الناز برکاتی_خبرنگار گروه فرهنگ: مرداد به پایان رسیده و حال خورشیدِ شهریور درحال طلوع است. شهریور همیشه برایم یادآور آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدرسه است. بوی ماه مهر، بوی کتاب و دفترهای تازه و جلد کرده، حال و هوای خرید روپوش و کفش مدرسه، باد پاییزی و آفتاب طلایی، این روزهای همه را به یاد خاطرات خوش شیرین دوران مدرسه و دوران کودکی می‌اندازد.

از بازار لوازم‌التحریر چه خبر؟

آگاه: هر سال با نزدیک‌شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، تب‌وتاب در بازار نوشت‌افزار بالا می‌گیرد و دانشجویان و دانش‌آموزان با خرید لوازم موردنیاز، خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند. یک‌ماه دیگر دانش‌آموزان برای ورود به سال تحصیلی جدید آماده می‌شوند و شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس و خرید لوازم‌التحریر آغاز می‌شود و هر ساله در روزهای آخر شهریور و با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی شاهد شور و هیجان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای خرید نوشت‌افزار هستیم. در دنیای امروزی، انتخاب لوازم‌التحریر مناسب نه‌تنها یک نیاز ضروری است، بلکه می‌تواند بر راندمان ما در انجام امور روزمره نیز تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. بااین‌حال، زمانی که برای «خرید لوازم‌التحریر» به فروشگاه مراجعه می‌کنیم، اغلب با شک و تردید بین «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» قرار می‌گیریم. کودکان و نوجوانان نیز طرح‌ها و برندهای خارجی را انتخاب می‌کنند. این امر دلایل گوناگونی دارد.

تاثیر تبلیغات
یکی از مهم‌ترین عواملی که به شک و دودلی در مورد انتخاب «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» دامن می‌زند، بحث تبلیغات است. در واقع، شما به‌صورت مداوم تبلیغات گسترده‌ای را مشاهده می‌کنید که درمورد محصولات خارجی و مزایای آن ساخته شده‌اند. زمانی که به‌صورت مستمر در مقابل این تبلیغات قرار می‌گیرید، به‌صورت ناخودآگاه برای «خرید لوازم‌التحریر» خارجی ترغیب می‌شوید؛ بنابراین پیش از آنکه حتی وارد فروشگاه شوید، لوازم‌التحریر خارجی را برای خرید انتخاب کرده‌اید، بدون آنکه به کیفیت و تفاوت‌های «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» توجه داشته باشید. متاسفانه بخش اعظمی از تبلیغاتی که درمورد محصولات خارجی ساخته می‌شود، برداشت‌های نادرستی درمورد کیفیت لوازم‌التحریر داخلی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد هنگام «خرید لوازم‌التحریر» تصور می‌کنند محصولات خارجی، استانداردهای بالاتری نسبت به لوازم‌التحریر داخلی داشته و از مواد اولیه‌ باکیفیت‌تری تشکیل می‌شوند؛ بنابراین هنگام تصمیم‌گیری بین «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» سطح کیفی بیشتری برای محصولات خارجی در نظر می‌گیرند. این در حالی است که لوازم‌التحریر تولید داخل نیز همان استانداردهای لازم را دارند و در برخی موارد، حتی می‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

