۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵٬۷۳۶

از یکی دو روز دیگر و با آغاز ماه صفر، سفرهای زیارتی اربعین نیز آغاز می‌شود تا مشتاقان میلیونی زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همچون رودی خروشان به سمت ارض کربلا راهی شوند. 

آگاه: این سفر میلیونی در یک دهه گذشته تجربیات و دستاوردهای بسیاری برای مسئولان اجرایی کشور داشته است که بهره‌گیری از آنها در مسیر تسهیل تردد زائران از شروط واجب و عقلی است. در این یک دهه راه‌های ارتباطی به مقصد مرزهای زمینی و به‌خصوص مرز مهران که هر سال با بیشترین استقبال ترددی مواجه می‌شود، توسعه یافته و شاهد اصلاحات موثر بوده است. ایجاد زیرساخت‌های خودرویی همچون پارکینگ و استراحتگاه یا ایجاد پایانه اتوبوسرانی ازجمله این اقدامات است. در مسیرهای هوایی و دریایی هم تمهیدات لازم ازسوی ستاد اربعین در نظر گرفته شده است. باوجوداین گاهی اتفاقات برنامه‌ریزی‌نشده‌ای روی می‌دهند که موجب سختی و آزردگی خاطر زائران می‌شود؛ مثلا تجربه ارز زیارتی در چند سال قبل که موجب شد تا زائران با مشکلات بسیاری در عراق مواجه شوند هنوز در خاطر مردم مانده است. گاهی اوقات نیز ناهماهنگی با طرف عراقی موجب می‌شود که زائران در مرز معطل شده یا حجم زیاد زائران پشت مرز تجمع کنند که نگرانی‌های خاص خود را دارد. از دیگر اتفاقات غیرمترقبه که باید برای آن نیز برنامه جایگزین داشت پروازهای فرودگاهی از مبادی مختلف به سمت شهرهای نجف و بغداد و نیز بازگشت مسافران هوایی از شهرهای نجف و بغداد به مقصد شهرهای خودشان است. با وجود همه این اتفاقات که در اذهان است اما تجربه اربعین سال گذشته همراه با آرامش بیشتری برای زائران بود. 
این در حالی است که رییس‌جمهوری نیز روز گذشته در جلسه ستاد اربعین حاضر شد و با استماع گزارش مسئولان و متولیان امور مربوط به زیارت اربعین تاکید کرد: «کسب رضایت مردم اولویت اصلی همه دستگاه‌های مسئول است و هیچ توجیهی درباره نارضایتی مردم در سیستم اداری پذیرفته نیست.» این سخن از آن جهت مهم است که در برهه‌ای که دولت چهاردهم سرکار آمده است، نباید خللی در مسیر خدمت‌رسانی به زائرانی که از مسیرهای مختلف خود را به عتبات عالیات می‌رسانند ایجاد شود.
همچنین زائرانی هم که خود را برای این سفر معنوی آماده می‌کنند باید از همین امروز به فکر ملزومات سفر بوده و در مسیر رفت و برگشت خود به توصیه‌های مسئولان توجه کرده و نهایت همکاری با آنان را داشته باشند. نکته مهم دیگر نیز رفتار زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین است که با توجه به حضور میلیونی شیعیان از کشورهای مختلف، آیینه رفتار و فرهنگ ایرانیانی است که همیشه دل در گرو محبت اهل‌بیت(ع) داشته و بر اخلاق نبوی تاکید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.