جریان اصلاحات در دو انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ منفعل ظاهر شد، اما در چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از «لاکِ حاشیه» خارج و تمام پتانسیل و ظرفیت‌های خود را صرف حمایت از «مسعود پزشکیان» کرد. چهره‌های سیاسی، احزاب و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و میانه‌رو (اعتدالی‌ها) وی را گزینه اصلح می‌دانستند.

آیا اصلاح‌طلبان تا آخر پای کار دولت خواهند بود؟

آگاه: از محمد خاتمی و حسن روحانی تا مهدی کروبی در دفاع از پزشکیان پیام صادر کردند و خواهان مشارکت مردم و رأی به گزینه واحد جبهه اصلاحات ایران شدند. سرانجام انتخابات در دو مرحله برگزار و منتخب مردم معرفی و با صدور حکم تنفیذ ازسوی رهبر انقلاب به پاستور رفت، دفتر کار را تحویل گرفت و برای چند معاونش حکم صادر کرد و آن‌طور که محمدجواد ظریف دوشنبه‌شب ۱۵مرداد در حاشیه گردهمایی «رسانه، تعامل و توسعه» گفته بود: لیست موردنظر رییس‌جمهوری نیز برای کابینه اوایل هفته آینده به مجلس معرفی می‌شود با ارسال نامه از پاستور به بهارستان، دولت چهاردهم یک گام به تشکیل خود نزدیک می‌شود.
بالاخره نمی‌توان نقش جریان اصلاحات را در پیروزی مسعود پزشکیان نادیده گرفت! از این پرسش پیش می‌آید که آنها از جایگاهی در دولت برخوردار هستند؟ به‌عبارت‌دیگر چه رابطه‌ای بین اصلاح‌طلبان با دولت وفاق ملی برقرار می‌شود؟ این جریان در انتخابات ۹۲ و ۹۶ هم از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرده بودند، اما در دوره دوم او در مقام منتقد پروپاقرص دولت ظاهر شدند، به همین جهت آیا همین نگاه را برای دولت چهاردهم خواهند داشت؟!
برای پاسخ به پرسمان‌های مطرح‌شده به مواضع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مراجعه می‌کنیم.
«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در ایام انتخابات عضو ستاد پزشکیان نیز بود دولت چهاردهم را دولت یک جریان نمی‌داند و می‌گوید: آقای پزشکیان ادامه‌دهنده دولت کسی نیست، بلکه دولت خود را تشکیل می‌دهد. دولت او باید برنامه‌های اداره کشور را براساس اقتضائات پیش ببرد و دولت و سایر قوا و نهادها باید با همکاری هم مسیری را طی کنند که نتیجه آن کاهش مشکلات کشور و افزایش امید مردم باشد.
هرچند دولت جدید که به‌زودی فعالیتش را آغاز می‌کند، دولت یک جریان نیست اما به گفته اصلاح‌طلبان، برای رأی‌آوری آن عرق‌های زیادی ریخته‌اند و همین موضوع هم از سوی نگارنده در ابتدای مطلب اذعان شد؛ موضعی که پیش از این توسط قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی بیان شده بود. 
«اسماعیل گرامی‌مقدم» ضمن بیان این مطلب، گفت: انصافا اصلاحات در نوک پیکان تبلیغات ستاد پزشکیان قرار داشته و همه ماشین‌های انتخاباتی خود را در سراسر کشور برای پیروزی پزشکیان به کار گرفتند و در یک شرایط سخت و سرد و نفس‌گیر، سینه‌به‌سینه، چهره‌به‌چهره و خانه‌به‌خانه از مردم رأی گرفتند و بایستی قدر این رأی را دانست و این فرصت را دولتی‌ها و دکتر پزشکیان غنیمت بشمارند و بدانند که مردم با امید رأی دادند.
وی تاکید کرد: قاعدتا جبهه اصلاحات ایران باتوجه‌به این روزنه‌ای که برای مردم ایجاد شده است، از این امید محافظت خواهد کرد؛ جبهه اصلاحات ایران چشم بینای مطالبات مردم خواهد بود تا این دولت بتواند گام‌به‌گام مشکلات اساسی مردم را حل کند و گفتمان پزشکیان در کشور پیاده شود و اگر این اتفاق بیفتد، از درون آن شاهد یک اقتصاد باثبات و پایدار به نفع مردم خواهیم بود.
