آنچه در ادامه می‌آید سخنان سردار محمدعلی جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله الاعظم است که در تیرماه امسال و در مراسم تجلیل از فعالان برتر جبهه اجتماعی انقلاب اسلامی ایراد شده است. نکته قابل توجه اینجاست که با عنایت به اینکه این سخنرانی در روزهای نزدیک به چهلم شهدای خدمت صورت گرفته است، لذا در این متن شاهد ارجاعات مکرر از سوی سخنران محترم به این موضوع هستیم.

جریان‌های حلقه‌های میانی

آگاه: درود می‌فرستیم به ارواح پاک و مطهر همه شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها، به ویژه شهیدان راه خدمت، شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان گرانقدرشان. از خدای متعال عاجزانه می‌خواهیم که توفیق ادامه راه این شهیدان را به همه ما عنایت فرماید تا بتوانیم مسیر این شهیدان بزرگوار را ادامه دهیم و به این ملت بزرگ و حماسه‌ساز، در هر سمت و جایگاهی که هستیم، خالصانه خدمت کنیم.همچنین درود می‌فرستیم به روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) که این راه الهی را برای ما گشودند و مسیری را فراهم کردند که ملت ایران نزدیک به نیم قرن با شور و حماسه در آن گام برداشته و پرچم عزت و افتخار ایران اسلامی را در جهان برافراشته است.
این روزها که متعلق به شهید رئیسی و همراهان شهیدش است، ما همچنان در حال و هوای این شهادت و راز نهفته در آن به سر می‌بریم. خدا را شکر می‌کنیم برای اقتدار، عزت و عظمتی که در جمهوری اسلامی داریم و توانسته‌ایم از پس حوادث بزرگ و تکان‌دهنده‌ای که هرچند سال یک بار رخ می‌دهند، سربلند بیرون بیاییم.
مردم ما تلخی این حادثه را تحمل کرده‌اند و با آمادگی و شور فراوان، در جستجوی انتخاب جایگزینی برای رییس‌جمهوری فقید و شهید خود هستند. با این حال، حسرت از دست دادن چنین رییس‌جمهوری همیشه در دل ما باقی خواهد ماند. نمی‌دانم آیا روزی شاهد تکرار دوران سه‌ساله خدمت خالصانه شهید رئیسی خواهیم بود یا نه. او با عشق به مردم خدمت کرد، در میان آنها حضور یافت، دردهایشان را شنید و تا جایی که توان داشت، شبانه‌روز برای آسایش مردم تلاش کرد. او رفاه خود و خانواده‌اش را به خاطر رسیدگی به مردم فدا کرد؛ مردمی که درد و رنج‌های بسیاری داشتند و از او انتظار رسیدگی داشتند و البته حق هم داشتند. یکی از ویژگی‌های برجسته شهید رئیسی، مردمی بودن او بود. او به حرکت‌های مردمی و نقش‌آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف اعتقاد راسخ داشت. خدمات او با روحیه جهادی و با تکیه بر مردم انجام می‌شد. این ویژگی یکی از شروط اساسی برای ادامه حرکت عمومی در گام دوم انقلاب است که باید محقق شود.
اگر رییس دولت، که رییس قوه مجریه است، به این اعتقاد نرسد که مردم باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های مردمی به این خوبی، که عشق‌شان خدمت به هم‌نوع و جهاد است، در مسیر جهاد متناسب با امروز انقلاب و گام دوم انقلاب برای جامعه‌سازی، دولت‌سازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی کنند، این روحیه، شور، حماسه و نهضت نمی‌تواند استمرار یابد. این استمرار تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بستر لازم برای نقش‌آفرینی مردم توسط دولت و دستگاه‌های دولتی فراهم شود.
