زهرا بذرافکن – خبرنگار گروه فرهنگ: یکی از بازه‌های زمانی پرتردد برای مسافران ایرانی به مقاصدی چون کشورهای ترکیه، امارات و دیگر کشورهای اطراف که وجهه گردشگری خوبی دارند و به یکی از ظرفیت‌های خواننده‌های ایرانی برای اجرای کنسرت بدل شده‌اند، همین سه‌ماهه تابستان و به‌ویژه ماه پایانی آن، شهریور است.

سودآوری موسیقی ایرانی برای همسایگان

آگاه: علاوه‌بر فرصت تعطیلات تابستانی برای سفرهای این‌چنینی، مصادف شدن چندساله بازه زمانی عزاداری‌های حسینی ماه محرم و صفر با این تعطیلات موجب شده است تا برای چند سال فرصتی ثابت برای تهیه‌کننده‌ها و خواننده‌های ایرانی ایجاد شود تا درحالی‌که فرصت کنسرت‌گذاری در ایران فراهم نیست، در خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان به نحو دیگری از این فرصت استفاده کنند. در این گزارش با بررسی میزان مسافرت‌ها و قیمت بلیت کنسرت‌ها و تورهای مسافرتی به قصد شرکت در کنسرت‌های ایرانی در خارج از کشور، نگاهی به ابعاد این ماجرا انداخته‌ایم. 

یکی از تناقض‌های موردبحث در برگزاری کنسرت‌های خارج از کشور در ایام محرم و صفر، همین است که اجرای آن در داخل کشور محدود است و همین امر خواننده‌ها را به‌سوی اجراهای خارجی در این فرصت مایل کرده است. پیرامون برگزاری کنسرت در خارج از کشور در بازه زمانی عزاداری‌ها تاکنون انتقادهایی مطرح شده اما درنهایت این روند حالا به یک شیوه متداول میان خواننده‌های پاپ پرطرفدار بدل شده است. 

شمایل کلی آمد و شد خواننده‌های ایرانی در جهان
خواننده‌های پاپ پرطرفدار ایرانی حالا چند سالی است که تورهای جهانی کنسرت برگزار می‌کنند و از این طریق برای شهروندان ایرانی خارج‌نشین که حالا به لطف افزایش آمار مهاجرت، تعداد قابل‌توجهی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند، کنسرت برگزار می‌کنند. این تورهای جهانی یا اروپایی کنسرت خواننده‌های ایرانی گردش مالی قابل‌توجهی دارند که در ادامه به بخشی از جزئیات آن می‌پردازیم. 
یکی از خواننده‌هایی که در بازه فعلی تور جهانی در دست اجرا دارد، مجید رضوی است. او در شهرهای کلن، هامبورگ، فرانکفورت، اشتوتگارت، برلین و دوسلدورف آلمان، از اواخر شهریورماه اجراهایش را آغاز می‌کند و پس از آن به کشورهای فرانسه، ایتالیا، نروژ، سوئد، اتریش، مجارستان، سوییس و هلند می‌رود. این تور کنسرت تقریبا تا پایان مهرماه سال جاری در شهرهای مختلف کشورهای نامبرده ادامه دارد. خواننده دیگر، گرشا رضایی است که از ابتدا با خواندن تیتراژ برای سریال‌های تلویزیونی شناخته شد و سپس طرفداران گسترده‌ای در میان مخاطبان موسیقی عامه‌پسند امروزی یافت. او برای دومین مرتبه در سال جاری است که در کشور کانادا کنسرت برگزار می‌کند و به نظر می‌آید در این کشور با استقبال خوبی مواجه شده که مجدد قصد برگزاری کنسرت در همان کشور دارد.  
دیگر خواننده‌هایی که در بازه زمانی فعلی تورهای کنسرت را در کشورهای اروپا و آمریکا آغاز کرده یا می‌کنند، می‌توان به معین زندی، خواننده‌ای که در ماه‌های اخیر درگیر حواشی زیادی ازجمله انتقادات برای فالش‌خوانی در کنسرت‌هایش شد و علیرضا طلیسچی، سیروان خسروی به‌همراه گروه ایهام (زانیار خسروی و مازیار لشنی) برای اولین تور کنسرت جهانی، فرزاد فرزین، آرمان گرشاسبی و حمید حامی را نام برد. خواننده‌هایی که برشمردیم همه درحال آماده شدن برای تورهای اروپایی یا جهانی کنسرت در همکاری با کمپانی‌های بزرگ برگزارکننده این کنسرت‌ها هستند. 
آنچه تا اینجا گفته شد، نمایی کلی از برگزاری تورهای کنسرت خواننده‌های پاپ ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بود برای آنکه تصوری تقریبی از آن داشته باشیم. موضوع اصلی اما کنسرت‌هایی است که در کشورهای نزدیک‌تر مانند ترکیه و امارات برگزار می‌شود و حجم افراد و سرمایه‌ای که با برگزاری این کنسرت‌ها به کشورهای مذکور منتقل می‌شود. 

