از زمان معرفی کابینه چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، انتقاداتی ازسوی حامیان رییس‌جمهوری مطرح شد و کار به جایی رسید که محمدجواد ظریف دوباره دست به قلم شد و در واکنش به فهرست منتشره، از معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد.

از راهنمایی رانندگی تا وزارت کشور

آگاه: «مینو خالقی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در مستند انتخاباتی مسعود پزشکیان نیز حضور داشت و به حمایت از او پرداخته بود در توئیتی علت جدایی ظریف از کابینه را معرفی یک فرد دیگر برای وزارت کشور دانست و نوشت: «دکتر ظریف برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت. اعلام عدم حضور در کابینه کرد تا مسئولیت انتخاب‌هایی که به او و کمیته‌ها ارتباطی نداشت بر دوشش نباشد. نمی‌دانم رییس‌جمهوری بر حضورش اصرار می‌ورزد یا نه؟ اما پاسخ این میزان تلاش و میهن‌دوستی این نبود!»
انتقادات به کابینه پیشنهادی همچنان ادامه دارد، جالب آنکه حرف‌های تند و تیز ازسوی جریان رقیب زیاد شنیده نمی‌شود بلکه اردوگاه یاران سیاسی رییس‌جمهوری به آرایش کابینه انتقاد وارد می‌کنند. «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و از نیروهای نزدیک به حسن روحانی در توئیتی به معرفی اسکندر مومنی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور در دولت چهاردهم معترض شد و نوشت: «فضاحتی بالاتر از این نیست که یک سرتیپ نیروی انتظامی آن هم با تخصص پلیس راهور را در یک زد و بند سیاسی به‌عنوان وزیر کشور پیشنهاد کنید. واقعا این اندازه قحط‌الرجال وجود دارد؟ اصولا شناختی از وظایف خطیر، متنوع و گسترده وزارت کشور دارید؟ جناب دکتر پزشکیان! لااقل به آبروی دولت خود فکر کنید.»
انتقاد تند و تیز او با پاسخ صریح وزیر ارشاد در دولت اصلاحات مواجه شد! عطاءالله مهاجرانی که چندین سال است در لندن زندگی می‌کند و در بسیاری از مقاطع در دفاع از انقلاب ظاهر شده، به جنتی اعتدال‌گرا گفت: «می‌شد با زبان و ادبیاتی مناسب و موعظه حسنه انتقاد کرد! و اما این اولین‌بار نیست که نامزد وزارت کشور از درون وزارت کشور انتخاب می‌شود. نیروی انتظامی را در قلمرو وزارت کشور تعریف کنیم. دوم: سردار مومنی دکترای امنیت ملی دارد. مقالات ایشان نشانه توجه به مقوله امنیت اجتماعی و فرهنگی است.»
این حرف و حدیث‌ها به قدری زیاد شد که از باز تعدادی از شخصیت‌های سیاسی در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب وارد میدان شدند و از رییس‌جمهوری و کابینه معرفی‌شده او حمایت کردند، حتی شخص رییس دولت وفاق ملی نیز سه‌شنبه ۲۳مرداد با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مردم نوشت: مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم.
رییس‌جمهوری در این پیام آورده بود: در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن ‌را از روی عملکردش نقد کنید.

مومنی را بیشتر بشناسید
اسکندر مومنی کیست و چه برنامه‌ای برای ساختمان میدان فاطمی دارد؟ آیا او به رییس‌جمهوری تحمیل شده است که اینگونه صدای مدافعان نهمین رییس‌جمهوری ایران به صدا درآمده است؟ برای پاسخ به پرسمان‌های مطرح شد، نگاهی به مواضع و برنامه‌های وزیر کشور پیشنهادی انداخته‌ایم:
او سال۱۳۴۱ در قائم‌شهر متولد شد؛ دارای مدرک دکترای امنیت ملی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم انتظامی است. وی پیش از آن نیز از سال۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به‌عنوان جانشین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.
وزیر پیشنهادی کشور سرتیپ پاسدار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که از سال۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رییس‌جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر فعالیت می‌کند. همچنین مومنی عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق را نیز در کارنامه دارد و به‌عنوان یکی از فرماندهان نبردهای جنگل شمال کشور به مبارزه با ضدانقلاب می‌پرداخت. وی فرماندهی انتظامی استان خراسان و مدتی هم به‌عنوان معاون عملیات ناجا فعالیت کرده و از بنیانگذاران پلیس۱۱۰ کشور بوده است.

برنامه‌های مومنی برای وزارت کشور
وزیر پیشنهادی کشور همانند سایر وزرای روزهای پرکاری را در میدان بهارستان می‌گذراند، از کمیسیونی به کمیسیون دیگر می‌رود و از برنامه‌هایش دفاع می‌کند. روز گذشته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیسیونی که به حوزه کاری او ارتباط پیدا می‌کند، رفت و با ارائه برنامه‌هایش به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ داد. مهم‌ترین برنامه اسکندری برای وزارت کشور بدین شرح است:
* ملاک اصلی در انتصابات، شایسته‌سالاری خواهد بود و شاخص‌هایی را در کارگروه‌ها تعیین می‌کنیم و ملاک‌هایی را در نظر می‌گیریم و تعدادی پیشنهاد می‌شوند و ضمن مشورت با مجلس و نمایندگان کار را پیش می‌بریم. اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران جابه‌جا شوند.
* کارآمدی مهم‌ترین مولفه در موضوع انتصابات است و استانداران، فرمانداران و بخشداران با مولفه «کارآمدی» انتخاب یا ابقا می‌شوند.
* امنیت عمومی: امنیت را با رویکرد امنیت سلبی و ایجابی تامین می‌کنیم و در تامین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.
* تعامل لازم برای توافق‌های مرزی با همسایگان دنبال می‌شود.
لزوم توقف و سازماندهی اتباع به کشور متوقف شود و بعد هم باید آنها را ساماندهی کنیم که راهکارش برای ساماندهی آنها انسداد مرزی بود که گفت برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
این روزها یکی از مباحثی که درباره وزیر پیشنهادی کشور زیاد شنیده می‌شود، معرفی او ازسوی چهره‌های شاخص و صاحب‌نام به رییس‌جمهوری است. منتقدان او می‌گویند ارتباط نزدیک و همکاری سابق او با رییس مجلس شورای اسلامی در معرفی‌اش به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور تاثیرگذار بود، اما خود وی این موضوع را رد کرد و به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: هیچ‌کس بنده را به آقای پزشکیان معرفی نکرد بلکه آشنایی‌ام با رییس‌جمهوری به زمان گذشته و در دانشگاه تبریز بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو آقای پزشکیان بنده را برای سمت وزارت کشور در نظر گرفت.
هنوز ۱۹وزیر پیشنهادی درحال رایزنی با نمایندگان مجلس هستند و از شنبه هفته آینده فرآیند رأی اعتماد در صحن علنی برگزار خواهد شد و رییس‌جمهوری هم خواهد آمد و احتمالا صریح و بی‌پرده با نمایندگان سخن خواهد گفت. باید دید آیا مجلسی‌ها به مومنی اعتماد خواهند کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.