در برخی دولت‌ها، ما باید از رییس دولت و نهادهای دولتی مطالبه کنیم و با فشار و درخواست‌های عمومی، بسترهای لازم را از آنها بخواهیم. اما در دولت شهید رئیسی، این بسترها به‌خوبی فراهم شد و حتی خود ایشان از مسئولان مختلف، از جمله قرارگاه‌ها و فعالین جهادی، این موضوع را مطالبه می‌کردند. شهید رئیسی تلاش‌های زیادی انجام داد، نشست‌ها و جلسات متعددی برگزار کرد و برای تشکیل شورای جهادی و گسترش این فریضه الهی در جامعه کوشید. او در احیای امر جهاد و حرکت جهادی در جامعه نقش بسزایی داشت. 
اما اینکه این مسیر چگونه ادامه خواهد یافت، مشخص نیست. امیدواریم که بدرقه بی‌نظیری که مردم از رییس‌جمهوری شهید خود داشتند، سبب شود دیگران نیز تا جایی که توان دارند، این مسیر را ادامه دهند. باید دعا کنیم و تلاش کنیم که این اتفاق رخ دهد.
البته آنچه ما همیشه باید دنبال کنیم، خواستن، مطالبه کردن، حضور در میدان و گسترش این حرکت مردمی است. در گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری پرچم این حرکت را برافراشتند و در بیانیه گام دوم، این خواسته را به‌خوبی از جوانان متعهد، مؤمن و انقلابی ما مطالبه فرمودند. دولت شهید رئیسی نیز زمینه‌های خوبی را برای این کار فراهم کرد و اقدامات مناسبی انجام شد. امیدواریم که ان‌شاءالله این حرکت به نتایج بسیار خوبی منجر شود.
جهاد و حرکت جهادی همیشه در مقابل دشمن و جهاد سخت یا جنگ سخت نیست. در گام دوم انقلاب، ویژگی حرکت‌های جهادی مردم ما این است که باید جامعه را بسازند. اکنون نوبت خودسازی، جامعه‌پردازی، جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی است. همه این موارد به معنای ساختن است، نه مقابله با تهدیدات دشمن. ما در گام اول انقلاب، تهدیدات دشمن را در عرصه‌های مختلف پشت سر گذاشتیم و اکنون باید به ساختن بپردازیم.
این افتخار بزرگ نصیب ملت ایران شده است که با مقاومت و تحمل سختی‌ها، جانفشانی و استقامت، توانسته تمامی تهدیدات علیه انقلاب را در عرصه‌های مختلف از جمله تهدیدات نظامی در اوایل انقلاب، تهدیدهای امنیتی، محرومیت‌زدایی، تهدیدات فرهنگی و اقتصادی را پشت سر بگذارد. مردم ایران با سخت‌کوشی، تلاش، حرکت‌های جهادی و خدمت به یکدیگر این مسیر را طی کرده‌اند. اما آنچه که در گام دوم انقلاب باید رخ دهد، شامل دولت‌سازی، جامعه‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی است؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری، چشم امیدشان به شما جوانان متعهد، مؤمن و انقلابی است.
در گام اول انقلاب، با مقاومت و حضور جوانان در عرصه‌های مختلف، از جمله دفاع مقدس و مقابله با تهدیدات نظامی، تهدیدات بزرگی مانند جنگ هشت‌ساله را پشت سر گذاشتیم. این جنگ می‌توانست سرنوشت دیگری را برای کشور و انقلاب رقم بزند، اما با حضور مردم و جوانان انقلابی آن دوران، از این تهدیدات عبور کردیم و خداوند را شکر می‌کنیم که این تجربیات و درس‌های ایثار و فداکاری را در پرخطرترین صحنه‌های انقلاب پشت سر گذاشتیم.
امروز، حرکت‌های جهادی در زمینه جامعه‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی برای جوانان غیور، مؤمن و متعهد ما بسیار آسان‌تر خواهد بود، به شرطی که همان اصول و چارچوب‌هایی که در دوران دفاع مقدس توسط شهدا و جانبازان ما پیموده شد، ادامه یابد. همان شور، اخلاص، سخت‌کوشی و تلاش برای خدمت به جامعه، انقلاب و اسلام عزیز، امروز نیز انتظار اقدامات جهادی از سوی شما را دارد.
