مقبره پیر پالاندوز از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود و در قسمت شمال‌شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) قرار گرفته است. 

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد مقبره یک عارف کفاش

آگاه: آرامگاه پیر پالاندوز منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی (کاردهی) از عرفای شیعه مشهور به پیر پالاندوز است که در قریه کارده مشهد به دنیا آمد و در شهر مشهد خانقاهی بر پا ساخت. او برای امرار معاش پالاندوزی می‌کرد. از وی قرآن هفت سوره‌ای بر جای‌مانده که به خط ثلث نوشته شده است.
بنای اولیه آرامگاه پیر پالاندوز در زمان شاه محمد خدابنده صفوی (پدر شاه عباس صفوی، فردی نابینا بود) به سعی قنبرعلی بن خواجه حسین در سال ۹۸۵قمری ساخته شده است.
 این بنای تاریخی در تاریخ ۵اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مقبره پیر پالاندوز از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی استان خراسان رضوی در مشهد است که در خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام‌رضا(ع) قرار دارد. برای دسترسی به آرامگاه، از ورودی حرم خیابان نواب صفوی به‌سمت بازارچه بروید. پس از چند دقیقه پیاده‌روی، تابلوی مقبره شیخ محمد عارف را مشاهده کنید. 
لقب «پالاندوز» ازاین‌رو به او داده شده که برای گذران زندگی خود با وجود مقام والا، به کار پالاندوزی اشتغال داشته است. از این شخصیت، قرآن هفت ‌سوره‌ای در دست است که به خط خوش ثلث نوشته شده‌اند و حکایت از توانایی او در کار خطاطی دارند. برای دسترسی به مقبره پیر پالاندوز کافی است خود را به ورودی نواب صفوی حرم مطهر برسانید. بازدید از این مکان تاریخی رایگان است و طبق گفته‌های بازدیدکنندگان، تجربه‌ای آرامش‌بخش و معنوی را به ارمغان می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.