۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴٬۹۴۷

از ۱۰خردادماه که فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شد تا ۱۴تیرماه فضای جامعه کاملا انتخاباتی شده بود. حتی در این دوره، انتخابات به مرحله دوم راه یافت و مردم روز گذشته با حضور حداکثری کار را تمام و سکاندار جدید دولت را عازم پاستور کردند.

به وقت «کار و تلاش» در دولت چهاردهم

آگاه: از امروز (شنبه) پیام‌های تبریک صادر و مسئولان کشوری و لشکری به دیدار منتخب مردم می‌روند و او هم قبل از استقرار در قوه مجریه باید نشست و برخاست‌هایی با دولتمردان فعلی داشته باشند تا بتواند چشم‌اندازی برای دولتش ترسیم کند، ضمن آنکه رایزنی‌هایی نیز برای تشکیل کابینه با حضور مهره‌های جدید انجام می‌دهد به همین جهت در ترافیک سنگین کاری قرار می‌گیرد. طبق قانون پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید صحت آن به‌وسیله شورای نگهبان، فرد منتخب برای تصدی امور اجرایی کشور باید از دو مرحله دیگر نیز بگذرد. به این صورت که در مرحله نخست حکم ریاست‌جمهوری‌اش به امضای رهبر انقلاب برسد و در مرحله دوم با رعایت شرایط مندرج در اصل۱۲۱ قانون اساسی که کیفیت ادای سوگند ازسوی رییس‌جمهوری را بیان دارد، سوگندش در مجلس شورای اسلامی را به جای می‌آورد. رییس دولت از این زمان تا دو هفته فرصت دارد که فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای گرفتن رأی اعتماد، به مجلس ارائه کند.
در ادوار گذشته، پس از اعلام نتایج نهایی ازسوی وزیر کشور، منتخب مردم پس از تایید انتخابات ازسوی شورای نگهبان، چند جلسه هیات دولت را با ترکیب فعلی برگزار می‌کرد تا بعد از برگزاری مراسم تحلیف و تنفید، طی نامه‌ای اعضای کابینه پیشنهادی او به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. اکنون که رییس‌جمهوری جدید انتخاب شده و بیش از ۴۰روز از شهادت خادم جمهور می‌گذرد، باید وی و همراهانش با قوت و قدرت ظاهر شوند و پیگیر برنامه‌ها و شعارهای باشند که در ماراتن تبلیغات آنها را با مردم در میان گذاشته بودند.
دیگر سوت پایان وعده دادن‌ها به صدا درآمده و فصل جدیدی از تعامل بین مسئولان و به‌خصوص قوای سه‌گانه ایجاد شده و مردان رقابت چهاردهم ضمن پذیرش رأی ملت، دست همکاری خود را به‌سوی رییس دستگاه اجرا دراز کرده‌اند و مسیر خدمت برای مردم که پیش از این ازسوی شهید آیت‌الله رئیسی و دولتمردان سیزدهم دنبال می‌شد باید استمرار یابد. حقیقتا پس از شهادت او، قطار خدمت برای مردم متوقف نشد و یاران شهید جمهور تمام تلاششان را به کار بستند تا به پیمانی که با آیت‌الله رئیسی بسته بودند وفادار بمانند؛ از این رو تحرکات و مدیریت‌های جهادی آنها تعریف و تمجید رهبر انقلاب را به همراه داشت.
ایشان ۸شهریورماه ۱۴۰۲ در دیدار با اعضای هیات‌دولت فرموده بودند: همه‌ دولت‌ها مستحق کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم. لکن درمورد این دولت علاوه‌بر کمک بنده با نگاه به این دوساله تمجید هم می‌خواهم بکنم. پیش از این معظم له در توصیف خدمات و فعالیت‌های دولتمردان، آن را دولت «کار و تلاش» نامیده بودند.
اصغر سلیمی، نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش‌های گسترده‌ای برای حل مشکلات مردم انجام داد و شخص رییس‌جمهوری با سفرهای استانی از نزدیک مشکلات مردم را رصد می‌کرد، گفته بود: بیانات رهبر انقلاب در تمجید از دولت سیزدهم در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر است.
تمجید رهبر انقلاب از عملکرد دولت سیزدهم دوباره و در دوره «پساشهادت» رییس‌جمهوری بیان شد. ایشان پنجم تیرماه در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در عید سعید غدیر فرموده بودند: دولت سیزدهم از ظرفیت‌های کشور خوب استفاده کرد. اگر این دولت ادامه پیدا می‌کرد، احتمال زیاد می‌دهم که بسیاری از مشکلات کشور، عمدتا مشکلات اقتصادی، حل می‌شد.
دولت سیزدهم چه کرد که رضایت رهبری را به دست آورده بود؟
پاسخ به این سوال را می‌توان در پیگیری مطالبات ایشان ازسوی مسئولان اجرایی و به‌خصوص شخص اول قوه مجریه یافت. رییس‌جمهوری فقید همواره بر اجرایی شدن فرمایشات رهبر انقلاب تاکید می‌کرد و خارج از این ریل قرار نمی‌گرفت و نمی‌گذاشت همکارانش در قوه مجریه غیر از کار و تلاش وقت خود را صرف حاشیه‌های بی‌فایده کنند. مهم برای رئیسی عزیز، تحقق مدیریت جهادی در قوه مجریه بود. مدیریتی که رهبر انقلاب آن را نسخه تجویزشده برای قوه مجریه می‌دانستند و در مراسم تنفیذ حکم سید ابراهیم رئیسی در سال۱۴۰۰ به آن اشاره کردند: «امروز میهن عزیزمان، تشنه خدمت و آماده حرکت جهشی در همه عرصه‌ها و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملی را به‌جد دنبال کند و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آنهاست، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به‌سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.» ۱۲/۰۵/۱۴۰۰
به هرحال رییس دولت چهاردهم به‌زودی فعالیت خود را در میدان پاستور آغاز می‌کند و انتظار می‌رود او و اعضای کابینه‌اش بتوانند همچنان با مدیریت جهادی و کار و تلاش، پاسخ مناسب به مطالبات رهبری و مردم ارائه دهند و فعالیت‌هایی که به نفع مردم در دولت شهید جمهور صورت می‌گرفت، کند یا متوقف نشود. آقای رییس‌جمهور! مردم کار خود را در بزنگاه ۱۵تیرماه تمام کردند، حال نوبت شماست تا گام‌های اساسی را به نفع آنها بردارید. امروز وقت «کار و تلاش» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.