۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵٬۵۷۱

پرورش کرم خاکی یکی از کسب‌وکارهایی است که در صورت ورود به آن می‌توانید علاوه‌بر داشتن یک شغل متفاوت به سودآوری نسبتا خوبی برسید.

پرورش کرم خاکی

آگاه: هدف از تولید کرم خاکی می‌تواند ورمی کالچر یا ورمی کمپوست باشد. در ورمی کالچر تولیدکننده با هدف تولید کرم بیشتر، دست به این کار می‌زند. کرم خاکی به‌دلیل داشتن پروتئین و ویتامین، غنی‌ترین منبع غذایی برای آبزیان است. هدف ورمی کمپوست نیز تولید کود باکیفیت ورمی کمپوست است که به‌وسیله کرم‌های خاکی تولید می‌شود و در پرورش گیاهان نقش پررنگی دارد. همچنین از کرم‌های خاکی برای بازیافت زباله‌های شهری استفاده می‌شود.

قدم اول
اقدام اولیه برای پرورش کرم خاکی تحقیق کامل و جامع درباره این کسب‌وکار و آشنایی با این موجودات است. اخذ مجوز از اقدامات ضروری بعدی است. پس از آن با تهیه مکان و انتخاب روش مناسب می‌توانید این کسب‌وکار را آغاز کنید.

مجوز پرورش کرم خاکی
برای اخذ مجوز پرورش کرم خاکی لازم است در سامانه اصناف درخواست خود را ثبت کنید. همچنین به مجوز جهاد کشاورزی و دامپزشکی نیاز خواهید داشت. پس از ثبت درخواست، ملزم به ارائه مدارک خود خواهید بود و کارشناسان از واحد شما بازدید خواهند کرد. در صورت عدم مشکل مجوز شما صادر خواهد شد.کرم‌ها در دمای نزدیک به نقطه انجماد نمی‌میرند؛ اما فعالیتی ندارند و برای بقای خود به اعماق خاک می‌روند. این موجودات در دمای ۳۱درجه زندگی و تولیدمثل می‌کنند. جهت پرورش کرم می‌توانید دمای مطلوب را بین ۱۵ تا ۲۶درجه نگه دارید. لازم است توجه داشته باشید که گرمای زیاد نیز باعث مرگ کرم‌ها می‌شود. برای تولید پیله و تخم‌گذاری باید درجه حرارت بستر بین ۱۵ تا ۲۱درجه باشد. کرم‌ها توانایی زندگی در اکسیژن کم و سطوح بالای اکسید کربن را دارند؛ اما نبود اکسیژن مرگ آنها را به‌دنبال خواهد داشت. در صورت خیس بودن بستر ممکن است شاهد تقلیل اکسیژن باشید که در این شرایط عوامل باکتریایی غیرهوازی، به تولید مواد سمی می‌پردازند.

محل نگهداری 
محل پرورش کرم‌های خاکی را می‌توان از چوب یا پلاستیک مانند لگن‌های پلاستیکی، بشکه، جعبه‌های چوبی و... تهیه کرد. بسترهای پرورش کرم روی آجرها، بلوک‌ها، زمین و... واقع می‌شوند. اگر از تخته‌های کاج یا سرو استفاده می‌کنید بهتر است ضخامت آنها پنج سانتی‌متر باشد.طول اضلاع بستر کرم نیز نباید از ۵۰سانتی‌متر بیشتر باشد و بسترها باید به‌وسیله یک راهرو از یکدیگر جدا شوند. برای کنترل دما لازم است کرم‌ها درون خاک قرار بگیرند اما کرم‌های قرمز تمایل دارند از سطح بستر تغذیه کنند؛ بنابراین محفظه بستر رشد آنها نباید از ۳۰سانتی‌متر بیشتر عمق داشته باشد.
بهترین موادغذایی برای کرم‌های خاکی، کودهای حیوانی حاصل از اسب، گوساله و خرگوش است. همچنین از کود باغی برگ درختان، مقوای خردشده، خرده چوب، کاغذ و مواد عالی پوسیده برای تغذیه کرم‌ها استفاده می‌شود. مواد غذایی غیرقابل استفاده برای کرم‌ها شامل انواع روغن، گوشت، پنیر، کره، تولیدات حیوانی، فضولات سگ و گربه و کاغذ دارای جوهر رنگی است.
برای نگهداری از کرم‌های خاکی باید شرایطی مثل نور، دما، تغذیه غذایی مناسب و تهویه را در نظر گرفت. در بخش‌های قبل به توضیح این شرایط پرداختیم.

سرمایه اولیه و هزینه‌های نگهداری 
هزینه‌های راه‌اندازی این کار شامل هزینه مکان، مواد غذایی، تجهیزات و… است. شما می‌توانید حدود ۱۰۰میلیون تومان سرمایه برای این کار در نظر بگیرید.

امکانات و تجهیزات لازم برای پرورش آن
برای پرورش کرم خاکی می‌توان از روش پشته‌ای یا کرتی استفاده کرد که به ابزار خاصی نیاز نداشته باشد. در این روش کافی است کف زمین سیمان یا بتن شود. به‌طورکل امکانات لازم برای راه‌اندازی این کسب‌وکار شامل این موارد است:
تامین کود گاوی
تامین کرم خاکی
زمین جهت ایجاد مزرعه تولیدی
منبع آب
لوازمی مانند آبپاش، بیل سرپهن، چهارشاخ، شن‌کش و...

بازاریابی و فروش کرم خاکی
این کسب‌وکار مشتریان زیادی دارد. برای معرفی محصولات خود به این افراد می‌توانید به‌صورت حضوری اقدام کنید و محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و با دادن تخفیف یا نمونه رایگان آنها را جذب کنید. همچنین شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای تبلیغ محصول است. روش دیگر حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است که می‌تواند به معرفی محصول شما کمک زیادی کند.

درآمد و سود 
درآمد حاصله از این کار باتوجه‌به ظرفیت کار متفاوت خواهد بود. همچنین اینکه تنها به تولید کرم خاکی بپردازید یا بخواهید ورمی کمپوست نیز داشته باشید، در سود شما اثر خواهد گذاشت. به‌صورت کلی این کار ۴۰ تا ۵۰درصد سوددهی دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.