هر ارزانی بی‌علت نیست!
ما ایرانیان ضرب‌المثل‌های جالبی درمورد خرید محصولات داریم که بر نگرش ما هنگام خرید تاثیر بسزایی دارند. «هیچ ارزانی بی‌علت نیست!» یا «هرچقدر پول بدی، آش می‌خوری!». وجود این طرز تفکر در فرهنگ ما سبب شده تا هنگام «خرید لوازم‌التحریر» نیز بین «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» دوبه‌شک باشیم. تا جایی که ممکن است، موضوع قیمت در ایجاد این شک و تردید نقش‌ اصلی را ایفا کرده باشد. عواملی همچون هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک و… سبب می‌شود، قیمت‌ لوازم‌التحریر خارجی بیشتر از محصولات داخلی باشد؛ بنابراین اگر هنگام انتخاب بین «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» قیمت‌ها را مقایسه می‌کنید و به سمت کالای گران‌تر کشیده می‌شوید، به یاد آورید که در اکثر مواقع کیفیت عالی موجب افزایش قیمت این محصولات نبوده است. درحالی‌که در برخی موارد، محصولات ایرانی با کیفیت مشابه یا بهتر، قیمت‌های مناسب‌تری نیز دارند و گزینه‌ بهتری برای «خرید لوازم‌التحریر» هستند.

نادیده‌گرفتن پیشرفت‌ها
گاهی اوقات تبلیغات گمراه‌کننده‌ای برای برندهای خارجی ساخته می‌شود و حمایت‌های رسانه‌ای به گسترش این دیدگاه‌های اشتباه در جامعه کمک می‌کند. این تبلیغات یک باور اشتباه عمده را در جامعه ایجاد می‌کند: «صنایع داخلی همواره درجا زده و تولیدکنندگان برای پیشرفت و بهبود کیفیت محصولات خود هیچ تلاشی نمی‌کنند.» مطمئنا شنیدن این دیدگاه‌ها به‌صورت مکرر به ایجاد شک و تردید در مورد انتخاب «لوازم‌التحریر ایرانی یا خارجی» نیز دامن می‌زند. این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی نیز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و به‌طور مداوم در حال ارتقای کیفیت و تنوع محصولات خود هستند.

یک دهه تلاش
صنعت نوشت‌افزار در ایران طی یک دهه گذشته تلاش کرده با استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن، جایگاه قابل‌قبولی را در بازار داخل به دست آورد. درحالی‌که یک دهه پیش شکل‌گرفتن صنعت نوشت‌افزار در ایران برای بسیاری دست‌نیافتنی و غیرممکن بود، همت و توان تولیدکنندگان داخلی نشان داد که می‌توان با برنامه و گام‌به‌گام، در کنار اقلام خارجی، سهم قابل‌توجهی از سبد خانواده‌ها را به خود اختصاص داد. اما صنعت نوشت‌افزار به این سادگی و آسانی به این مرحله نرسید. وجود عوامل تاثیرگذار بیرونی مانند شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سبب شد تا چرخ تولید برخی از واحدها از کار بیفتد یا به‌کندی به کار خود ادامه دهد. نوشت‌افزار همانند دیگر بخش‌های صنعتی کشور در یک دهه گذشته با مشکلات خرد و کلان متعددی مواجه شد، اما توانست با برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز، تا حد قابل‌قبولی به رشد خود ادامه دهد. دست‌اندرکاران این صنعت در آستانه ورود به دومین دهه فعالیت خود در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، صادرات را از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کرده بودند؛ امری که علی‌رغم ایجاد فرصت‌های متعدد، چالش‌های چشمگیری نیز پیش روی تولیدکنندگان خواهد گذاشت.

