بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان نماینده امام در جهاد کشاورزی انتخاب شد. در دولت میرحسین موسوی نیز اداره وزارت کشور را بر عهده داشت. در انتخابات مجلس اول، سوم، چهارم و پنجم به عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافت و در دو دوره آخر، ریاست مجلس را برعهده داشت و از ابتکارات وی در این ایام، بنیان نهادن اجلاسیه بین المجالس کشورهای اسلامی است.

ناطق‌نوری با دیدار رادیکال‌های اصلاحات به دنبال چه بود؟

آگاه: علی‌اکبر ناطق نوری سال۷۶ در انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای مورد حمایت جریان اصولگرا و عضو جامعه روحانیت مبارز حضور یافت که موفق به پیروزی بر نامزد رقیب خود، سید محمد خاتمی نشد. وی بعد از این انتخابات به منتقدان جناح راست تبدیل شد.
رییس مجالس دوره چهارهم و پنجم، پس از خروج از پارلمان سال‌ها به عنوان رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری فعالیت می‌کرد و سال۹۶ از آن استعفا داد و «حسین فدایی» نماینده ادوار مجلس و دبیرکل پیشین جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی جایگزین او شد.
«شیخِ نور» سابقه حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم دارد، اما در سال۱۴۰۱ دیگر حکم وی تمدید نشد و مدت‌هاست به‌عنوان تولیت، حسینیه امام حسن مجتبی(ع) در منطقه خوش آب و هوای لواسانات را مدیریت می‌کند.
ناطق هرچند از متن سیاست فاصله گرفته اما همچنان گعده‌ها و نشست‌های خود را با اعضای هیات‌رییسه مجالس چهارم و پنجم برگزار می‌کند. در انتخابات۱۴۰۳ از کاندیداتوری مسعود پزشکیان حمایت کرد، از این رو بیشتر ترجیح می‌دهد در قالب کارگردان ایفای نقش کند، هرچند در دهه۸۰ او مسئولیت شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را برعهده داشت و در جهت هماهنگی و همدلی نیروهای انقلاب فعالیت می‌کرد، اما پس از عدم تبعیت اصولگرایان از تصمیم نهایی شورا در حمایت از علی لاریجانی _ در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری _ دیگر تمایلی برای ادامه فعالیت نداشت و عطای ریاست شورا را بر لقایش بخشید و لیکن در دو انتخابات ۹۲ و ۱۴۰۳ با حمایت خود، پازل انتخاباتی اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان را تکمیل کرد. براین اساس رییس دولتِ تدبیر و امید که پیش از این نایب‌رییس او در مجلس پنجم بود تمام تلاشش را به کار بست تا ناطق مسئولیت اجرایی برعهده گیرد اما موفق نشد.
حسن روحانی در خاطراتی که منتشر کرده آورده است: «من اول می‌خواستم آقای ناطق‌نوری وزیر کشور شود، اما ایشان گفت حوصله مجادله با مجلس را ندارد و اصولا هیچ وزارتی و هیچ مسئولیتی را که با مجلس مواجه شود قبول نمی‌کند.
من در پی فردی بودم که در دوره دولت جدید بتواند با اقتدار و هماهنگی با دولت، دبیر شورای عالی امنیت ملی باشد. پیشنهاد اولیه من آقای ناطق‌نوری بود و پس از امتناع ایشان، آقای محمد فروزنده هم این مقام را قبول نکردند.
بار دیگر برای دعوت از آقای ناطق‌نوری برای حضور در هیات دولت تلاش کردم و به او پیشنهاد دادم مشاور عالی رییس‌جمهوری شود. ایشان ابتدا قبول کردند و درباره حوزه اختیارات و مسئولیت‌ها بحث کردیم و حتی حکم ایشان هم نوشته شد. ساختمانی هم برای استقرار ایشان در نظر گرفتم. اما به هنگام اعلام خبر، در تماس رییس‌دفتر رییس‌جمهوری با آقای ناطق، ناگهان ایشان اعلام انصراف کرد.»
