نماینده مردم «بوکان» در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آگاه، با اشاره به تاثیر عملکرد نامطلوب بانک مرکزی در خلق نقدینگی اظهار کرد: براساس جلسه‌ای که با آقای فرزین داشتیم ایشان تاکید کردند که بانک مرکزی جلوی رشد خلق پول در اقتصاد کشور را گرفته و حرکت رشد نقدینگی رو به کاهش است.

مسیر حرکت نقدینگی در اقتصاد کشور کانالیزه شود

آگاه: محمد قسیم عثمانی با اشاره به آثار نقدینگی در رکود بازارهایی همچون بازار مسکن، گفت: بااین‌حال آنچه برای کشور مشکل‌ساز شده این است که حجم نقدینگی موجود با حجم اقتصاد همخوانی ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درواقع وقتی حجم نقدینگی موجود با حجم اقتصاد همخوانی نداشته باشد این نقدینگی سرریز شده و به هر سمت که حرکت کند، می‌تواند آن سمت را خراب کند. وی با بیان اینکه اگر نقدینگی به سمت مسکن حرکت کند حتما به بخش مسکن آسیب خواهد زد، گفت: بنابراین نقدینگی به هر سمتی که حرکت کند آن هم به دلیل اینکه کنترل‌پذیر نیست، می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
عثمانی اظهار کرد: درواقع حجم اقتصاد ما به‌اندازه حجم نقدینگی موجود در کشور نیست. براساس حجم اقتصاد کشور ما باید ۵۰درصد نقدینگی موجود را در اختیار داشتیم. همچنین یکی از دلایلی که افراد پا به عرصه گذاشته و می‌گویند قصد دارند تورم را مهار کنند و اما بعدا نمی‌توانند تورم را کنترل کنند این است که ما با مازاد نقدینگی در اقتصاد کشور مواجه هستیم. وی با بیان اینکه متاسفانه نقدینگی مازاد در حال افزایش است، گفت: به موجب این نقدینگی تورم رشد می‌کند اما رشد تورم به اندازه گذشته نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پول به مانند یک سیل عمل می‌کند، تاکید کرد: اگر ما بتوانیم به این پول مسیر یا جهت داده و آن را مورد کنترل قرار دهیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما اگر یک مسیر مشخص برای آن تعریف نکنیم، قطعا این پول به هر طرف حرکت کند، آنجا را تخریب خواهد کرد.
عثمانی تاکید کرد: در مقطعی نقدینگی موجود به‌سمت بورس حرکت کرده و بازار بورس را با رشد مواجه کرد. در ادامه همین نقدینگی به‌سمت مسکن حرکت کرده و حوزه مسکن را دچار رشد کرد؛ بنابراین مشکل ما این است که متاسفانه مسیر حرکت نقدینگی را در اقتصاد کشور کانالیزه نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه نقدینگی در اقتصاد کشور هدفمند نیست، ادامه داد: متاسفانه دولت‌های روی‌کارآمده، به‌واسطه کسری بودجه خود به بانک مرکزی فشار آورده و سعی داشتن کسری خودشان را با خلق پول جبران کنند؛ بنابراین این پول امروز خرج شده است. از سویی دیگر، وقتی این پول به دست فردی دیگر می‌افتد، آن فرد هر کاری که دلش می‌خواهد با آن پول خواهد کرد؛ بنابراین بخشی از پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد کشور نشات‌گرفته از همین مسئله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.