مجلس مصوبه قبلی خود درباره معافیت سربازی متاهلان را اصلاح کرد و مقرر شد مشمولان بالای ۳۵سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف شوند.

۳۵ ساله‌های متاهل سربازی نمی‌روند

آگاه: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: برخی از موارد برنامه هفتم توسعه برای رفع اختلاف‌نظر بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود. مجمع تشخیص مصلحت نظام این موارد را بررسی و اعلام‌نظر کرد که یکی از مهم‌ترین موارد آن درباره مشمولان سربازی بالای ۳۵سال و دارای حداقل دو فرزند در صورتی بود که غایب نباشند، و بر این اساس این افراد معاف خواهند شد.
اولین زمزمه‌های کمبود سرباز و کاهش تعداد سربازان همزمان با اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی به گوش رسید. قانونی که آبان‌ماه سال‌۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و براساس آن، ۳۶ماده از قانون سابق اصلاح و ۳۰ماده نیز الحاقی شد. همزمان با اجرای این قانون، برخی از معافیت‌ها حذف و شرایط تعدادی از آنها نیز سخت‌تر شد. در آن زمان بود که همزمان با اعلام کاهش نرخ موالید زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش سربازان شنیده شد؛ موضوعی که هیچگاه از سوی مسئولان ستادکل نیروهای مسلح نه رد و نه تایید شد. براساس آخرین آمارهای اعلام‌شده، سالانه نزدیک به ۴۰۰هزار نفر در کشور به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند و نزدیک به ۱۰درصد جمعیت نیروهای اعزام‌شده نیز تا قبل از تغییر قانون معافیت پزشکی و کفالت دریافت می‌کردند. این در صورتی است که با کاهش میزان موالید در اواسط دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میزان اعزام مشمولان به خدمت وظیفه عمومی کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.