۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۵٬۱۵۰

ملت امام حسین(ع)

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

«ما ملت شهادتیم؛ ما ملت امام حسینیم! بپرس؛ ما حوادث سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. بیا! ما منتظریم. مرد این میدان ما هستیم برای شما. شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه‌ امکانات شما. این جنگ را شما شروع می‌کنید، اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم...»

آگاه: چهارم مردادماه سال۱۳۹۷ بود که فرمانده دلاور سپاه قدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در یادواره شهدای عملیات رمضان و در جمع مردم همدان در پاسخ به تهدیدات پوچ و بی‌ارزش رییس‌جمهوری آمریکا و دشمنان اسلام و جبهه استکبار این جملات را بیان کرد. زمانی که این جملات از زبان سردار دل‌ها مطرح می‌شد هیچ‌کس این محاسبه را نمی‌کرد که این جملات مرزها را درنوردد و به یک شعار جهانی تبدیل شود؛ شعاری که از هر جهت آن را نظاره می‌کنی از پشتوانه‌های هویتی و فرهنگی طولانی‌مدت برخوردار است.
این جمله که درحال‌حاضر به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شعارهای سیاسی و عقیدتی تبدیل شده می‌خواهد چند محور مهم را به ما عرضه کند:
الف) این شعار این مقوله را به همه عرضه کرد که حرکت امام(ره) در سال۴۲ و پیروزی‌اش در بیست‌ودوم بهمن ۱۳۵۷ الگوگرفته از واقعه عاشورا و قیام کربلا بود و این یک اصل حتمی و غیرقابل تغییر است. رهبران نظام اسلامی هم در طول سالیان گذشته بر این مقوله تاکید کرده‌اند.
ب) هویت ایرانیان از دو بعد اسلامیت و ایرانیت تشکیل شده است که طی سال‌های اخیر این امتزاج روزبه‌روز بیشتر شده است. فرهنگ عاشورا و داستان دلاوری‌های حضرت سیدالشهدا(ع) در هر دو عرصه هویتی ایرانیان رسوخ و نفوذ غیرقابل انکار داشته است.
ج) این جمله از زبان کسی صادر شده است که در زمان شهادتش رهبر انقلاب تصریح کرد: «او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود.» حاج قاسم سلیمانی بدون شک از سرآمدان نهضت امام(ره) و انقلاب بود و به‌نوعی عصاره‌ اهداف فرهنگی و هویتی انقلاب اسلامی نیز محسوب می‌شد. مواردی همچون استکبارستیزی، یاری مظلوم، فداکاری، جهاد، روشنگری و... همگی در وجود وی متبلور بود. پس در نتیجه خروجی و ماحصل مکتب عاشورا در کشور ما آن چیزی است که در شخصیت رهبران نظام و سرداران بزرگی همچون شهید سلیمانی و مابقی افراد متبلور می‌شود.
د)  در این نگاه، ملت امام حسین(ع) نه‌تنها با ظلم مبارزه می‌کند، بلکه هیچ ظلمی را نپذیرفته و حتی حاضر است برای این ظلم‌ستیزی هزینه نیز بدهد، چراکه این ملت نگاهی توحیدی دارد و می‌داند در نهایت پیروزی از آن آنهاست. امروز فضای فکری حاکم بر جهان که برگرفته از تفکرات اومانیستی، لذت‌گرایی، پوچ‌انگاری و غیره است تلاش می‌کند به مردم  القا کند از همین چند روز دنیا و لذت‌های آن بهره برده و به دیگر مسائل توجهی نکنند و چون دنیای غرب از یک هژمونی مادی برخوردار است سر تعظیم در برابر او فرود آورند.
ی) ملتی که خود را ملت امام‌حسین(ع) می‌داند باید در مفهوم بزرگ‌تری تداعی‌کننده سبک زندگی حسینی، بایدها و نبایدهای ایدئولوژی حسینی باشد. نخبگان جامعه وظیفه‌ دارند امام حسین(ع) را به‌گونه‌ای معرفی کنند که اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان احساس کنند می‌توانند با حسین بن علی(ع) و به سبک او زندگی کنند. اینکه «ما ملت امام حسینیم» به شعار هویتی ما تبدیل شده است وظیفه‌ همه اقشار و لایه‌های جامعه را به‌شدت سنگین کرده است و این نکته نباید فراموش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.