۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۴٬۶۵۲

سومین سال مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر در تهران، در حالی برگزار شد که شهرهای مختلف ایران نیز درحال برگزاری همزمان این جشن هستند. «مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر»، جشنی میلیونی با حضور همه مردم، همه آنهایی که عاشق اهل‌بیت(ع) هستند؛ در رودخانه عشق به علی(ع)، بر سر خوان نعمت ولایت و امامت، همه تفاوت‌ها رنگ می‌بازد، همه غدیری می‌شوند و علوی.

یک کشور یا علی گفت

آگاه:

روایت اول: وقتی مهمان‌ها می‌آیند

جشن بزرگ ۱۰کیلومتری از میدان آزادی تا بزرگراه امام علی(ع)، دیروز سه‌شنبه - ۵ تیر- همزمان با عید سعید غدیرخم با حضور گروه‌های مختلف مردم در تهران برگزار شد. همزمان ۳۸۰شهر و روستای کشور غدیر را جشن فراگرفته و امروز ایران اسلامی قدرشناس غدیر است.
از ساعات اولیه صبح دیروز، موکب‌داران در طول مسیر شادپیمایی مستقر شده و تمامی موکب‌ها تا پیش از آغاز این جشن بزرگ آماده خدمات‌رسانی به مردم شدند. در این مسیر علاوه‌بر موکب‌های پذیرایی، موکب‌های فرهنگی نیز فعالیت‌هایی در راستای تبیین واقعه غدیر دارند که هرکدام به نحوی برای مردم با استفاده از ابزارهای مختلف به چگونگی شکل‌گیری واقعه غدیر می‌پردازند.
از ابتدای مسیر پل چوبی، شهربازی‌های مخصوص کودکان تا میدان آزادی مستقر است، طبق اعلام قبلی این شهربازی در حدود ۱۰کیلومتر است که با استقبال ازسوی کودکان هرساله همراه بوده است.
همچنین در طول مسیر، تابلوهای یادمان شهدای خدمت آذین‌بندی شده است. بارزترین چیزی که اینجا در میدان امام حسین(ع) دیده می‌شود، شور و حضور بچه‌هاست. شاید تعجب کنید اما رنگارنگی این مهمونی ۱۰کیلومتری به حضور بچه‌هاست؛ به کتاب‌ها و مدادهای رنگی و میزهایی که برای نقاشی تعبیه شده‌اند. به وسایل بادی شهربازی که قدش از کل جمعیت بلندتر است و رد انگشت اشاره بچه‌ها در آخر به همان‌ها ختم می‌شود. موکب هیات فاطمیون به رسم سه سال گذشته درحال پذیرایی از مهمان‌های غدیر است؛ شربت و شیرینی صدای صلوات و یاعلی در حوالی این موکب بلند است، عاشقان مولا عید را به هم تبریک می‌گویند و شربت تعارف می‌کنند.  دیواره‌نگاره میدان انقلاب تصویری از واقعه تاریخی غدیرخم است، در میدان همه امکانات فراهم است، از آمبولانس امداد، تا ماشین‌های آتش‌نشانی، همه پای کار عید آماده‌اند تا مهمانی غدیر به‌خوبی برگزار شد.

یک کشور یا علی گفت

روایت دوم: غرق در دنیای کودکان

از میدان امام حسین(ع) به‌سمت غرب تا چشم کار می‌کند، حضور بچه‌ها به چشم می‌آید. یکی از آنها درحالی‌که به سمت کشتی اسباب‌بازی می‌رفت از پدرش می‌خواست کمی صبر کند تا بازی کند؛ هنوز عرق پریدن روی قصر بادی خشک نشده بود، روی تاب فلزی می‌پرید؛ هنوز سرگیجه‌اش از تاب‌بازی آرام نگرفته بود، توی استخر توپ می‌پرید؛ هنوز نفسش از استخر توپ بالا نیامده بود، خودش را روی تشک بازی رها می‌کرد.
حالا دیگر تفاوت‌ها رنگ باخته‌اند، شیفتگان مولا و حرکت در مسیر غدیر تفاوت‌های قومی، زبانی و حتی مذهبی را در کلانشهر تهران به فراموشی سپرده است. مولا میزبان است یا تهرانی‌ها؟! هرچه باشد امروز عصر پایتخت مهمانی‌ای است که کسی نمی‌تواند خود را میزبان آن بداند، جز صاحب غدیر. برای این مهمانی هیچ شرط و شروطی هم تعیین نشده؛ آنچه مهمانان را به‌سمت سفره غدیر خواهد کشاند حُب مولا و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.
کمی آن‌سوتر نوجوانی بغض کرده بود و از اینکه در یکی از مسابقه‌ها باخته، ناراحت بود. غرفه دیگری را نشانش دادم که پسربچه‌های همسن خودش آهنگی را می‌خواندند و مسابقه دیگری به راه بود. بغضش هنوز باز نشده بود اما همراهی‌اش کردم تا کمی سر ذوق بیاید. راستش صدای بلند سرودها و همخوانی‌ها لابه‌لای جیغ گهگاه بچه‌ها نمی‌گذاشت کسی ناراحت بماند و خواه ناخواه او را با این مهمانی همراه می‌کرد.
مردم امروز جشن غدیر از تیپ‌های مختلف حضور دارند، کسی به دنبال جستجوی همفکر سیاسی یا اجتماعی‌اش نیست، بلکه همه زیر یک بیرق و پرچم و در امتداد مسیر غدیر در حرکت هستند و این پیام را به بانیان تئوری شکاف نسلی و فکری در ایران خواهند داد که پرچم غدیر و تفکر ولایت و امامت وحدت‌بخش تمام اقشار جامعه است.

