تقوا به معنای خویشتن‌داری و پرهیزکاری است که به‌صورت گسترده در فرهنگ اسلامی ما تبلور پیدا کرده است. در آیات قرآن کریم سفارش فراوانی به تقوا شده و در سنت و سیره پیشوایان الهی تقوا در رأس تمام امور قرار گرفته است. در جمهوری اسلامی که منبعث از آموزه‌های دینی است، انتخابات مهم‌ترین سرفصلی است که اخلاق و تقوا باید سلسله‌جنبان آن باشد؛ بنابراین، انتخابات به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی، بیش از هر مورد دیگر در این زمان حساس، به رعایت تقوای سیاسی نیازمند است. 

اخلاق انتخاباتی حلقه گمشده میدان رقابت

آگاه: در کلام حضرت روح‌الله و در همه صحنه‌های انقلاب، مسئولان و مردم به تقوا دعوت شده‌اند. به اعتقاد امام، تحکیم مبانی تقوا در جامعه موجب کاهش حب دنیا و کنترل نفسیات در جامعه می‌شود. 

توصیه‌های رهبر انقلاب به رعایت اخلاق انتخاباتی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز بارها بر رعایت اخلاق انتخاباتی ازسوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرده بودند.
«در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به ‌پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای ‌خدمت است، صحنه‌ کش‌وواکش برای به‌دست‌آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت ‌انتخاباتی می‌شوند، این را به‌عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند، خدای متعال هم دل‌های مردم را ان‌شاءالله ‌هدایت خواهد کرد به بهترین گزینه و ان‌شاءالله یک رییس‌جمهور شایسته‌ برای ملت ایران تعیین خواهد شد. ‌۱۴۰۳/۰۳/۱۴» [بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)]
پند و اندرزها فقط مختص به نامزدهای انتخابات نیست، بلکه یک ضلع اصلی آوردگاه انتخابات را کنشگران سیاسی و طرفداران نامزدها تشکیل می‌دهند، بر این اساس آنها هم باید بر مدار انصاف حرکت کنند و کاسه داغ‌تر از آش نشوند.
«توصیه به طرفدارها[ی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری]؛ طرفدارها در طرفداری از هر کدام از نامزدها که انتخاب می‌کنند، ‌اگر نیتشان را خدایی کنند، خدای متعال به کارشان برکت خواهد داد. حالا یا این است که آن کسی که مورد نظرشان است موفق ‌خواهد شد و پیروز خواهد شد یا اگر نشود، خدای متعال از آنها راضی است و این کار برای آنها مبارک خواهد بود. گاهی اوقات ‌طرفدارها یک تعارض‌هایی را به وجود می‌آورند که خود نامزدها از آن تعارض‌ها اصلا خبر ندارند؛ یعنی گاهی اوقات در مواردی، به ‌تعبیری کاسه‌ داغ‌تر از آش به وجود می‌آید؛ من خواهش می‌کنم طرفداران محترم نامزدها مراقب این جهات باشند.» ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ [بیانات معظم له در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی]
به اصل ماجرا برگردیم، شب گذشته مناظره اتخاباتی با حضور دو نامزد که به مرحله دوم راه یافته‌اند، یعنی «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» برگزار شد. پس از سال۸۸ دیگر مناظره‌ها به صورت جمعی برگزار می‌شد اما بعد از ۱۵سال باز دو نامزد روبه‌روی یکدیگر قرار گرفتند و از برنامه‌ها و اهدافشان در دوره «پساانتخابات» سخن گفتند. قطعا این مناظرات می‌تواند به انتخاب مردم برای رسیدن به نامزد نهایی که در برگ رأی نام او را خواهند نوشت، کمک کند.
از وقتی که انتخابات۱۴۰۳ به مرحله دوم راه یافت، دو نامزد برنامه‌های خود را آغاز کرده‌اند. یک نفر از این استان به استان دیگری می‌رود یا در بازار تهران حضور می‌یابد و نفر دیگر برنامه‌های سفر را به روزهای آخر موکول کرده و بیشتر در ستاد انتخاباتی‌اش با مشاوران خود درحال رایزنی و تهیه برنامه است. اما فقط کافی بود در این چند روز نگاهی به متن و حاشیه‌های سپهر انتخابات می‌انداختیم، متاسفانه عده‌ای از طرفداران نامزدها بیشتر در فضای مجازی و حقیقی به بداخلاقی‌هایی روی آورده‌اند. به اصلاح خودشان اسنادی منتشر کرده‌اند یا هنگامی که با یک نامزد روبه‌رو شدند او را «هو» کردند! آیا این است اخلاق انتخاباتی؟!

نگاه سیاسیون به تقوای سیاسی در رقابت‌ها
«مهدی فضائلی» فعال سیاسی و رسانه‌ای در گفت‌وگویی درباره ضرورت پایبندی اخلاقی انتخاباتی، گفته بود: «رعایت نکات و ملاحظات اخلاقی در همه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌خصوص در مناظره‌ها، بسیار مهم است. مردم نیز می‌توانند با همین معیار، نامزدهای انتخاباتی را ارزیابی کنند تا از میزان پایبندی او به اصول اخلاقی آگاه شوند و بدانند که هر نامزد برای رسیدن به این مسئولیت چه‌قدر مایل به رعایت چارچوب‌های اخلاقی است.» وی می‌گوید: «به اعتقاد من، نامزدهایی که در مرحله تبلیغات نشان می‌دهند که پایبند به اصول و چارچوب‌های اخلاقی نیستند، حتی اگر به مسئولیت برسند، این روند نامناسب توسط آنها شدت می‌یابد.»

رعایت اخلاق انتخاباتی
حرف، یک جریان خاص نیست. اکنون که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو با قوت قدرت ظاهر شده‌اند و به‌دنبال رأی‌آوری گزینه خود در انتخابات ۱۵اسفندماه هستند، خواهان حفظ اخلاق انتخاباتی در عرصه سیاسی کشور هستند.
رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یکی از اعضای ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» می‌گوید: «در تبلیغات انتخاباتی باید از ایراد هرگونه دروغ و تهمت و بیان هر مطلبی که به منافع ملی آسیب می‌زند اجتناب شود. هم خود کاندیداها باید اخلاق اسلامی و انسانی را در انتخابات رعایت کنند و هم حامیان و هواداران کاندیدا باید مواظب باشند که به‌خاطر دنیای دیگران، آخرت خود را تباه نکنند. ما که مسلمان هستیم باید بدانیم که خدای متعال این جهان را بی‌حساب و کتاب خلق نکرده است و بی‌حساب و کتاب تدبیر نمی‌کند.» وی تاکید می‌کند: «از یک‌سو، باید بدانیم که آبرو و ضرورت شناخت درست مردم حق‌الناس است و هرگونه دروغ و تهمت و اخلال در مجاری فهم درست مردم در عرصه انتخابات تعدی به حق‌الناس است و ما را مدیون میلیون‌ها نفر می‌کند.»
انتخابات چهاردهم روز جمعه برگزار و نتیجه شنبه ـ ۱۶تیرماه ـ اعلام می‌شود و سکاندار قوه مجریه راهی میدان پاستور می‌شود؛ رقابت‌ها پایان می‌یابد و فصل جدیدی از همکاری کلید می‌خورد. حداقل باید نامزدها و طرفداران آنها کارنامه خوبی از خود در میدان رقابت به جا بگذارند تا این تابو شکسته شود که تقوای سیاسی حلقه فراموش‌شده انتخابات است!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.