نمونه‌ای از شروع کار کسب درآمد در خانه با پرورش گل و گیاه، اقدام به کاشت سبزی خوردن در محیط خانه است.

چگونه با پرورش گل و گیاه در خانه درآمد کسب کنیم؟

آگاه: شما می‌توانید در ابتدا با استفاده از فضاهایی همچون حیاط، بام، بالکن و لب پنجره، به اندازه مصرف خانواده خودتان سبزی خوردن پرورش دهید. سپس محدوده تحت کشت را وسعت دهید و ابتدا اقدام به فروش سبزی خوردن به‌صورت محدود کنید (مثلا فروختن به همسایگان) و سپس حیطه کشت و بازار فروش خود را گسترش دهید.
خوبی شروع کردن از سطوح پایین و به‌صورت محدود، در این است که کم‌کم با مقوله بازاریابی و فروش و کشت در سطح وسیع‌تر و چالش‌های آن آشنا می‌شوید و می‌توانید قدم دوم را وقتی بردارید که آمادگی آن را دارید و جوانبش را می‌شناسید. در این صورت فرصت دارید که اگر از کار خوشتان نیامد یا در بازاریابی موفق نبودید یا به هر دلیلی آن را هماهنگ با ذهنیات و خواسته‌های خود نیافتید، قبل از آنکه سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام دهید، متوقفش کنید؛ به این ترتیب دلسردی و ضرر چندانی را نیز متحمل نخواهید شد.

قدم اول در کسب درآمد با پرورش خانگی گل و گیاه
ازآنجاکه هدف شما کسب درآمد است و این در حیطه اقتصاد و بازار است؛ بنابراین شاید قدم اولی که باید در زمینه کسب درآمد خانگی با پرورش گیاهان بردارید مربوط‌به جنبه بازاریابی این کار باشد، یعنی بدانید که چه گیاهانی در بازار ایران طرفدار داشته و بازار آنها هنوز اشباع نشده و اصطلاحا جای کار دارند و آیا تا ورود تولیدات شما به بازار، بازار آن گیاهان به همان منوال باقی می‌ماند یا تغییر می‌کند؟ 
همان‌طور که گفتیم برداشتن یک قدم کوچک در زمینه پرورش گل و گیاه در منزل می‌تواند به‌صورت تکثیر گلدان‌های شخصی به میزان دوبرابر و اقدام به فروش آنها باشد اما در قدمی بزرگ‌تر شما می‌توانید کار پرورش گیاهان را با گلخانه شروع کنید.
«آگلونما» و «آنتوریوم» به جهت تنوع رنگ و گیاه «کاج مطبق» به جهت سازگاری با انواع آب و هواها، در میان هموطنان محبوب هستند. بونسای هم در بازار ایران و هم در بازار دنیا هنوز مورد توجه است. گیاه آپارتمانی سرخس هم تصفیه‌کننده هواست و هم از طریق پاجوش تکثیر می‌شود و بنابراین می‌تواند یک گزینه محبوب برای شروع کار پرورش گیاهان آپارتمانی باشد، چراکه تکثیر به‌وسیله پاجوش راحت‌تر از تکثیر به روش قلمه‌زنی یا ازسوی بذر است.

بازار رقابتی
همان‌طور که گفتیم پیش‌بینی بازار محصولات کشاورزی در ایران به‌ویژه برای تازه‌کارها با خطای بسیاری همراه است اما حتی در حالتی که بازار تولیدات شما ازسوی کسانی که پیش‌تر از شما وارد این حرفه شده‌اند اشباع باشد، باز هم ممکن است بتوانید با تعریف کردن یک مزیت رقابتی پرطرفدار و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدات خود، بخشی از بازار موجود را به خود اختصاص دهید؛ مثلا یکی از بانوان هموطن توانستند با پرورش گل و گیاه آپارتمانی مرغوب، تنها با استفاده از کودهای آلی و عدم استفاده مطلق از کودهای شیمیایی، خود را به یک برند تبدیل کنند و با گرفتن تبلیغات ازسوی شرکت‌های تولیدکننده کود آلی بر درآمد خود بیفزایند و برای چندین هموطن دیگر نیز مسبب کارآفرینی شوند. امروزه سوگیری به‌سمت حفظ محیط‌زیست و کاستن آلاینده‌های محیط‌زیست یک اقدام پرطرفدار و محبوب است.
اگر شما می‌خواهید به‌عنوان یک بانوی خانه‌دار یا آقایی که به باغبانی و پرورش گیاهان علاقه دارد، کسب‌وکار پرورش گل و گیاه در خانه را آغاز کنید، بهتر است که پیش از مانور دادن روی تولید انبوه و صرف هزینه برای تهیه لوازم این کار، از فرمول زیر برای شروع استفاده کنید:
 تولید محدود + ارزش افزوده‌های خلاقانه
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.