با وجود گذشت چندین روز از عید بزرگ غدیر، به هر سو نگاه می‌کنی جلوه‌ای از این جشن همچنان به چشم می‌خورد، مانند آن پیرمردی که این ایام هر روز جلوی خانه‌اش را آب و جارو می‌کند تا بوی نم جشن غدیر را به این زودی از دست ندهد. عطری که البته دوام چندانی ندارد و قرار است همین روزها در مشام ما همسایه‌ها و هموطنان ما جایش را به اسپند محرم دهد تا با اندوخته عشق امام اول شیعیان به سوگ اهل‌بیت(ع) ایشان بنشینند و برای سید شهیدان مشکی‌پوش شوند.

نمادی از عشق و ارادت به مولا علی(ع)

آگاه: جشن عیدغدیر امسال نه‌فقط در تهران، بلکه در سراسر ایران برگزار شد. در این میان، «مهمونی ۳۶۰کیلومتری غدیر» در مسیرهای مختلفی در سراسر کشور، جلوه‌ای از این جشن بزرگ را به نمایش گذاشت. هوای گرم تیرماه بود، اما شور و اشتیاقی در خیابان‌های تهران موج می‌زد. جمعیتی از مردم از پیر و جوان، زن و مرد، با لباس‌های رنگی و پرچم‌های یا علی در دست، راهی بزرگ‌ترین جشن غدیر ایران شده بودند. من هم در میان این سیل خروشان، رهسپار «مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر» بودم. از میدان امام‌حسین(ع) که حرکت کردم، گویی وارد دنیایی دیگر شده بودم. خیابان‌های مملو از موکب‌های رنگارنگ بود که هرکدام جلوه و زیبایی خاصی به این جشن مردمی می‌بخشیدند. نوای سرودهای غدیری از بلندگوها به گوش می‌رسید و شور و حال عجیبی در فضا حاکم بود.
در طول مسیر، موکب‌های مختلفی را دیدم که خدمات متنوعی به مهمانان ارائه می‌دادند. از چای و شربت نذری گرفته تا غذاهای گرم و سرد، از توزیع نذری و هدایا تا برپایی غرفه‌های مشاوره و پاسخگویی به سوالات مذهبی. اما آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کرد، عشق و ارادت مردم به امام علی(ع) بود. این عشق و ارادت در چهره‌های شاد و پرشور آنها، در اشک‌های شوق و در نذرهای خالصانه‌شان هویدا بود. در این مهمانی بزرگ و باشکوه، شاهد حضور تعداد زیادی از افراد بودیم که با نذرهای مختلف، عشق و ارادت خود را به امام‌علی(ع) نشان می‌دادند.

میزبانی از مردم با عطر میلیونی
در میان سیل عظیم عاشقان مولا علی(ع) در مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر، حضور جوانی متمایز و خاص بود. او با ظاهری آراسته و چهره‌ای بشاش، در طول مسیر حرکت مردم، با عطری خوش و گران‌قیمت به استقبال آنان می‌رفت و با حرکتی زیبا، عطر را بر دستان و لباس‌هایشان می‌پاشید. این جوان نذر کرده بود که در عید غدیر، با عطر گران‌قیمت به مهمانان این جشن مردمی عطر هدیه دهد. حرکت زیبای این پسر جوان، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کرد. مردم با دیدن او، لبخندی بر لب می‌زدند و از بوی خوش این عطر لذت می‌بردند. حضور این پسر جوان و خوش‌رو در این مهمانی و عطرپاشی او با عطر گران‌قیمت، یکی از صحنه‌های ماندگار این رویداد عظیم بود.

شیرین مثل غدیر
نذر جالب یک وانتی در توزیع طالبی به‌شرط صلوات، یکی از جلوه‌های زیبای دیگر این رویداد عظیم بود. وانت پر از طالبی بود و راننده آن، مردی میانسال با چهره‌ای گشاده و لبخندی گرم، با صدای بلند فریاد می‌زد: به عشق امیرالمومنین هر کیلو فقط یک صلوات! مردم با دیدن این صحنه، با اشتیاق به‌سمت وانت می‌رفتند. راننده وانت باصبر و حوصله به هر نفر یک طالبی می‌داد و از آنها می‌خواست که یک صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بفرستند. در مراسم مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر، روایتی از مغازه عروسک‌فروشی که قفسه‌هایش را با اهدای عروسک‌ها به مردم خالی کرد، نمایانگر یک احترام و ارادت قابل‌توجه به امام علی(ع) است؛ چراکه این مغازه‌دار عروسک‌فروشی به‌جای استفاده از این فرصت برای فروش و تجارت، تصمیم گرفت به اهدای عروسک‌های خود به مردم بپردازد. این عمل از طرف مغازه‌دار، به‌ویژه در مراسمی، چون مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر، باعث ایجاد یک اتمسفر متفاوت و پرانرژی شد و نشان داد که در مراسم‌های مذهبی و اسلامی، تواضع، تعهد به خدمت و احترام به ارزش‌های دینی می‌تواند به شکل‌های مختلفی نمایان شود و این اعمال می‌تواند اثرات بزرگی در جامعه داشته باشد.
در مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر، نغمه‌های عشق و ایثار به گوش می‌رسید. هر گوشه‌ای از این جشن مردمی، حکایتی از سخاوت و ارادت مردم به امام علی(ع) و اطرافیانش روایت می‌کرد. در کنار نذور گران‌قیمتِ برخی موکب‌ها، شاهد پیکان سفیدرنگی بودیم که در طول مسیر، صندوق‌عقب ماشین خود را پر از ساندویچ‌های خوشمزه و گرم کرده بود و به مردم نذری می‌داد یا کمی آن‌طرف‌تر نیز یک چرخ‌دستی با بنر «به عشق امیرالمومنین امروز آبمیوه صلواتی» خودنمایی می‌کرد. پشت چرخ‌دستی، پسر جوانی ایستاده بود و لیوان‌های خنک آبمیوه را به دست مردم می‌داد.

