اقدام دولت فرانسه در دستگیری پاول دوروف، مدیر تلگرام، بار دیگر این موضوع را به اثبات رساند که غرب هیچ‌گونه ارزشی برای مقوله «آزادی بیان» قائل نیست و از منظر سردمداران غربی، آزادی بیان صرفا در هجمه و تخطئه هنجارها و ارزش‌های جوامع مستقل خلاصه می‌شود.

جنگ تلگرامی آمریکا و روسیه

آگاه: صبح روز یکشنبه بود که خبر دستگیری پاول دوروف، مدیر تلگرام به محض ورود به فرانسه، مانند بمب در رسانه‌های خبری صدا کرد. پایگاه خبری روسیا الیوم بامداد یکشنبه در خبری فوری به نقل از کانال تلویزیونی «تی‌اف۱» فرانسه گزارش داد که پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام شامگاه شنبه در فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس از سوی پلیس بازداشت شد. به گزارش این شبکه پربیننده فرانسوی، پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام از جمهوری آذربایجان به فرانسه سفر کرده بود که در فرودگاه لوبورژه هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی‌اش بازداشت شد. گزارش‌ها حاکی از این بود که دستگاه امنیتی فرانسه پس از صدور قرار بازداشت پاول دوروف ازسوی مقامات قضایی این کشور، او را هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی‌اش بازداشت کردند.
رسانه‌های فرانسوی در نخستین ساعات پس از دستگیری پاول دوروف مدعی شدند که او به‌سبب عدم انسداد کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که در آن مبادرت به خرید و فروش مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق رمزارزی متعلق به تلگرام به نام «تون» می‌شود، بازداشت شده است. این ادعا با ضریب بالایی در رسانه‌های فرانسوی و غربی انتشار یافت؛ اما حقیقت ماجرا این نبود. از قرار معلوم عدم همکاری دوروف با دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و اروپا، برای ضربه اطلاعاتی به برخی کشورهای مستقل، علت دستگیری پاول دوروف توسط فرانسه بوده است.

تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران تلگرام
پاول دوروف، مالک تلگرام در مصاحبه اخیر خود به این موضوع اشاره کرده بود که آخرین‌باری که در آمریکا حضور داشت، یک مهندس تلگرام او را همراهی می‌کرد و در این میان سرویس‌‍‌های اطلاعاتی آمریکا می‌خواستند به‌طور مخفیانه و بدون اطلاع او، این مهندس را استخدام کنند. طبق ادعای دوروف، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به‌دنبال ایجاد در پشتی در تلگرام برای جاسوسی از کاربران بودند.
برخی تحلیلگران، بازداشت دوروف توسط فرانسه‌ متحد آمریکا را در ادامه پازل جنگ پنهان واشنگتن و مسکو ارزیابی می‌کنند. طبق اعلام خودِ دوروف پیش از دستگیری، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، وی را از نزدیک زیر نظر دارند و تلاش می‌کنند تا به اطلاعات سرّی موردنیاز دست یابند. دوروف در مصاحبه‌ای اذعان کرده بود که از طرف دولت آمریکا تحت فشار است تا به داده‌های رمزگذاری‌شده دسترسی بدهد. در همین راستا، رییس آژانس اینترنتی «ایمن میزولینا» دستگیری دوروف را مرتبط با پروژه تحریم همه‌جانبه روسیه توسط غرب و مشخصا آمریکا می‌داند و معتقد است: دستگیری دوروف، ضربه‌ای به پروژه بلاک‌چین TON است که نمایندگان کسب‌وکارهای بزرگ روسیه در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ در واقع دستگیری مالک تلگرام همان ادامه سیاست تحریم‌های آمریکا علیه روسیه است.