جایگاه ایران در بازار جهانی نوشت‌افزار
نوشت‌افزار که ازجمله صنایع فرهنگی است، می‌تواند در کنار انتقال فرهنگ ایرانی-اسلامی به دیگر کشورها، از منظر اقتصادی نیز سودآور باشد. گردش مالی حوزه صنایع فرهنگی، آمار عجیب‌وغریبی است. براساس آمارهای اعلام‌شده، دوهزار و ۲۵۰میلیارد دلار سهم صنعت صنایع فرهنگی در دنیاست، همچنین براساس پژوهش‌های انجام‌شده، ۵۰۰میلیارد دلار گردش مالی صنعت انیمیشن و صنایع وابسته در دنیا اعلام شده است که از این میان، فقط ۲۲۲میلیارد دلار گردش مالی انیمیشن در دنیا تخمین زده شده است. همچنین این صنعت توانسته است برای ۲۹.۵میلیون نفر در دنیا اشتغال‌زایی کند.
اما ایران برای راهیابی به بازارهای لوازم‌التحریر منطقه، چه فرصت‌هایی دارد و از چه جایگاهی در سطح منطقه و جهانی برخوردار است؟ اردیبهشت‌ماه سال گذشته سند راهبردی صنعت نوشت‌افزار به‌منظور ترسیم وضع موجود و افق‌های پیش‌رو، منتشر شد؛ سندی که تا هفته قبل عمومی نشده بود و تنها تدوین‌کنندگان از مفاد و جزئیات آن اطلاع داشتند. در بخشی از این سند، به جایگاه ایران در صنعت نوشت‌افزار جهان و منطقه اشاره شده است.
براساس آمار منتشرشده در درگاه الکترونیکی ریسرچ اند مارکت، گردش مالی صنعت نوشت‌افزار در سال۲۰۲۱ میلادی؛ ۲۱.۶میلیارد یورو بوده است که این میزان در سال گذشته میلادی(۲۰۲۳) به ۲۲.۵میلیارد یورو رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری(۲۰۲۴) به ۲۵میلیارد یورو برسد. براساس تحقیقات صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود گردش مالی این صنعت در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۳۲.۳میلیارد یورو برسد. 

جایگاه ایران در معادلات تجاری سطح جهانی 
سند راهبردی نوشت‌افزار به‌منظور بررسی جایگاه منطقه‌ای و جهانی صنعت نوشت‌افزار ایران، ابتدا به ارزیابی میزان صادرات، واردات و تراز تجاری اقلام پرمصرف ازجمله خودکار، ماژیک، مداد تحریر، مدادرنگی و... پرداخته است. براساس آمار صادرات منتشرشده ارزش صادرات انواع خودکار، خودنویس، روان‌نویس، ماژیک و اجزا و قطعات مربوطه در جهان حدود ۶/۱۷میلیارد یورو در سال۲۰۲۱ بوده، کشورهای چین، ژاپن و آلمان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان ۲۰۲کشور در رتبه۶۶ صادرات قرار دارد.
باتوجه‌به آمار منتشر شده، ارزش واردات انواع خودکار، خودنویس، ماژیک، روان‌نویس و اجزا و قطعات مربوطه در سال۲۰۲۱ به ۵/۶میلیارد یورو بوده که به ترتیب کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و چین سهم عمده واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در میان ۲۲۵کشور رتبه ۸۴ را در واردات دارد. باتوجه‌به قرارگرفتن انواع خودکار و ماژیک در گروه کالایی۲۷، بخش عمده واردات مربوط به اجزا و قطعات همچون نوک ساچمه‌ای خودکار، فیلتر ماژیک و غیره است.
همچنین میزان واردات کشورهای هم‌جوار و منطقه در سال۲۰۲۱ حدود ۱۷۷میلیون یورو بوده که باتوجه‌به مشترکات فرهنگی و منطقه‌ای نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی به منظور کسب سهم از بازار موجود است.
براساس آمار صادرات منتشرشده، ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در جهان حدود ۱/۵میلیارد یورو در سال۲۰۲۱ بوده که کشورهای چین، آلمان و برزیل بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان ۱۶۹کشور در رتبه۶۸ صادرات قرار دارد. همچنین ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در سال۲۰۲۱ به ۱/۴میلیارد یورو رسیده و کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه سهم عمده واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در میان ۲۲۰کشور رتبه۱۰۰ را در واردات دارد که باتوجه‌به قرارگرفتن انواع مداد و مدادرنگی در گروه کالایی۴، بخش عمده واردات مربوط به نوک مداد است. همچنین میزان واردات کشورهای هم‌جوار و منطقه در سال۲۰۲۱ حدود ۷۱میلیون یورو بوده که باتوجه‌به مشترکات فرهنگی و مذهبی نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی به‌منظور افزایش سهم بازار قابل‌دسترس است.
طبق محاسبات، بیشترین نسبت تراز تجاری(صادرات/ واردات) مداد، مدادرنگی، مدادشمعی، مغز مداد متعلق به کشور ژاپن با عدد ۱۸/۳۴ است. ایران با نسبت ۰/۰۹ در رتبه بیست‌ودوم رتبه‌بندی مذکور قرار دارد.

