مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۱شهریور ۱۴۰۲ به‌منظور سفری سه‌روزه به عراق، وارد بغداد شد و ازسوی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. این نخستین سفر خارجی رییس‌جمهوری در دولت چهاردهم به شمار می‌رود که باتوجه‌به روابط نزدیک ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سفر اول تاریخی

آگاه: سفر پزشکیان به دعوت محمد شیاع السودانی و به‌منظور ادامه همکاری‌های دوجانبه انجام شد. این در حالی است که تنها دو هفته از پایان سفرهای اربعینی زائران ایرانی به عتبات عالیات می‌گذرد و عراقی‌ها در این مدت میزبانی شایسته‌ای از زائران داشتند. رییس‌جمهوری ایران نیز در این زمینه از دولت و ملت عراق تقدیر کرد.

دیدار با مقامات عراقی
پزشکیان در نخستین گام با عبداللطیف رشید، رییس‌جمهوری عراق، دیدار و درباره مسائل همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد. در این سفر، ۱۵یادداشت تفاهم در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به امضا خواهد رسید که به‌ویژه بر حوزه سفرهای زائران اربعین و عتبات عالیات تاکید دارد. برنامه‌های اقتصادی این سفر شامل تقویت تعاملات در حوزه‌های پولی، تجارت کالا و حمل‌ونقل است. عراق با واردات سالانه ۱۰میلیارد دلار انواع کالاها از ایران، اصلی‌ترین شریک تجاری این کشور محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تجارت ایران و عراق تا سال۱۴۰۷ به ۲۰میلیارد دلار افزایش یابد.

تجارت ۲۰میلیارد دلاری ایران و عراق محقق می‌شود؟
عراق کشوری است که از سال۲۰۱۹ تا الان سالانه بیش از ۹۰میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که ۹۵درصد این درآمد را صرف واردات کرده است. در اصل ۹۵درصد نیازهای این کشور از طریق واردات تامین می‌شود؛ هرچند می‌توان گفت این کشور در سال‌های اخیر به سمت خودکفایی در برخی حوزه‌ها رفته و ممکن است این رقم تا ۹۰درصد کاهش یافته باشد. اینها نشان می‌دهد این کشور به توسعه به‌شدت نیازمند است؛ از همین روست که صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در دستورکار ایران به این کشور در سال‌های گذشته بوده و صادرات خطوط تولید و ماشین‌آلات صنعتی و نیز توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌سازی و سدسازی نیز در دستورکار شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در این کشور قرار دارند.

سفر به بصره
پزشکیان همچنین در این سفر از بصره به‌عنوان پایتخت اقتصادی و تجاری عراق دیدن خواهد کرد. علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، اعلام کرد که این سفر اولین سفر یک رییس‌جمهوری به بصره در حداقل ۱۰۰سال گذشته است. پروژه احداث راه‌آهن شلمچه - بصره نیز از دیگر مواردی است که در این سفر مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

دستاوردهای نخستین روز سفر
در نخستین روز سفر، رییس‌جمهوری با مقامات عراقی ازجمله محمد شیاع السودانی، عبداللطیف رشید و دیگر شخصیت‌های سیاسی دیدار کرد و ۱۴سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا شد. وی همچنین با زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین، روز اول سفر خود را به پایان رساند.

ادامه سفر به اقلیم کردستان
در دومین روز سفر، پزشکیان به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، وارد شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی قرار گرفت. وی در جمع خبرنگاران بر اهمیت همکاری بین ایران و اقلیم کردستان تاکید کرد و گفت: «باید بستر همکاری را فراهم کنیم.» این سفر نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی است. در دومین روز سفر مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، وی با مقامات ارشد اقلیم کردستان و جمعی از ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. 
پزشکیان پس از ورود به اربیل، با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان دیدار کرد. در این دیدار، بارزانی نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به رییس‌جمهوری ایران اهدا کرد. همچنین نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان برگزار شد. پزشکیان در جمع ایرانیان مقیم عراق، با اشاره به وضعیت غزه گفت: «هر عیبی است از مسلمانی ماست وگرنه در غزه اسرائیل جرات نمی‌کرد این بلا را بر سر مردم بیاورد.» او همچنین تاکید کرد که همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست.
سفر به سلیمانیه
پزشکیان در ادامه سفر خود به سلیمانیه رفت و به مزار جلال طالبانی، رییس‌جمهوری فقید عراق ادای احترام کرد. این اقدام نشان‌دهنده احترام و توجه ایران به تاریخ و فرهنگ عراق است.