خداوند را شاکریم که این نعمت بزرگ، یعنی روحیه جهادی و فداکاری، در مردم ما به ودیعه نهاده شده است. این نعمت بسیار بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم. البته، باید زمینه‌های بروز این قدرت مردمی، نیروهای مؤمن و متعهد انقلابی را برای فرهنگ‌سازی، جامعه‌سازی، خدمت به جامعه و دولت‌سازی فراهم کنیم.
نکته مهم اینجاست که انگیزه خدمت در مردم ما در اوج قرار دارد، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. سازوکار به میدان آوردن مردم برای دولت‌سازی، جامعه‌سازی و فرهنگ‌سازی پیچیده‌تر از دوران دفاع و امنیت است. این پیچیدگی حضور مردم در عرصه‌های جدید باید توسط ساز و کارهایی که مقام معظم رهبری با نام «جریان‌های حلقه‌های میانی» از خود مردم معرفی کرده‌اند، حل شود.
این جریان‌های حلقه‌های میانی باید شامل پیشکسوتان هر عرصه‌ای از جهاد باشند؛ کسانی که با مسائل مدیریتی و جهادی آشنایی دارند و در یک عرصه از جهاد پیشگام هستند. این افراد باید پا به میدان بگذارند و برای به میدان آوردن بیشتر مردم تلاش کنند. باید راهکارهایی برای حضور گسترده‌تر مردم در عرصه‌های دولت‌سازی، جامعه‌سازی و فرهنگ‌سازی پیدا کنند، چرا که این مسئله به‌طور مستقیم وابسته به ایجاد بسترها و ساز و کارهای مناسب برای حضور مردم در این عرصه‌های جدید است.
یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، که در سخنرانی مهم ایشان در سال۱۳۹۸ بیان شد، این است که مردم و جوانان نقش فعال‌تری در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی ایفا کنند. ما هنوز در پی تحقق این خواسته هستیم. الحمدلله، حلقه‌های میانی از جریان‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی که حوزه فعالیت شما را تشکیل می‌دهند، در کشور شکل گرفته‌اند و در بیشتر شهرها و شهرستان‌ها راه‌اندازی شده‌اند. این حلقه‌ها در حال تکمیل و رشد هستند. حلقه‌های میانی، گروه‌های متشکل از افراد مؤمن، متعهد و دلسوزی هستند که در یک عرصه خاص فعالیت می‌کنند. وقتی در یک شهر گرد هم می‌آیند و دغدغه مشترک آن‌ها، تحقق تدابیر و خواسته‌های مقام معظم رهبری باشد، می‌توانند مردم را به‌صورت میلیونی به میدان بیاورند و موانع را رفع کنند و برای نقش‌آفرینی مردم در جامعه راهکارهای مؤثری پیدا کنند. این حرکت به‌تدریج به ثمر نشسته و امیدواریم از امسال و سال‌های آینده شاهد دستاوردهای بزرگ این حرکت باشیم.
در همین جا لازم می‌دانم از برادر عزیزم جناب آقای آرش مقدم و همه همکاران ستادی ایشان در مرکز و همچنین شما عزیزانی که در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها، و در محله‌های مختلف فعالیت می‌کنید و این حماسه بزرگ را رقم می‌زنید، تشکر و قدردانی کنم. شما با تلاش‌های خود این حرکت عظیم را ایجاد کرده‌اید و ان‌شاءالله در مسیر خدمت به مردم و انقلاب اسلامی همچنان استوار خواهید بود.همچنین امیدوارم شهادت شهدای راه خدمت، شهید رئیسی و یاران همراهش، انگیزه‌ای مضاعف برای ما باشد تا با اراده و تعهد بیشتری این راه را ادامه دهیم. آینده جمهوری اسلامی ایران در گرو نقش‌آفرینی مردم و حل مسائل کشور به دست خود مردم است. سازوکاری که مقام معظم رهبری برای این امر تعیین کرده‌اند، به‌طور ناقص در این چند لحظه بیان شد، اما ان‌شاءالله این مسیر به سوی تحقق تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی اسلامی پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.