ناطق‌نوری هرچند در آن مقطع پیشنهادهای روحانی را نپذیرفت ولی نشان داد در پشت صحنه می‌تواند تاثیرگذار باشد، به همین جهت هشت سال به حمایت خود از دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت و حتی در انتخابات زودهنگام چهاردهم دوباره اتحاد خود با روحانی و خاتمی را به رخ رقیب کشید و نمایندگان ادوار را هم در حمایت از پزشکیان پای کار آورد. «عزت‌الله یوسفیان ملا» تیرماه در نشست خبری ضمن اعلام این خبر، گفته بود: ما او را یک اصولگرای معتدل می‌دانیم بنابراین، آقای ناطق‌نوری به این فکر افتاد که اصولگرایان را در حمایت از پزشکیان وارد میدان کنند.
انتخابات پایان یافت و نامزد موردحمایت آنها به پاستور رفت و ناطق با پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد و در پیامی نیز به مناسبت پایان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم آورده بود: به گواه تاریخ و تجربه، با همدلی مسئولانه و وفاق حداکثری، می‌توان به اهداف بلندمدت دست یافت. اکنون زمان وحدت نیروهای مخلص و خبره از گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است به منظور نیل به مقاصد کلان و این مهم جز با اخلاق‌مداری و واقع‌نگری دست‌یاب نخواهد بود.
پیروزی پزشکیان در انتخابات، وزن دوباره‌ای به جریان اصلاحات داد، بالاخره این جریان در دولت سیزدهم از منتقدان پروپاقرص رییس‌جمهوری شهید محسوب می‌شدند و نقدهای تند و تیز نثار دولت وقت می‌کردند و درحال‌حاضر برخی از نیروهای شناسنامه‌دار آنان صحنه‌گردان دولت چهاردهم هستند. عارف معاون اول شد، مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، حکم معاونت حقوقی رییس‌جمهوری را دریافت کرد و الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی به شورای اطلاع‌رسانی دولت رفت.
اکنون که اصلاحات توانست تعدادی از نیروهایش را وارد کابینه کند، با قوت و قدرت بیشتری فعالیت‌هایش را ادامه می‌دهد. به‌تازگی تعدادی از فعالان اصلاح‌طلب با علی‌اکبر ناطق دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
محمد سالاری ۲۵شهریورماه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از دیدار اعضای هیات‌رییسه جبهه اصلاحات با حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری خبر داد و نوشت: امروز یکشنبه به همراه تعدادی از اعضای هیات‌رییسه جبهه اصلاحات و ریاست جبهه آذر منصوری دیداری با حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری داشتیم. در این دیدار که به‌منظور هم‌اندیشی صورت گرفته بود، گزارشی از اقدامات جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ارائه شد و برنامه‌ها و راهبردهای پیش روی جبهه در تحقق وفاق ملی و همراهی با دولت دکتر پزشکیان و نیز پیگیری مطالبات جامعه و رفع ناترازی‌ها مطرح شد.
عضو جبهه اصلاحات اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق نوری از حضور موثر جبهه اصلاحات در انتخابات اخیر و پیروزی پزشکیان تقدیر و اظهار امیدواری کرد که مجموعه تلاش‌ها برای تحقق وفاق ملی، در جهت تامین خواست ملت بزرگ ایران به نتیجه برسد. دیدار اصلاح‌طلبان رادیکال با یکی از نمادهای محافظه‌کاری دهه۷۰ جالب توجه بود؛ چه شد که ناطق نوری میانه‌رو ترجیح داد با رادیکال‌ها نشست و برخاست کند؟!
آقای ناطق نوری باید بدانند با گروهی دیدار کرده‌اند که برخی از آنها تندترین مواضع را نسبت به اصول و آرمان‌های نظام داشته‌اند، در اغتشاش سال ۱۴۰۱ مواضع نامناسب گرفته‌اند، مرز خود را با تجدیدنظرطلبانی چون تاجزاده معین نکرده‌اند و به تحریم انتخابات مجلس دوازدهم پرداختند!
آقای ناطق! موضع و خط فکری این افراد مشخص است، پس دیدار با آنها یا باید با انتقادهای شما همراه شده باشد یا اینکه تغییری در خطوط فکری‌تان پدید آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.