زیارت نجف
رییس‌جمهوری ایران همچنین به‌منظور زیارت بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع) وارد نجف شد. این زیارت، بخشی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی سفر پزشکیان به عراق است. در این سفر، جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رییس‌جمهوری، محسن حاجی‌میرزایی رییس‌دفتر رییس‌جمهوری، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری، رییس‌جمهوری کشورمان را همراهی می‌کنند.

روابط ایران و عراق بر بنیادهای اصولی از جمله موارد ذیل بنا شده است:
دو کشور عمق راهبردی یکدیگر هستند.
امنیت دو کشور به‌دلیل مرزهای طولانی به یکدیگر وابسته است.
مناسبات دوجانبه ایران و عراق، ضامن صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای است.
مرزهای دو کشور محل تلاقی و پیوند دو ملت و مرزهای دوستی و برادری است.
مطمئن‌ترین و صادقانه‌ترین دوست عراق در شرایط سخت، جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی برای روابط پایدار دوجانبه

بازتاب رسانه‌ای
سفر پزشکیان به عراق در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه نیویورک‌تایمز به انتخاب عراق به‌عنوان نخستین مقصد سفر خارجی پزشکیان اشاره کرده و آن را نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک تهران به بغداد دانسته است. یورونیوز نیز بر تلاش پزشکیان برای تعمیق روابط میان تهران و بغداد تاکید کرده است.
پایگاه خبری عرب ویکلی از استقبال گرم مقامات کُرد از رییس‌جمهوری ایران خبر داده و اعلام کرده که در این سفر ۱۴سند همکاری میان طرفین به امضا رسید. صدای آمریکا نیز بر استقبال مقامات عراقی و امضای یادداشت تفاهم‌های امنیتی در این سفر تاکید کرده است. روابط ایران با عراق در سالیان گذشته روندی روبه‌رشد را طی کرده است و در حال‌حاضر می‌توان از این روابط به‌عنوان الگویی موفق در سیاست همسایگی نام برد.

سفر اول تاریخی

نکات مهم در ارزیابی سفر رییس‌جمهوری به عراق
بر همین اساس، سفر رییس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران به عراق در راستای اهداف ذیل قابل‌ارزیابی است:
- تقدیر و تشکر از ملت و دولت عراق در همدردی با دولت و ملت ایران در حادثه شهادت رییس‌جمهوری و دیگر مقامات همراه ایشان.
- رایزنی با مقامات عراقی در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با هدف گسترش روابط در کلیه زمینه‌ها
- استمرار رایزنی بین دو کشور حامی مردم فلسطین و بررسی آخرین تحولات غزه
- تاکید بر استمرار سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران
همچنین دیدار از عراق در جهت تاکیدی مجدد بر توافقات پیش‌تر بین دو کشور و انجام رایزنی برای گسترش روابط در تمامی حوزه‌های روابط دوجانبه و هماهنگی دو کشور برای برگزاری موفق مراسم اربعین سال‌جاری صورت گرفت.تامین بخش مهمی از انرژی عراق ازسوی جمهوری اسلامی ایران و حضور بخش خصوصی کشورمان در این کشور که پروژه‌های مهمی را مانند نیروگاه، ورزشگاه و… در دست اجرا دارند، سبب شده است تا حجم تبادلات اقتصادی میان دو کشور هر ساله بیش از پیش گسترش یابد و امروز شاهد تبادل تجاری بیش از ۱۰میلیارد دلار بین دو کشور باشیم. حضور هزاران دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های مهم ایران، بیانگر عمق روابط و پیوندهای علمی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی دو ملت است.روابط روبه‌رشد و گسترده دو کشور در چند سال اخیر نشان داده است که مناسبات دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای می‌تواند نه‌تنها در شکوفایی اقتصادی کشورها و رونق معیشت مردم اثرگذار باشد، بلکه می‌تواند تضمینی برای امنیت، ثبات و صلح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز باشد. سفر مسعود پزشکیان به عراق نه‌تنها نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان است، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت در همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور باشد. این سفر در شرایط حساس منطقه‌ای انجام می‌شود و بر اهمیت دیپلماسی ایران در تقویت مناسبات با کشورهای همسایه تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.