۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۴٬۷۹۶

در اخلاق هم می‌توان تقوا داشت

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه

آگاه: رهبر انقلاب، نیمه خردادماه و در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری نکات مهمی در باب رعایت اخلاق اسلامی در ایام انتخابات و خطاب به نامزدها مطرح فرموده و تاکید کردند: «در رقابت‌های پیش روی انتخابات بین نامزدها باید اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن،‌ تهمت زدن و لجن‌پراکنی کردن کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.»
این تاکیدات اما در برخی مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی رسانه ملی ازسوی برخی نامزدها و کارشناس‌ها فراموش و مواردی مطرح شد که شایسته نبودند. اما شدیدتر از این ماجرا را باید در شبکه‌های اجتماعی و طرفداران تندروی نامزدها جست‌وجو کرد؛ آنهایی که در بازه تبلیغات انتخاباتی پیش از ۸تیر از هیچ بداخلاقی و اتهام‌زنی برای تبلیغ نامزد موردنظر خود فروگذار نکردند و گاهی مواقع مسائلی را مطرح کردند که حتی تکرار آنها نیز شرم‌آور است.
حالا قرار است در همین دو سه روز پیش رو دوباره دو نامزد رسیده به مرحله دوم انتخابات، برنامه‌های تبلیغاتی خود را پخش کرده و مناظراتی نیز برگزار شود. این دو نامزد به‌طور حتم توصیه رهبر انقلاب و موارد اخلاقی را جدی خواهند گرفت اما باید از سوی ستادهای خود به طرفدارانشان نیز به‌صورت جدی هشدار دهند تا فرموده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و نیز ارزش‌های اخلاقی جامعه فراموش نشود. آنچه در شبکه‌های اجتماعی و فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود شاید از سر هیجان یا حب و بغض نسبت به نامزد دیگری باشد اما می‌تواند تاثیرات بلندمدتی در جامعه داشته و حتی افکارعمومی را از بابت حضور در انتخابات دچار تشکیک کند. چه آنکه وقتی در امری اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی اخلاق زیر پا گذاشته شود نمی‌توان به نتیجه مفید و مثبت آن خیلی امیدوار بود.
در پایان کلام خوب است همزمان با روز عزیز مباهله، نگاهی نیز به اهمیت اخلاق در کلام و رفتار حضرت امیرمومنان، علی(ع) داشته باشیم که بارها در موقعیت‌های مختلف، بر رعایت اخلاق تاکید می‌کردند، چه این مسئله در زمینه جنگ بود یا مواردی سهل در جامعه. ایشان در سیره خود بارها بر رعایت مواردی چون اعتدال و میانه‌روی، رفق و مدارا، صراحت و صداقت، پایبندی به عهد و پیمان و عدالت تاکید کرده‌اند که این روزها باید موردتوجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.