تا به اینجا، اصلاح‌طلبان کاملا پای کار دولت آمده‌اند و نمی‌خواهند فاصله‌ای بین آنان با دولتِ وفاق ملی ایجاد شود، پس رابطه را باید محکم و قوی دانست. تحلیل فوق از صحبت‌های کنشگران این جریان به‌ویژه دبیرکل حزب کارگزاران یافت می‌شود.
«حسین مرعشی» در گفتگویی با بیان اینکه به آقای پزشکیان گفتم که شما باید کاری کنید که چهار سال دیگر چه خودتان کاندیدا باشید چه نباشید، مشارکت از ۵۰ به ۶۰درصد یا ۶۵درصد میل کرده باشد، گفت: این وقتی رخ می‌دهد که دولت آقای پزشکیان دولت موفقی باشد. الان سرنوشت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای ایران با سرنوشت دولت آقای پزشکیان به هم گره خورده و از هم جدا نیست.
وی تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبان این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند و برایشان مهم نیست که ترکیب کابینه چه وضعیتی داشته باشد. مهم این است که ترکیب کابینه افکار عمومی را قانع کند و حداقل از این ۵۰ درصد که ۵۴ درصدشان به آقای پزشکیان رأی داده‌اند قانع شوند که دارد درست عمل می‌کند و بعد نتایجش را ببینند.
خُب وقتی انتظار سیاسیون اصلاح‌طلب از آقای رییس‌جمهوری را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، پازل عدم سهم‌خواهی از کابینه تکمیل می‌شود و این هم فقط حرف اصلاح‌طلبان نیست، بلکه جریان اعتدال همین نگاه را نمایندگی می‌کند.
«محمود واعظی» عضو کابینه حسن روحانی و قائم‌مقام و رییس‌دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت به عدم سهم‌خواهی حزبش در چینش دولت تاکید کرد و گفت: با افتخار می‌گویم که اگر ما و یاران شایسته اعتدال و توسعه در سراسر کشور برای آقای پزشکیان تلاشی موثر کردیم، اصلا و ابدا برای سهم‌خواهی نبود. برای این بود که به این نتیجه رسیدیم که در این برهه حساس و با انبوهی از مشکلات سه سال گذشته، انتخاب درست در راستای حفظ منافع ملی، حمایت از دکتر پزشکیان است و در صورت پیروزی ایشان، کشور و مردم می‌توانند بهره بهتری ببرند و زندگی راحت‌تری داشته باشند و کشور به ریل توسعه، عزت و منزلت بازگردد.
با این حال باید پرسید اصلاح‌طلبان، اعتدال و حتی اصول‌گرایان ازیک‌طرف می‌گویند به دنبال سهم‌خواهی و حضور در دولت به هر قیمت نیستیم و از طرفی هم رییس‌جمهوری خواهان تشکیل دولت وفاق ملی است، پس این دولت چگونه تشکیل می‌شود؟
«حسین میرمحمد صادقی»، معاون اسبق قوانین مجلس شورای اسلامی به این پرسش پاسخ داد و گفت: «درباره جناح‌ها باید گفت اینکه کابینه از جناح‌های مختلف تشکیل شود و افرادی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در آن حضور داشته باشند به معنای وفاق ملی نیست. وفاق ملی یعنی افرادی در کابینه حضور داشته باشند که منافع ملی برای آنان در اولویت اول باشد و براساس آن تصمیم بگیرند؛ همچنین انگیزه لازم برای انجام کار را داشته باشند و امیدوارم این معیار برای تقسیم مسئولیت‌ها موردتوجه رییس‌جمهوری قرار بگیرد.»
امید می‌رود حامیان دولت مسعود پزشکیان همانند سال۹۶ زیر پای رییس‌جمهوری را خالی نکنند و پای رأی و حمایتی که انجام داده‌اند بایستند و از یک سود، مطالبات و انتظارات مردم را به گوش مسئولان برسانند و از سوی دیگر به‌نوبه خود پاسخگو هم باشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.