۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶٬۰۱۴

 دکتر نسرین بابازاده، متخصص داخلی و غدد می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند نشان بدهد، فرد در سال‌های آینده مبتلا به دیابت می‌شود یا نه، پیش دیابت بودن است.

کنترل دیابت با اصلاح سبک زندگی

آگاه: این متخصص در ادامه گفت: «دیابت یک بیماری متابولیکی است، که قند خون بیمار به‌صورت مزمن بالاست و این بالا بودن قندخون بیمار در طول زمان، یک‌سری عوارضی را در بدن او ایجاد می‌کند که مهم‌ترین این عوارض، عوارض قلبی و عروقی، کلیوی و چشمی است. بابازاده خاطرنشان کرد: «چاقی، سبک زندگی بی‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب و ژنتیک، نارسایی پانکراس یا لوزالمعده، یک‌سری از بیماری‌های خودایمنی و در نهایت یک‌سری از داروها می‌توانند قند خون فرد را بالا ببرند.»
این پزشک متخصص داخلی و غدد می‌گوید: «مهم‌ترین اقدام اصلاح سبک زندگی فرد برای کاهش وزن مناسب است. مطالعات زیادی نشان داده است که اگر بیمار در مرحله پیش دیابت و حتی در مرحله اولیه دیابت، کاهش وزنی در حد هفت تا ۱۰درصد داشته باشد، دیابت دچار پسرفت می‌شود و فرد قند خون نرمالی می‌تواند، پیدا کند.»
در عصر حاضر باتوجه‌به سبک زندگی افراد که معمولا بی‌تحرکی، نداشتن فعالیت‌های ورزشی روزانه و استفاده از غذاهای چرب و فست‌فودها از مشخصه‌های آن است، بیمارهای زیادی هم باتوجه‌به این شیوه و سبک زندگی گریبان‌گیر آن‌ها شده است. مهم‌ترین اقدام اصلاح سبک زندگی فرد جهت کاهش وزن مناسب است. باید میزان کربوهیدرات و غذاهای نشاسته‌ای (نان، برنج، ماکارانی، سیب‌زمینی و...) و چربی‌ها محدود شود. از مصرف قندهای ساده باید حتما خودداری شود. منظور از قندهای ساده، انواع نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و شکلات هستند که به‌شدت سطح قند خون را  بالا می‌برند و به‌سرعت در بدن تبدیل به چربی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.