جان دوباره‌ نوشت‌افزار ایرانی پس از تلاطم کرونا
با آمدن ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس، صنعت نوشت‌افزار هم با چالش مواجه شد. صنعت نوشت‌افزار ایران درحالی به دولت سیزدهم رسید که پس از کرونا و تعطیلی مدارس، با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های یک دهه گذشته خود دست‌وپنجه نرم کرده بود. شیوع کرونا که منجر به تعطیلی پیاپی مدارس شده بود، بیش از هر چیز به تولیدکنندگان این صنعت ضربه زده بود؛ صنعتی که تازه می‌خواست در ایران پا بگیرد و با حضور تولیدکنندگان متعدد، توجه فعالان بازار را به خود جلب کند، حالا با تعطیلی اصلی‌ترین مراکز مصرف این اقلام، یعنی مدارس و دانش‌آموزان، مواجه شده بود. این امر سبب شد تا در کنار کاهش میزان تولیدات، چراغ برخی از واحدهای تولیدی نیز خاموش یا با تعدیل نیرو مواجه شوند. بررسی‌های انجام‌شده حکایت از کاهش چشمگیر تولیدات در برخی از حوزه‌ها مانند دفتر تحریر تا ۹۰درصد داشت. صنعت نوشت‌افزار پس از این چالش به دولت سیزدهم رسید.
 در بررسی کارنامه دولت سیزدهم در قبال این صنعت، در کنار همه نکاتی که می‌توان از آن یاد کرد، به یک نکته کلیدی می‌رسیم و آن، به‌رسمیت‌شناختن صنعت نوشت‌افزار بود. این نگاه و توجه به این صنعت به عنوان یکی از عوامل موثر در پیوند میان فرهنگ و صنعت، گویی مرهمی بود بر زخم‌های پیکر آن پس از کرونا. دل‌گرمی ایجادشده و تزریق آن به واحدهای تولیدی، سبب شد تا صنعت نوشت‌افزار پس از یک دوره خمودگی و رکود،‌ رمق دوباره پیدا کند و به عرصه تولید بازگردد.

پرطرفدارترین برندها
پاپکو
برند پاپکو در سال۱۳۶۳ تاسیس شد و همچنان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین برندها در زمینه تولید انواع لوازم‌التحریرهای ایرانی فعالیت می‌کند. این شرکت در ابتدا با نام پارسا پلاستیک تاسیس شد، اما طی این سال‌ها با برند تجاری پاپکو فعالیت می‌کند. با سال‌ها تجربه و سابقه، این برند توانسته است جایگاه خود را در بازار لوازم‌التحریر ایرانی به دست آورد و یکی از پرطرفدارترین برندها در این حوزه باشد.

آریا
برند آریا یکی دیگر از قدیمی‌ترین و معتبرترین لوازم‌التحریرهای ایرانی است. نام کامل تجاری این مجموعه، نقش تندیس آریا است که در سال۱۳۴۰ در تهران تاسیس شده است. این برند محصولات متنوعی را در زمینه‌های مختلف، ازجمله نوشت‌افزار، نقاشی، طراحی و مهندسی تولید می‌کند. محصولات آریا با کیفیت بالا و قیمت مناسب خود، توانسته‌اند مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرند. این برند در ابتدا با تولید خودکار و مداد شروع به کار کرد و به‌تدریج محصولات خود را گسترش داد. آریا درحال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در ایران است و محصولات خود را به بیش از ۲۰کشور در سراسر جهان صادر می‌کند. اغلب ایرانی‌ها این برند را با محصولاتی می‌شناسند که برای مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها تولید می‌کند. خمیر بازی، گواش، رنگ انگشتی، مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی و… ازجمله محصولات آریا هستند.