روایت سوم: موکب‌های خدمت‌رسان

برای تکمیل این پویش مردمی بیش از دوهزار و ۵۰۰موکب برای حضور در جشن غدیر پایتخت ثبت‌نام کردند تا خدمت‌رسانی لازم را به مهمانان مولا انجام دهند. بله این مردم پا پیش گذاشته تا در روز جشن امامت و ولایت مروج سنت حسنه اطعام غدیرانه در کشور باشند؛ سنتی که در صورت تداوم می‌تواند به یک رویه منطقه و جهانی تبدیل شود.تمام برنامه‌های مهمونی غدیر به اطعام ختم نمی‌شود، بلکه در مسیر این مهمونی ۱۰کیلومتری، برنامه‌های شاد و متنوعی برای تمام اقشار جامعه در نظر گرفته شده که کودکان شاید بیش از هر قشر دیگر از آن لذت ببرند؛ کودکانی که امروز تمام شرایط بازی و شادی برای آنان مهیا شده است. موکب شهدای خدمت به یاد شهید جمهور فعالیت دارد و یکی از شلوغ‌ترین موکب‌ها در خدمت‌رسانی در فاصله چندمتری این موکب، شیفتگان مولا در تیپ فاطمیون موکبی را برپا کرده و در حال خدمت‌رسانی هستند. شبکه پویا نیز با اجرایی متنوع زمینه بازی و شادی را فراهم کرده است؛ در میدان انقلاب و در جشن غدیر، پرچم‌های فلسطین بر دوش مردم است و پرچم‌های مقاومت نیز در اهتزاز است و رقص پرچم‌ها در این مهمانی ۱۰کیلومتری، هلالی شیعی درست کرده که در آن ملیت، قومیت و زبان و نژاد معنی ندارد؛ مهمانان غدیر از یک گروه نیستند و قشرهای متنوع جامعه به شمار می‌روند، این همان محفل عشقی است که امروز همه در کنار هم هستند. در کنار بچه‌ها، آنچه این مهمانی را متمایز کرده، حضور خانوادهه‌است؛ چه خانواده‌هایی که موکب دارند و دسته‌جمعی آن را می‌چرخانند، چه آنان که پای پیاده آمده‌اند و با اشاره بچه‌ها به این‌سو و آن‌سو کشیده می‌شوند. ساده بگویم فضای جشن، آن قدر خانوادگی است که انگار پاکبانان، اصحاب رسانه، نیروهای انتظامی، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس و همه کسانی که برای انجام وظیفه شغلی خود در این مسیر حضور دارند، تافته جدابافته‌ای هستند.

همبستگی مردم، یادگار مهمانی غدیر

امیر گودرزی ـ خبرنگار گروه جامعه

یک کشور یا علی گفت

بخش زیادی از مشکلات مردم نه اقتصادی، بلکه روحی است. هرچند شرایط اقتصادی در سلامت روان تاثیر دارد ولی پول تنها عامل نیست. نبود نشاط اجتماعی فقیر و غنی نمی‌شناسد و همه را غمگین می‌کند. در دهه‌های گذشته توجهی به نشاط اجتماعی نشد اما گردهمایی‌های بزرگ خانوادگی و البته مردمی مانند مهمانی غدیر نشان می‌دهد برای جبران غفلت‌ها به‌سرعت پیش می‌رویم.   
می‌گویند نشاط امری فرهنگی و نمادین است و درنتیجه نقش دولت در مدیریت و تصمیم‌گیری مستقیم در این حوزه باید کاهش یابد؛ ازاین‌رو مهمونی 10کیلومتری غدیر نه با کمک دولت که با همت مردم برگزار و نقش دستگاه‌های اجرایی تنها به خدمت‌رسانی به همین مردم محدود شد تا هر کسی در جای خود قرار گیرد. مردم بانی این مهمانی باشکوه بودند. درست زمانی که بانوان در خانه برای مهمان‌های دیروز لقمه می‌گرفتند، فرزندان خانه در خیابان درحال تدارک و برپایی ایستگاه‌های صلواتی شدند. این اکوسیستم ایجادشده بستری را جفت‌وجور کرد تا شادی و نشاط به‌عنوان یکی از احساسات ریشه‌ای مثبت و یکی از ضروری‌ترین خواسته‌های فطری انسان روی آن بنشیند. نیازی که نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت فرد و جامعه دارد از آنجا که شادی همواره با خرسندی، خوش‌بینی، امید و اعتماد همراه است، می‌تواند نقش تسریع‌کننده‌ای در فرآیند توسعه جامعه داشته باشد.