فعالیت نیروهای حماس در تلگرام؛ علت دستگیری دوروف
اما برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند که علت اصلی دستگیری دوروف در فرانسه، فعالیت‌های آگاهی‌بخش نیروهای حماس در این پلتفرم است. لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا در این رابطه می‌گوید: آنها پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام را به اتهام تروریسم متهم خواهند کرد، زیرا او از سانسور برخی گروه‌ها خودداری کرده است. این پلتفرم توسط حامیان حماس و حماس استفاده می‌شود. این تحلیلگر سابق سیا در ادامه متذکر شد: در اصل تلگرام یکی از معدود کانال‌های ارتباطی است که اجازه می‌دهد آزادانه به سیاست‌های غرب انتقاد ‌شود و این انتقاد ادامه یابد. به اعتقاد لری جانسون، اتهامات علیه دوروف «یک پرونده سیاسی ساختگی» است که برای ارعاب این کارآفرین فناوری طراحی شده‌اند.
 تاکر کارلسون، مجری معروف و خبرنگار سابق فاکس‌نیوز نیز در رابطه با دستگیری پاول دوروف، مالک تلگرام در سرزمین مهد آزادی یعنی فرانسه نوشت: این پوتین نبود که دوروف را به‌خاطر اجازه دادن به مردم برای اعمال آزادی بیان دستگیر کرد؛ این یک کشور غربی، متحد دولت بایدن و یکی از اعضای ناتو بود که او را بازداشت کرد. 
‌ «دیمیتری مدودف» معاون رییس شورای امنیت روسیه در کانال تلگرامی خود در واکنش به بازداشت موسس پیام‌رسان تلگرام نوشت: برخلاف «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک و واتس‌آپ و اینستاگرام که با اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) همکاری می‌کند، دوروف برای دشمنان روسیه غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است و هیچ شباهتی به ایلان ماسک یا مارک زاکربرگ ندارد. مدودف افزود: وقت آن رسیده که بنیان‌گذار تلگرام بفهمد، «سرزمین پدری» را مانند «زمان» نمی‌توان انتخاب کرد. دوروف قصد داشت در دنیا مطرح شود و دور از وطن خود زندگی کند. او با این تصور که مشکلاتش مربوط به روسیه است، خاک وطن را ترک کرد. اشاره این مقام روسی، به ترک وطن توسط دوروف در سال ۲۰۱۴ و انتقال تشکیلات و دفاتر تلگرام به امارات متحده عربی است.
اما طبق ادعای رسانه‌های فرانسوی، دوروف که تابعیت فرانسوی نیز دارد، مدت‌ها بود که در فهرست افراد تحت تعقیب این کشور قرار داشت. رسانه‌های فرانسوی همچنین اعلام کردند دوروف تحت اتهاماتی از جمله عدم همکاری تلگرام با مقامات این کشور، پولشویی و قاچاق موادمخدر بازداشت شده و ممکن است ۲۰ سال حبس در انتظارش باشد.
پس از بازداشت دوروف، سفارت روسیه در فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی را برای بیان دلایل بازداشت «پاول دوروف» بنیان‌گذار برنامه تلگرام به مقامات فرانسوی ارائه کرده و خواهان تضمین حقوق وی و دسترسی او به کنسولگری روسیه شده است. در ادامه این بیانیه آمده بود: درخواست روسیه از مقامات فرانسوی با پاسخ منفی روبه‌رو شد و طرف فرانسوی همچنان از تعامل با مسکو در مورد این مسئله خودداری می‌کند.

تلگرام؛ دی ۹۶؛ آموزش کوکتل‌مولوتف!
اما فارغ از حواشی و ابعاد مرتبط با دستگیری پاول دوروف، مدیر تلگرام توسط دولت فرانسه، آنچه در این قضیه واضح و آشکار است آن است که فضای مجازی و پلتفرم‌های این فضا، ابزاری در دست سردمداران رژیم‌های غربی هستند و چنانچه گرداننده یکی از این پلتفرم‌ها بخواهد اندکی مستقل رفتار کند و صرفا کمی به منتقدان غرب فضای عرض اندام دهد، توسط غربی‌ها با قوه قهریه و داغ و درفش مواجه می‌شود. از منظر غربی‌ها، فضای مجازی و آزادی بیان خوب است مادامی که وارد حیطه جهانخواری آنها نشود.
 در همین تلگرام بود که در دی‌ماه۹۶، مدیر کانال آمدنیوز از فرانسه و تحت حمایت دولت این کشور، آموزش ساخت کوکتل مولوتف را برای تخریب و تروریسم در خیابان‌های تهران می‌داد! در آن مقطع زمانی، غرب و پیروان و اَذناب داخلی‌اش، برای تلگرام و فضای تروریستی عرضه شده توسط این پلتفرم، جیغ و هورا می‌کشیدند؛ اما حالا که در همین تلگرام، اندکی از جنایات وحشیانه و سَبعانه صهیونیست‌ها در غزه بازگو می‌شود یا اطلاعات سرّی کاربران این پلتفرم، همچون واتس‌آپ، اینستاگرام و ایکس (توییتر) به‌صورت جامع و کامل در اختیار سرویس‌های جاسوسی غربی قرار نمی‌گیرد، برخورد قهری غربی‌ها با مدیر آن، مُباح و ضروری می‌شود!       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.