سی‌بی‌اس
سی‌بی‌اس از دیگر لوازم‌التحریر ایرانی است که اگرچه به نسبت دیگر برندها، تجربه و سابقه‌ کمتری دارد، اما توانسته طی این سال‌ها رضایت مشتریان خود را جلب کند و محصولات خود را توسعه دهد. برند سی‌بی‌اس از سال۱۳۹۱ تولید لوازم‌التحریر فانتزی، آموزشی و شرکتی را آغاز کرد. نام کامل این مجموعه، سیمای بی‌نظیر استقامت است که مخفف آن سی‌بی‌اس می‌شود. کماکان محدودیت‌هایی در زمینه امکانات و فناوری این شرکت وجود دارد که بخشی از این محدودیت‌ها با واردات لوازم‌التحریر جبران می‌شود. بااین‌حال، سی‌بی‌اس علی‌رغم محدودیت‌های خود توانسته به‌خوبی مورد استقبال خریداران قرار بگیرد و نامی از خود به‌جای بگذارد. از پرطرفدارترین محصولات این برند می‌توان پاستل، پانچ، اتود، منگنه، انواع گیره، خمیر بازی، رنگ انگشتی و قیچی را نام برد.

کرونا
برند کرونا، از دیگر فعالان در صنعت لوازم‌التحریر ایرانی است که با تجربه و سابقه‌ خود توانسته به برندی معروف تبدیل شود. دفتر مرکزی این مجموعه در اصفهان است و نمایندگی‌هایی هم در شهرهای دیگر دارد. کیفیت و ظرافت محصولات کرونا، چیزی است که باعث شده طی این سال‌ها جایگاه خود را حفظ کند و همچنان از برترین‌های لوازم‌التحریر ایرانی باشد. از معروف‌ترین لوازم‌التحریر این مجموعه می‌توان تخته وایت‌برد، خودکارهای رنگی، پرگار، لاک غلط‌گیر، پک ست ابزار ترسیم و… را نام برد.

