تغییر در دکترین هسته‌ای ایران؛ این عبارتی است که این روزها و در اوج تنش و نبرد با رژیم جنایتکار صهیونیستی بیش از پیش به گوش می‌رسد. چند روز پیش، محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رییس‌جمهوری در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» پاسخ معناداری به سوال مجری درخصوص افزایش تهدیدات علیه ایران داد و گفت: اگر قصد داشته باشیم سلاح اتمی بسازیم، امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نزدیک هستیم. اما آیا باتوجه‌به جنون افتادن رژیم متوحش صهیونیستی که مجهز به بمب اتم نیز است، دکترین هسته‌ای ایران عوض خواهد شد؟

فصلی برای تغییر دکترین هسته‌ای

آگاه: فواد ایزدی، کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اکنون بهترین زمان است.» ایزدی معتقد است: زمانی که صهیونیست‌های مسلح به سلاح هسته‌ای بدون محدودیت درحال نسل‌کشی هستند و همزمان می‌گویند دشمن اصلی ما ایران است، آیا نباید در این دکترین هسته‌ای تغییری ایجاد شود؟ این کارشناس مسائل راهبردی تصریح دارد که اکنون در جهان، سلاح هسته‌ای داشتن ایران مقبولیت دارد، چراکه جهان می‌بیند طرف ایران یک رژیم نسل‌کش دارای سلاح هسته‌ای است.
اما پس از مباحث مطرح‌شده ازسوی برخی کارشناسان مبنی بر لزوم دستیابی ایران به بازدارندگی هسته‌ای، احمد نادری، عضو هیات‌رییسه مجلس، در تریبون خانه ملت گفت: وقت تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای فرارسیده است. مناسبات سیاست بین‌الملل بر مبنای توازن قوا بوده و هست. تا دیر نشده باید کاری کرد. در اردیبهشت‌ماه نیز «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود: درصورتی ‌که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.
هم‌راستا با سخنان رییس شورای راهبردی روابط خارجی، مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر رژیم اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای حمله کند، تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل‌تصور است. در همین راستا، سردار حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور به‌صراحت اعلام کرد که اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت‌فشار قراردادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل‌تصور است. فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور بر این نکته نیز تاکید کرد که مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ماست و به‌اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.
در بهمن‌ماه۹۹ نیز وزیر وقت اطلاعات در تلویزیون با اشاره به موضوع هسته‌ای و فشارهای تحمیلی بر کشور، در تهدیدی ضمنی گفته بود: گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر افتاده باشد، ممکن است رفتاری را انجام دهد که گربه‌ای که آزاد است انجام نمی‌دهد. همچنین در فروردین‌ماه سال جاری نیز «محمودرضا آقامیری» دکترای مهندسی انرژی هسته‌ای و استاد دانشکده مهندسی انرژی هسته‌ای روی آنتن تلویزیون گفت: «طبق فتوای رهبر انقلاب، ساخت بمب اتم حرام شرعی است اما اگر نظر و فتوای ایشان تغییر کند، ما توانایی ساخت بمب اتم هم داریم.» 
رهبر انقلاب نیز در بیاناتشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز سال۸۶، رسما اعلام داشتند «ایران برای دستیابی به دانش هسته‌ای طبق مقررات بین‌المللی عمل کرده است اما اگر قرار باشد با ابزار شورای امنیت بی‌قانونی کنند و حق مسلم ملت ایران را نادیده بگیرند، ما هم می‌توانیم بی‌قانونی کنیم و خواهیم کرد.»
نئورئالیسم عنوان یک نظریه در علم روابط بین‌الملل است که اشاره به تضمین صلح بین‌الملل از طریق دستیابی کشورها به سلاح هسته‌ای دارد؛ بدین معنا که تجهیز زرادخانه کشورها به سلاح هسته‌ای، سطح بازدارندگی متقابل را در جهان و میان کشورها افزایش می‌دهد و از این طریق صلح و امنیت بین‌الملل تضمین می‌شود. حدود یک دهه قبل، کنت والتز، رئالیست ساختارگرا، در یک مناظره، تلاش ایران برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای را طبیعی خوانده و پیش‌بینی کرده بود اگر تهران متقاعد شود سلاح هسته‌ای می‌خواهد، غیرهسته‌ای ماندنش بی‌ثبات‌کننده‌تر خواهد بود. والتز معتقد بود که ممکن است هسته‌ای‌شدن ایران مدتی با دیپلماسی یا تحریم به‌تعویق بیفتد و همچنین احتمال دارد ایران مدتی مثل ژاپن به «ظرفیت آستانه» رضایت دهد، ولی تاکید می‌کرد که رهبران تهران ممکن است به این نتیجه برسند که امنیت ایران بدون سلاح هسته‌ای تامین نمی‌شود.
هفته گذشته، همزمان با حضور رییس‌جمهوری ایران در دوحه، شبکه الجزیره قطر گزارش داد یک منبع ایرانی به این رسانه گفته تهران در پیام غیرمستقیم خود به واشنگتن تاکید کرده که مرحله خویشتنداری یکجانبه تهران به پایان رسیده و هرگونه حمله اسرائیل با پاسخی نامتعارف ازجمله به زیرساخت‌ها مواجه خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.