تجمع لس‌آنجلسی‌ها
ترکیه یکی از کشورهایی است که محل دائمی برگزاری کنسرت‌های خواننده‌های فارسی‌زبان لس‌آنجلسی‌ است. این خواننده‌ها در بازه‌های زمانی فروردین تا اواخر فصل بهار، دوماه پایانی تابستان و پاییز در این کشور کنسرت‌هایی را برگزار می‌کنند که متراکم‌ترین آنها در تعطیلات نوروزی و تعطیلات تابستانی است که خود نشان می‌دهد مخاطب اصلی آن ایرانی‌هایی هستند که برای سفر یا تنها به قصد شرکت در این کنسرت‌ها از کشور خارج می‌شوند. در میان خواننده‌های فارسی‌زبانی که برنامه‌های اجرای کنسرت را تا پایان تابستان جاری در ترکیه به روی صحنه می‌برند، همگی خواننده‌های لس‌آنجلسی‌ هستند. بااین‌حال، نگاهی می‌اندازیم به حجم قیمت تورها و بلیت‌هایی که برای ایرانی‌ها طی این سفرهای کنسرتی آب می‌خورد. این تورها به‌طور معمول با هتل‌های معمولی انجام می‌شود و شامل ساده‌ترین خدمات است. 

تور کنسرت‌ یک روزه سفر به ترکیه: 

شروع از  ۲۴.۴۲۰.۰۰۰ تومان تا  ۳۹.۸۰۰.۰۰۰ تومان

تور کنسرت‌ چهارروزه سفر به ترکیه:

شروع از  ۲۹.۳۴۰.۰۰۰ تومان تا ۴۵.۳۰۰.۰۰۰ تومان

*برای هتل‌های پنج ستاره و با خدمات بهتر، قیمت‌های بالای ۵۰میلیون تومان در دسترس بود

مسافران کنسرت
در شهریور۱۴۰۳ بیشتر از ۱۰کنسرت از خواننده‌های ایرانی در کشور ترکیه برگزار می‌شود که این عدد منهای کنسرت‌های زیرزمینی و کوچک‌تر است. مجموع ظرفیت کل سالن برای این کنسرت‌ها چیزی بین ۴۵ تا ۵۰هزار نفر برآورد می‌شود. درنهایت با محاسبه تعداد کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود، ما با یک عدد ۵۰هزار نفره مواجه هستیم که ممکن است تا روز اجرای برنامه‌ها افزایشی در حدود ۲۰ تا ۳۰درصد را تجربه کند. 

قیمت‌ بلیت‌ها در ترکیه از چه قرار است؟
قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت در کشور ترکیه درمجموع محدود به هیچ قانون و متر و معیاری نیست. به‌طور معمول، کمینه قیمت بلیت از ۱۳۰دلار شروع شده و تا بیشینه ۱۲۰۰دلار روبه افزایش می‌رود. برای نگاه دقیق‌تر به جزییات قیمت‌ها، جایگاه‌های وی.آی.پی به‌طور معمول با حدود قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰دلار به فروش می‌رسند و قیمت‌های بالای هزار دلار مختص تعداد معدودی از صندلی‌هایی هستند که وی.آی.پی پلاس به شمار می‌آیند و تعداد بالایی را شامل نمی‌شوند. میانگین را روی عدد ۳۰۰دلار برای هر نفر تنظیم می‌کنیم که تنها برای شرکت در یک کنسرت به ترکیه می‌آید؛ بنابراین برای ۵۰هزار نفر با عدد تقریبی ۸۷۰میلیارد تومان مواجه هستیم که این تنها شامل قیمت بلیت یک نفر برای یک کنسرت است.