طراحی‌های بومی
با نزدیک شدن به ماه‌مهر و ایام بازگشایی مدارس بازار نوشت‌افزارها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها برای تهیه لوازم موردنیاز فرزندانشان می‌شود؛ لوازمی که در کنار بحث تربیتی، یک سال تحصیلی در کنار فرزندانمان قرار می‌گیرند و به‌گونه‌ای می‌توان گفت مونس و همراه آن‌ها هستند. انتخاب لوازم‌التحریر مناسب شاید در یک نگاه سطحی کار ساده‌ای باشد اما اگر کمی به تاثیرات آن دقت کنیم بی‌درنگ به چگونگی انتخاب آن فکر می‌کنیم. تمام خانواده‌های ایرانی برای تربیت فرزندانشان بهترین راه را آموزه‌های دینی و مذهبی می‌دانند و ازاین‌رو همیشه دغدغه دارند فرزندانشان را به این سمت، سوق دهند. مسجد، منبر، هیئت و مراسم مذهبی و در ادامه همین مسیر، یادواره‌های شهدا و مطالعه سرنوشت و داستان‌های از شهدا همواره موردتایید پدران و مادران قرار گرفته است.
لوازم‌التحریر که اکثرا به انتخاب دانش‌آموزان تهیه می‌شود در سال‌های گذشته جولانگاه برندهای تبلیغاتی غربی و در نمونه‌های زیادی شخصیت‌های سینمایی هالیوود و رسانه‌های آنها بود. شخصیت‌هایی غیرواقعی و کاملا تبلیغاتی که اگرچه با جذابیت‌های رسانه‌ای موردتبلیغ قرار گرفته اما برای مخاطبان ایرانی همواره شخصیت‌های نامأنوسی بودند.
 خلأ وجود شخصیت‌های ایرانی روی تبلیغات لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان منجر شد تا جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با ورود به این موضوع تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی را با شخصیت‌های ملی و مذهبی کشورمان آشنا کند و آنها را برای الگو قراردادن در تبلیغات موردارزیابی قرار دهد. ارائه طرح‌های جذاب از این شخصیت‌ها روی لوازم‌التحریرهای موجود، موج مطالبه‌گری خانواده‌ها را نیز به همراه داشت تا با خیال راحت لوازم موردنیاز دانش‌آموزان را تهیه کنند.
برآوردها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر استفاده از کاراکترهای بومی در میان واحدهای تولیدی بیشتر شده است. در دهه۹۰ استفاده از محتوای بومی و ملی موردتوجه نبود، به‌طوری که در حدود ۸۵درصد از محصولات تولیدی با استفاده از محتوای غیرمتعارف و غیربومی بود که این میزان در سال‌های اخیر به ۷۵درصد کاهش یافته است.
ضعف در طراحی‌های این لوازم در سال‌های اول شاید در بخش‌های در محدودیت انتخاب‌ها نمود پیدا می‌کرد اما رفته‌رفته با ورود برندهای مطرح و خوش‌نام لوازم‌التحریر داخلی و ارائه طرح‌های جذاب و خلاقانه از شهدای هسته‌ای و شهیدان دفاع مقدس و شخصیت‌های بزرگ ملی و مذهبی اقبال از این موضوع صورت گرفت.ورود جوانان مومن انقلابی در این عرصه منجر شد تا افق جدیدی به روی تولیدکنندگان داخلی گشوده شود و تولیدات آن‌ها  در برخی از نقاط دنیا نیز مورد استقبال قرار گیرد. حرکت خودجوش مردمی در حوزه تولیدات لوازم‌التحریر امروز در جایگاه خوبی قرار گرفته است و این جریان در فرم و محتوا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. عرصه مغفول‌مانده‌ای که سال‌ها از چشم مسئولان و متولیان وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های متولی دیگر ازجمله وزارت ارشاد دور مانده بود.
این عرصه نیز همانند تمام عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی امروز، نیازمند نگاه جدی مسئولان برای برندسازی جهانی است. شخصیت‌ها و چهره‌های ملی و مذهبی کشورمان امروز در سراسر جهان شناخته شده و از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار هستند. امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم امروز در سراسر جهان مورد استقبال و اقبال مسلمانان هستند و بی‌شک تولید لوازم‌التحریر با تصاویر آنها برای مخاطبان بین‌المللی، مورد استقبال مردم جهان قرار خواهند گرفت.

مجمع ایران‌نوشت
مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی از سال۱۳۹۱ به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و غیرانتفاعی و با تکیه بر پشتوانه مردمی خود توانسته است با حضور موثر در بازار نوشت‌افزار کشور زمینه‌ساز و باعث توسعه جریان استفاده از محصولات ایرانی متناسب با فرهنگ بومی شود و امروزه با عضویت بیش از ۱۰۰تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی از سراسر کشور در این مجمع، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود.
۹دوره از برپایی این نمایشگاه گذشته است و در فاصله یک ماه تا آغاز دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران‌نوشت»، پوستر این نمایشگاه رونمایی و منتشر شد. دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» به همت مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی از ۱۵ تا ۳۱شهریورماه با حضور تولیدکنندگان نوشت‌افزار از سراسر کشور در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.
پوستر این نمایشگاه با استفاده از مسکات‌های همیشگی این رویداد و با محوریت تیم ملی نوشت‌افزار ایران طراحی شده است.

