اما بااین‌حال صدای رادیکال‌های اصلاح‌طلب از نحوه چینش کابینه چهاردهم بلند شد؛ اعتراض آنها بیشتر مربوط به تیم سیاسی کابینه به‌ویژه وزارت کشور بود، به‌دلیل آنکه یک نیروی سابق نظامی و از همکاران پیشین «محمدباقر قالیباف» در فراجای امروز و ناجای دیروز ازسوی رییس‌جمهوری برای این وزارتخانه معرفی شد! 

وزرای پیشنهادی، سنجه‌ای برای شناخت حامیان رییس‌جمهوری

آگاه: صرفا جهت یادآوری، به عقب برمی‌گردیم و یادآوری می‌کنیم که تعدادی از اصلاح‌طلبان خواهان حضور حجت‌الاسلام مجید انصاری در ساختمان خیابان فاطمی شده بودند، اما درنهایت رییس قوه مجریه تصمیم گرفت اسکندر مومنی را به نمایندگان مجلس معرفی کند. بالاخره نمی‌توان نقش و جایگاه مهم وزارت کشور را نادیده گرفت. این وزارتخانه در دو حوزه سیاسی و امنیتی و اجتماعی ماموریت‌های سنگین برعهده دارد و طبیعتا با احزاب و کنشگران سیاسی هم در ارتباط است، براین‌اساس خوش‌بین بودند رییس‌جمهوری پیشنهادات آنها (اصلاح‌طلبان و به‌خصوص شورای راهبری) را بپذیرد و گزینه نهایی از این جمع گلچین شود!
برخی دیگر نیز کنایه‌هایی به محمدرضا عارف می‌زدند و چینش کابینه را حاکی از قدرت و نفوذ او در دولت می‌دانستند. در همین راستا، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در توییتی آورد: «گویا در سیاست ایرانی! باید عارف بود، نه ظریف! باید عارف بود، نه آذری! باید عارف بود، نه ربیعی! باید عارف بود، نه فاضلی! باید عارف بود، نه لاریجانی! باید عارف بود، نه جهانگیری! باید عارف بود، نه پورمحمدی!» کنایه‌های «آشنای روحانی» بی‌پاسخ نماند و علیرضا خامسیان، مشاور رسانه‌ای معاون اول رییس‌جمهوری در پیامی خطاب به او نوشت: «شارلاتان و دروغگو هم نباید بود!»
 به نقدهای اصلاحاتی‌های رادیکال به معرفی وزیر پیشنهادی کشور اشاره کردیم، نقد دیگر این جماعت مربوط به وزیر پیشنهادی اطلاعات بود. حرفشان این بود «چرا وزیر اطلاعات دولت رئیسی باید در دولت پزشکیان ابقا شود؟! مردم برای تغییر به او رأی داده بودند!» «علی‌اصغر شفیعیان» از فعالان رسانه‌ای نزدیک به رییس‌جمهوری یکشنبه‌شب با حضور در برنامه زمانه در شبکه دوی سیما به نقد مطرح‌شده پاسخ داد و به ترور اسماعیل هنیه در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: «تروری صورت گرفت و نمی‌توان مقام یک وزارتخانه مهم همچون اطلاعات را به‌سرعت تغییر داد. مگر در دولت سیزدهم آقای شمخانی دو سال در دولت سیزدهم دبیر شورای عالی امنیت ملی نبود!» 
نکته او حائز اهمیت بود. ازآنجاکه وزارت اطلاعات به‌عنوان یکی از دستگاه حساس و مهم امنیتی شناخته می‌شود نباید توقع داشت رییس‌جمهوری به خواست یاران سیاسی‌اش توجه کند و به‌خاطر جلب رضایت آنان دست به تغییر بزند! حداقل انتظار می‌رود انتقادها منطقی باشد...
حال وزرای پیشنهادی نشست و برخاست‌های خود را با مجلسی‌ها در میدان بهارستان شروع کرده‌اند، به کمیسیون‌های تخصصی می‌روند و از برنامه‌های‌شان سخن می‌گویند و سپس به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. به فراکسیون‌های سیاسی هم خواهند رفت و تا آخر هفته جاری به رفت‌وآمدهای خود در پارلمان ادامه می‌دهد و از شنبه ۲۷مردادماه فرآیند رأی‌گیری در صحن علنی مجلس با حضور و سخنرانی رییس‌جمهوری آغاز می‌شود و مسعود پزشکیان که خود فرزند مجلس است از فهرست وزرایش دفاع می‌کند و از همکاران سابقش می‌خواهد به ۱۹گزینه معرفی‌شده اعتماد و به آنها رأی دهند. احتمال زیاد مواضع و بیانات رییس دولت در صحن تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند به نفع یا ضرر گزینه‌هایی که با چالش روبه‌رو هستند، شود.
