جواب می‌دهد: «معلوم است که بله! حتما می‌آیم. آب سر بالا برود، از آسمان سنگ ببارد، اگر جانی داشته باشم، اگر رمقی داشته باشم، اگر خونی در بدن داشته باشم، فدای امیرالمومنین می‌کنم.»

دیگر زمانه جنگ و سلاح نیست
مرادی باور دارد که فدا شدن در مسیر امیرالمومنین(ع) دیگر مانند زمان قدیم و جنگ نیست که نیاز به سلاح باشد و ادامه می‌دهد: «نامردمان زیادی داریم که دشمن امیرالمومنین(ع) و شیعه هستند. ما با همین کارمان ثابت می‌کنیم که آقا امیرالمومنین! ما دوست‌دار شما هستیم، ما به شما علاقه داریم.»
در آخر، مرادی به تلاش‌های گروه‌های مختلف برای برگزاری و سرفرازی پرچم شیعه در این مراسم اشاره می‌کند: «گروه‌هایی را می‌شناسیم که از ماه‌ها قبل به فکر تدارکات این مراسم بوده‌اند. مثلا دو سه ماه نشسته و جلسه گذاشته‌اند برای یک غرفه ۶ یا ۹متری. چرا؟ چون عشق به امیرالمومنین دارند. دوست دارند این پرچم همیشه سرافراز باشد.»

با اعتقاد قلبی کارها انجام می‌شوند
موکب شهدای ورزشکار، متعلق به سازمان بسیج ورزشکاران است که با همکاری ورزشکاران، مربیان، قهرمانان و پیشکسوتان بسیجی تهران بزرگ و با جمع‌آوری کمک‌های مالی از آنها، برپا شده و سال گذشته فعالیت کرده است. مسئول این موکب «عقیل نصرالله» با افتخار می‌گوید که خدمتگزاری به مهمان‌های امام علی(ع) در مهمونی ۱۰کیلومتری را برعهده داشته است.
فعالیت‌های این موکب به گونه‌ای طراحی شده بودند که تنوع و جذابیت را برای تمامی سنین و اقشار فراهم می‌آورد. پردیس فرهنگی و هنری محمد رسول‌الله(ص) یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موکب دارای استیج مرکزی برای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی بود. این استیج میزبان گروه کودک به سرپرستی مجرب محبوب کودمان «خاله ستاره» و همسرش بود که با اجرای تن‌پوش‌های عروسکی، سرود، مداحی و مسابقات سرگرم‌کننده، لحظاتی شاد و آموزنده برای کودکان و والدین آنها فراهم می‌کردند.
بخش دیگری از فعالیت‌های این موکب، شامل برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان بود. این بخش شامل گریمور حرفه‌ای برای نقاشی صورت کودکان بود. مسابقات ورزشی متنوعی مانند دارت، مینی گلف و مچ‌اندازی با جوایز مربوطه برای رده‌های سنی مختلف ازجمله نونهالان، نوجوانان و حتی بزرگسالان برگزار می‌شد. غرفه پذیرایی این موکب نیز با حدود ۲۰هزار قلم موادغذایی ازجمله ۱۲هزار بستنی، دوهزار لیتر آبمیوه، کیک، هشت تن هندوانه خنک، شکلات و آتش‌بازی از مهمان‌ها پذیرایی کرده بود.
نصرالله همه این توضیحات را ریز به ریز می‌گوید و خاطراتی را که از سال‌های گذشته به یاد دارد بازگو می‌کند: «تا آخرین لحظه به‌دلیل مشخص نشدن مکان و تامین اقلام موردنیاز، نگرانی‌هایی داشتیم. اما اعتقاد قلبی داشتیم کاری که برای اهل‌بیت(ع) و شهدا انجام شود، حتما مورد حمایت ایشان قرار می‌گیرد. همین هم شد. سال گذشته با توسل به آقا امیرالمومنین(ع) به بهترین شکل ممکن کارها انجام شد و امسال نیز فعالیت‌های مقدماتی که انجام دادیم به‌خوبی پیش رفته است. امیدواریم بهتر از پارسال خدمت‌رسانی کنیم.»

راویتو؛ روایت‌ِ تو از جشن ۱۰ کیلومتری غدیر

جشنواره روایتگری «راویتو؛ روایت تو از جشن غدیر» کلید خورد. «محمدحسین طاهری» مدیر مرکز رسانه‌ای وصل و مسئول اداره رسانه و تبلیغ نوین تبلیغات اسلامی تهران گفت: جشنواره روایتگری راویتو «روایت تو از جشن غدیر» کلید خورد. وی افزود: باتوجه‌به اهمیت رسانه و به‌ویژه بحث روایت و روایتگری و داشتن روایت دست‌اول در هزاره سوم این جشنواره با تمرکز بر نوجوانان دختر ۱۴ تا ۱۸ساله شهر تهران، در تلاش است تا برای ورود نوجوان به عرصه روایت و روایتگری قدمی بردارد. طاهری بیان کرد: هدف این جشنواره، درگیر کردن مخاطب نوجوان با قالب‌های جدید روایتگری و همچنین تلاش برای بازتاب ایده‌ها و نگاه‌های نوجوانانه از مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر است. وی ادامه داد: جشنواره راویتو در محورهای ریلز، ولاگ، روایت متنی، عکس، خبرنگاری درحال برگزاری‌ است و شرکت‌کنندگان این جشنواره می‌بایست روایت‌های خود را از جشن ۱۰کیلومتری غدیر تا تاریخ ۸تیرماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره راویتو ارسال کنند.مسئول اداره رسانه و تبلیغ نوین تبلیغات اسلامی تهران گفت: همچنین دوشنبه چهارم تیرماه همایش توجیهی رویداد راویتو برگزار و نقشه‌راه برای شرکت‌کنندگان ترسیم خواهد شد. وی افزود: برای شرکت در این رویداد و همایش توجیهی کافی است عدد ۱۱۰ را به سامانه ۱۰۰۰۴۴۴ ارسال کرده و با ثبت‌نام و عضویت در کانال‌های شبکه‌های مجازی راویتو به آیدی raviiito@ به جمع رفقای راویتو بپیوندید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.