آرامش بازار لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید
محمد یقینی، مدیر مجمع ایران‌نوشت، از برگزاری دهمین دوره نمایشگاه ایران‌نوشت خبر داد و گفت: این نمایشگاه قرار است از پانزدهم تا سی‌ویکم شهریورماه در مصلای تهران برگزار شود.
وی با اشاره به تغییر مکان نمایشگاه ایران‌نوشت از کانون پرورش فکری کودکان به مصلای تهران اضافه کرد: کانون خانه نوشت‌افزار ایرانی است، اما باتوجه‌به تجربیات چند سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که کانون پاسخگوی حجم جمعیت مراجعه‌کننده به نمایشگاه نیست؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه امسال در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شود تا بتوان زیرساخت‌های مفصل‌تر و کامل‌تری ارائه کرد.
مدیر مجمع ایران‌نوشت به جزئیات برگزاری نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: امسال به‌صورت مستقیم ۷۰تولیدکننده در غرفه‌های خود در نمایشگاه حضور دارند اما به‌صورت کلی می‌توان گفت که ۱۰۰تولیدکننده به‌صورت تجمیعی در نمایشگاه به ارائه تازه‌ترین محصولات خود می‌پردازند.
یقینی با اشاره به محصولات عرضه‌شده در دهمین دوره نمایشگاه ایران‌نوشت یادآور شد: امسال بخش کوله مدارس تقویت شده است و اکثر تولیدکنندگان دفتر تحریر در نمایشگاه حضور دارند و به عرضه محصولات خود می‌پردازند. بخش‌های جانبی نیز برای نمایشگاه تدارک دیده شده است که پس از نهایی‌شدن اعلام خواهد شد.
وی درباره کاراکترهای امسال نیز توضیحاتی داد و افزود: امسال محصولات مرتبط با کاراکتر «نوید» که از شبکه پویا پخش می‌شود، طراحی شده است، کنار آن، محصولات «ببعی» نیز طراحی و تولید شده است. قرار است فیلم سینمایی این کاراکتر نیز در مهرماه اکران شود، کنار این محصولات، توجه به مفاخر نیز همانند سال‌های گذشته ادامه دارد، ازجمله شخصیت‌هایی که در بخش مفاخر موردتوجه ویژه قرار گرفته، شخصیت «کاپشن‌صورتی» است. ریحانه سلطانی‌نژاد، یک‌سال و نیمه، همان دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره‌های قلبی، از جمله شهدای انفجار تروریستی مسیر گلزار شهدای کرمان بود که به‌همراه هفت نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش آسمانی شد.
بخش دیگر صحبت‌های یقینی به افزایش قیمت محصولات نوشت‌افزار اختصاص داشت. وی دراین‌باره گفت: امسال با افزایش قیمت چندانی مواجه نیستیم. درمجموع می‌توان گفت که اقلام مختلف بین ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش قیمت عرضه خواهند شد، البته در برخی از اقلام که با کاغذ مرتبط هستند به‌علت اینکه ما با ثبات قیمت کاغذ مواجه بودیم، افزایش قیمت نداشته‌اند و در دیگر محصولات نیز با توجه افزایش دلار، تولیدکنندگان تلاش کردند محصولات را با افزایش قیمت عجیب‌وغریبی عرضه نکنند.
مدیر مجمع ایران‌نوشت همچنین بازار امسال را تا این لحظه «آرام» توصیف کرد و افزود: امسال بازار آرامی را مشاهده می‌کنیم. به‌نظر می‌رسد متاسفانه بازار نوشت‌افزار هنوز به‌دلیل اتفاقات اجتماعی و سیاسی که رخ داده، کم‌رونق است. بازخورد ما از تولیدکنندگان و فروشندگان این است که هنوز بازار نوشت‌افزار به‌خوبی شکل نگرفته است؛ این در حالی است که پیش‌تر از اواخر تیرماه و اوایل مرداد، شاهد مراجعه مصرف‌کنندگان به بازار بودیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.