نمادی از عشق و ارادت به امام علی(ع)
مهمونی ۱۰‌کیلومتری غدیر، تابلویی زیبا از عشق و ارادت مردم ایران به امام علی(ع) است که در آن، نذر و ایثار افراد با هر سطح تمکن مالی، به‌وضوح قابل‌مشاهده است. این نذرها یادآور این نکته است که عشق و ارادت به اهل‌بیت(ع) مرز و محدودیتی ندارد و هر کس به‌اندازه توان خودش می‌تواند در این مسیر قدم بردارد. این مهمانی فقط یک راهپیمایی ساده نبود، بلکه حرکتی فرهنگی و اجتماعی با پیام‌های عمیق و ماندگار بود. این رویداد، بار دیگر ثابت کرد که مردم ایران عاشق و دلداده امام علی(ع) و خاندان اهل‌بیت(ع) هستند و حاضرند برای پاسداشت ارزش‌های دینی و انقلابی خود، از جان و مال خود مایه بگذارند. این رویداد، عشق و ارادت مردم ایران به امام علی(ع) را به زیبایی به تصویر کشید و یقینا در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار خواهد شد.

مهمونی غدیر
مهر نهفته ایرانیان به مولا علی(ع)

نمادی از عشق و ارادت به مولا علی(ع)
مهمونی ۱۰کیلومتری تهران مراسمی است که امسال سه‌ساله شد و البته هرسال استقبال بیشتری از آن شده است. در جشن غدیر امسال نیز بسیاری از هیات‌ها و موکب‌ها پای کار آمدند تا در شادی و شور مردم شریک باشند. «ساسان زارع» که در طول این سه سال دبیری این محفل بزرگ را برعهده دارد درباره شکل‌گیری ایده اولیه این جشن بزرگ به آگاه می‌گوید: «ایده اولیه مهمانی غدیر در جمعی از بچه‌های هیاتی شکل گرفت. فکر می‌کردیم که چطور یک کار مشترک انجام دهیم و جشنی برای عید غدیر که بزرگ‌ترین عید مسلمانان است برگزار کنیم. ایده این مهمانی بزرگ برای غدیر وسط آمد و پرورش پیدا کرد و خلاصه این مهمانی آن شد که می‌بینید.»
زارع می افزاید: «به تعبیر حضرت آقا، یک زمانی ایمان در جامعه بوده و یک زمانی این ایمان در قالب عمل صالح بروز پیدا می‌کند، شاید این مهمانی کیلومتری همیشه در نهاد مردم ایران نهفته بوده است. اینها خودشان را ملت امیرالمومنین می‌دانند. شاید این مهمانی یک بهانه‌ای بود که ایمان به امیرالمومنین تبدیل به یک عمل صالح بشود.»
زارع درباره دغدغه‌های برزگی این مهمانی می‌گوید: «سه دغدغه برای برگزاری این مهمانی داشتیم؛ یکی اینکه چگونه می‌توانیم فعالیت فرهنگی اثربخش را طراحی کرد؟ یک فعالیت فرهنگی که فضای عمومی جامعه را تحت‌تاثیر قرار بدهد. مسئله دوم این بود که این عملیات اثربخش فرهنگی چگونه می‌تواند با محوریت مجموعه مردمی باشد؟ یک حرکت دولتی به آن معنا نباشد. نکته سوم هم به‌واسطه اینکه بالاخره هرساله می‌گویند که در کشور تعداد روزهای عزاداری (هرچند من عزاداری را هم فی‌الواقع شور و حماسه می‌بینم) بیش از روزهای جشن است. گفتیم یک حرکت انجام دهیم و چه بسا که تمرکز بر جشن باشد، تلاقی این سه نقطه یک اتفاق بزرگ اثربخش با میدان‌داری مردم که خودش را در غدیر نشان داد، شکل گرفت. زارع با بیان اینکه در برگزاری این جشن سالانه ۳۰درصد رشد مشارکت داشته‌ایم و گسترده‌تر این مهمان بزرگ برگزار شده است، می‌گوید: «یک رویداد عظیم میدانی با محوریت مردم شکل گرفته که نمایانگر ایمان مردم مسلمان است. الان می‌بینیم که بیش از ۳۰۰شهر در کشور درگیر شدند و در مناسبت‌های مختلف تکرار می‌شود که به نظرم حال جامعه را خوب می‌کند. فلسفه غدیر تجمع است، نه راهپیمایی. البته فلسفه اربعین هم حرکت و راهپیمایی است.»زارع به برگزاری مراسم مهمونی ۱۰کیلومتری در خیابان ولیعصر(عج) اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانی که نخستین‌بار این مهمان را برگزار کردیم علی‌رغم اینکه ما افکارسنجی کردیم، میزان حضور جمعیت غیرقابل باور بود و تقریبا تمام طراحی‌های ما را تحت‌الشعاع قرار گرفت. والبته همیشه و هر سال این اتفاق برایمان افتاده است؛ یعنی با یک جمعیت میلیونی که همه‌جا را تحت‌الشعاع قرار داد روبه‌رو شدیم و باعث شد سال بعد هم مسیر را عوض کنیم و هم حجم میزبانی و مواکب مردمی را عوض کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.