۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶٬۷۱۲

بررسی جدید پژوهشگران چینی و انگلیسی نشان می‌دهد که خندیدن می‌تواند نشانه‌های بیماری خشکی چشم را کاهش دهد و به بهبود این بیماری کمک کند.

بخند تا چشمانت خشک نشوند

آگاه: خشکی چشم یک بیماری مزمن است که تخمین زده می‌شود حدود ۳۶۰میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا باشند. به نقل از نیویورک‌پست، پژوهشگران چین و انگلستان معتقدند که تمرین خنده می‌تواند یک درمان اولیه برای تسکین علائم بیماری خشکی چشم باشد. شواهد نشان می‌دهند که خنده‌درمانی می‌تواند افسردگی، اضطراب، استرس و درد مزمن را کاهش دهد و در عین حال، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. به همین دلیل، خنده‌درمانی به عنوان یک درمان مکمل و سودمند برای بیماری‌های مزمن گوناگون از جمله اختلالات سلامت روان، سرطان و دیابت شناخته می‌شود اما این که آیا خنده‌درمانی می‌تواند تاثیر سودمندی را بر بیماری خشکی چشم داشته باشد، هنوز ناشناخته است.
پژوهشگران برای بررسی بیشتر این موضوع، به ارزیابی اثربخشی و ایمنی خنده در بیماران مبتلا به علائم بیماری خشکی چشم پرداختند. یافته‌های آنها از ۲۸۳شرکت‌کننده ۱۸ تا ۴۵ساله با میانگین سنی ۲۹سال و ۷۴درصد زن به دست آمدند که از نظر بیماری خشکی چشم با استفاده از شاخص بیماری سطح چشم ارزیابی شدند و به‌طور تصادفی با تمرین خنده یا قطره هیالورونیک سدیم تحت درمان قرار گرفتند.
هر دو درمان پس از هشت هفته متوقف شدند و هر گونه تغییر در میزان ناراحتی سطح چشم در هفته‌های ۱۰ و ۱۲مورد بررسی قرار گرفت. میانگین امتیاز هفته هشتم در گروه تمرین خنده ۱۰.۵امتیاز کمتر ـ نشان‌دهنده ناراحتی کمتر ـ و در گروه قطره چشم ۸.۸۳کمتر با میانگین اختلاف ۱.۴۵- امتیاز بود که نشان می‌دهد تمرین خنده کمتر از قطره چشم موثر نبوده است.
تمرین خنده، بهبود قابل‌توجهی را نیز در زمان لازم برای ظاهر شدن اولین نقطه خشک روی قرنیه پس از یک بار پلک زدن، عملکرد غده روغنی میبومین که به جلوگیری از تبخیر سریع اشک کمک می‌کند و سلامت روحی نشان داد. هیچ عارضه جانبی در هر دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد. در مقاله پژوهش آمده است: تمرین خنده به‌عنوان یک مداخله ایمن، سازگار با محیط‌زیست و کم‌هزینه می‌تواند به‌عنوان اولین درمان خانگی برای افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم عمل کند.
این پژوهش در مجله «The BMJ» به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.