اما به‌قدری رادیکال‌ها در فضای مجازی نمک انتقاد از فهرست وزرای پیشنهادی را زیاد کرده بودند که تعدادی از اصلاح‌طلبان و حامیان رییس‌جمهوری وارد صحنه شدند و از او و تصمیمی که اتخاذ کرد دفاع کردند. «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم خطاب به این افراد، گفت دوستان عزیز شرایط گذشته را به یاد آوریم و نگران آینده هم باشیم. به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رییس‌جمهوری او را تنها بگذارند، همه ضرر می‌کنند؛ البته رابطه میان رییس‌جمهوری و حامیان و پایگاه رأی‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می‌توان و باید با گفت‌وگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیروهای توانا و موثر برای کشور کوشید. وی با بیان اینکه با وجود همه این موارد و با وجود نقدهای بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت، تاکید کرد: راه دشواری در پیش است ولی به معجزه گفت‌وگو باور و امید داشته باشیم.
در این بند، یک اصلاح‌طلب نزدیک به سید محمد خاتمی هم گفت: پزشکیان پس از معرفی کابینه مظلوم واقع شده است! «محمدعلی ابطحی» عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در حساب کاربری‌اش در ایکس نوشت: «پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پرسابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول. یادمان هست که در قانون اساسی قدرت تقسیم شده است. پزشکیان قرار نبود دعوا کند که مردم هم خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل بدون توجه به خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.»
تحلیل‌های ارائه‌شده درباره کابینه چهاردهم زودهنگام و عجولانه بود. ما باید به رییس‌جمهوری فرصت دهیم تا تیم خود را انتخاب کند، حتما اگر در ادامه کار متوجه شود نمی‌تواند با وزیری ادامه دهد او را تغییر می‌دهد. این گفته از سوی دو فعال شاخص جریان اصلاح‌طلب و میانه‌رو بیان شد.
غلامحسین کرباسچی، سالیان سال دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بود و بعد از جداشدن از حلقه تکنوکرات‌ها، دوباره فعالیت رسانه‌ای خود را با انتشار مجدد روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن از سر گرفت. او در گفت‌وگویی با روزنامه تحت مدیریتش به واکاوی مُهره‌های کابینه پرداخت و گفت: «آقای پزشکیان به مردم قول داده‌اند و به قول خودشان گردنشان را گرو گذاشته‌اند و اگر آنها همکاری نکنند، قطعا آقای پزشکیان مجبور به تغییر و تحول خواهد بود. امیدواریم این نیروها با همان صداقت و دلسوزی‌ای که آقای پزشکیان دارد همراه شوند و شعارهای وی را محقق کنند.»
نکته دیگر قضاوت عادلانه و نه مغرضانه در سپهر سیاست است؛ نباید چشم‌ها را بست و واقعیت‌ها را ندید باید فرصت دهیم رییس‌جمهوری کار خود را با تیمی که به آنها اعتماد کرده شروع کرد. این مطلب را «محمود واعظی» قائم‌مقام و رییس‌دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه و عضو کابینه یازدهم و دوازدهم گفت و تاکید کرد: هم‌اکنون کابینه معرفی شده است و ما باید به آقای پزشکیان و دولتش فرصت دهیم تا بتواند در یک فضای آرام کار خود را شروع کند. عاقلانه و اخلاقی‌ترین اقدام این است که نسبت‌به کابینه چهاردهم قضاوت عجولانه نداشته باشیم. انتخاب نهایی اعضای کابینه حق قانونی رییس‌جمهوری است و باید به انتخاب و تشخیص ایشان احترام گذاشت.
اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم پازل چهره‌های سیاسی ـ مدافعان کابینه ـ  را تکمیل کرد و در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: معدل کابینه قابل دفاع است. سه ماه پیش تصور اینکه همین افراد وزیر بشوند وجود نداشت. نباید دولت را تضعیف کنیم. راه مهم است، نه افراد.
به‌هرحال انتخاب نهایی کابینه حق قانونی رییس‌جمهوری است و او باید انتخاب کند، کدام گزینه‌ها می‌توانند همکارش در قوه مجریه باشند اما حرف‌وحدیث‌هایی که این روزها پیرامون فهرست وزرای پیشنهادی زده می‌شود سنجه خوبی برای شناخت یاران واقعی آقای رییس‌جمهوری است! مشخص می‌کند کدام‌یک زودرنج هستند یا کدام یک سنگ صندلی و وزارت را بر سینه می‌زنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.