این مهمانی هویت شده است
دیدن مردم خوشحال شورانگیز است و حضور در جمع میلیونی خوشحالان پرانرژی چنان دلچسب است که دل کندن از خیابان را دشوار می‌کند. اینجاست که باورمان می‌شود اگر مردم جامعه‌ای خوشحال و بانشاط باشند، این خوشحالی همبستگی، تعلق و  تعاملات اجتماعی را دنبال دارد؛ تعاملاتی که از شامگاه دوشنبه با گذری در شهر دیده می‌شد و روز گذشته با حضور مردم به اوج رسید.
هر چند در دو سال اخیر هم شاهد چنین تجمعات اجتماعی و مردمی بانشاطی بودیم اما هنوز به دیدن مردم خوشحال عادت نکرده‌ایم. حضور جوانان و نوجوانان در محیطی سالم و به دور از آسیب یک فرصت است و نمی‌توان نقش نشاط اجتماعی را در رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد انکار کرد. دستاوردی که به‌دنبال آن آسیب‌های اجتماعی کاهش و انگیزه برای کار و تلاش افزایش می‌یابد. حالا که به نظر می‌رسد این تجمعات عظیم مردمی جای خود را در جامعه باز کرده و حتی به گفته سامان 21ساله که همراه پدر و مادرش در این مهمانی شرکت کرده است، این مهمانی دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عمومی کشور شده است. این جوان تهرانی می‌گوید قبل از این مهمانی‌های کیلومتری هر مسجدی، هیاتی، خانواده‌هایی یا حتی افرادی برای این عید بزرگ به‌صورت پراکنده جشن می‌گرفتند و شیرینی و شربت توزیع می‌کردند، اما امسال سومین سال است که با همدلی و کنار هم جمع شدن، جلوه‌ای از ابهت و اجتماع عظیمی از مسلمانان را به رخ جهانیان می‌کشند.

تفریحات رنگانگ جشن
البته فضا این‌قدرها هم که سامان می‌گوید جدی نیست و در این مهمانی تفریحات و سرگرمی‌های رنگارنگی به چشم می‌خورد که بازی دارت یکی از آنهاست. یکی از موکب‌ها در خیابان توحید، تصویرهایی از ترامپ را نشانه‌ای برای دارت قرار داده که ضمن شوخی و خنده به مهارت‌های نوجوانان هم می‌افزاید.
برنامه‌ریزی‌های این مهمانی به گونه‌ای است که فقط جوانان و نوجوانان را در نظر نمی‌گیرد و به گروه‌های سنی بزرگسالان و سالمندان هم توجه شده است. ایستگاه سلامت در حوالی تئاترشهر پاتوق سالمندان است. اندازه‌گیری فشار و قندخون در موکب هیأت محبان الرضا(ع) آنهایی را دور هم جمع کرده که نتوانسته‌اند پابه‌پای دیگر افراد جوان خانواده در فعالیت‌های پرتحرک حضور داشته باشند؛ آنهایی که ترجیح می‌دهند بنشینند و استراحتی کنند و ضمن تست سلامت خود، از دیدن نشاط جوانان حظ کنند.

مراسم ازدواج ساده در مهمونی
تنوع و جانمایی مراسم به شکلی است که برای استفاده از هر امکاناتی نیاز به طی مسافت نیست و هر جا باشید اطرافتان همه چیز پیدا می‌شود؛ از ایستگاه‌های اسباب‌بازی گرفته تا پذیرایی و ایستگاه‌های سلامت. البته بعضی رخدادها را در هر جایی نمی‌شود یافت، مانند سفره عقد بزرگی که زیر پل روشندلان پهن شده است. برپاکنندگانش می‌گویند برای فرهنگ‌سازی ازدواج آسان این سفره برپاست و شامگاه قرار است عروس‌ها و دامادهایی اینجا بنشینند و پیمان زندگی مشترک خود را منعقد کنند. وقتی می‌گوییم اینجا هر کسی هر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد فقط منظورمان پذیرایی و توزیع غذا نیست. یکی از جلوه‌های مردمی بودن مهمونی کیلومتری غدیر، این است که هر کسی در خود توان، هنر و قابلیتی را سراغ دارد برای خدمت به محبان امیرالمومنین(ع) آن را به مسیر مهمونی کیلومتری آورده است؛ درست شبیه آنچه در سال‌های گذشته در راهپیمایی عظیم و جهانی اربعین حسینی در عراق دیده‌ایم. اینجا و در مسیر مهمونی غدیر هنرمندان خوشنویس با هنر خود زمینه خوشحالی و نشاط مردم را فراهم می‌کنند. حاضران در مهمونی آنچه بخواهند با خط نستعلیق برایشان نوشته می‌شود تا یادگاری ارزشمندی از این روز برایشان باقی بماند. هرچند آنچه بعد از این مهمانی ماناست آن همدلی و همبستگی مردم است؛ چیزی که بیش از خورد و خوراک و حتی هنر به آن نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.