قیمت بلیت‌های کنسرت خواننده‌های ایرانی در کشور ترکیه:

شروع از  ۷.۵۰۰.۰۰  تا  ۶۹.۶۰۰.۰۰۰  تومان

در کنسرت‌های دوبی چه‌خبر است؟
مقصد خواننده‌های ایرانی برای برگزاری کنسرت‌های این‌چنینی بیشتر کشور امارات و شهر دوبی است. از فروردین امسال تاکنون از میان خواننده‌های ایرانی افرادی چون علی یاسینی، رضا صادقی، علیرضا طلیسچی، علیرضا قربانی، محسن یگانه و معین زندی در این شهر به اجرای کنسرت پرداختند که همگی تا پایان تیرماه به اتمام رسید. 

قیمت بلیت کنسرت خواننده‌های ایرانی در شهر دوبی: 

شروع از  ۶.۵۵۰.۰۰۰ تومان تا  ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

قیمت تورهای سه‌روزه سفر به شهر دوبی*

شروع از ۱۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا  ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

* این قیمت تنها متعلق به تور است و قیمت بلیت کنسرت مجزا محاسبه می‌شود

با محاسبه قیمت میانگین بلیت کنسرت‌ها و هزینه‌های سفر به شهر دوبی برای شرکت در کنسرت و با احتساب عدد ۵۰هزار نفر به‌عنوان مجموع ظرفیت سالن‌های کنسرت که به‌طور معمول کاملا به فروش می‌رسد، در نهایت به عدد تقریبی ۱۵۰۰میلیارد تومان می‌رسیم. 

قیاس با بودجه کل بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی کشور
مطابق گزارش منتشرشده ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال جاری، بالاترین افزایش اعتبار دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر، مربوط به «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» است که حدود ۲۶۶درصد نسبت‌به مصوب سال۱۴۰۲، درمجموع اعتبارات رشد داشته است. در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود ۰.۸درصد است. 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تاریخ ۱۶تیر سال جاری با بیان اینکه در سال‌های گذشته مسئول کارگروه فرهنگ برای تدوین لایحه بودجه بوده است و نیز اعلام افزایش چند برابری بودجه این وزارتخانه گفت: مجموع بودجه وزارتخانه در سال۱۴۰۰، ۱۲۰۰میلیارد تومان بود، امسال در لایحه بودجه به ۲۰هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و در همه بخش‌ها این اتفاق‌ها افتاده است.  این عدد شامل مجموع هزینه‌های تمامی حوزه‌های فرهنگی از سینما، هنرهای تجسمی تا موسیقی و دیگر رویدادهای فرهنگی است و بیان آن برای ایجاد امکان قیاس گردش مالی کنسرت‌های خواننده‌های ایرانی در خارج از کشور و امکان مالی فراهم‌شده از این طریق برای دو کشور امارات و ترکیه است. 
با محاسبه مجموع آنچه در این گزارش برحسب بررسی‌ قیمت‌های خدمات و بلیت‌ها اعم از قیمت بلیت، قیمت تورهای کنسرت و قیمت هتل برحسب یک نفر و با محاسبه ظرفیت سالن‌های اجرای کنسرت، با درنظرگیری میانگین اعداد به عدد تقریبی ۲۵۰۰میلیارد تومان در کنسرت‌های ترکیه و چیزی در حد ۱۵۰۰میلیارد تومان در کشور امارات می‌رسیم، تنها برای همین دو کشور! می‌رسیم که در مقایسه با بودجه ۲۰هزار میلیاردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان حجم قابل‌توجهی از گردش سرمایه تنها بر مبنای کنسرت خواننده‌های ایرانی آن هم برای کشورهای دیگر است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.