در دولت چهاردهم تاکنون دو جایگاه جدید ازسوی رییس‌جمهوری تعریف شده است. ۱۴مهرماه بود که خبر انتصاب «علی ربیعی» وزیر کار دولت یازدهم و سخنگوی دولت دوازدهم به‌عنوان دستیار اجتماعی رییس دولت وفاق ملی در رسانه‌ها منتشر شد.

آیا ارتباط با نخبگان و اندیشکده‌ها در دولت تقویت می‌شود؟

آگاه: او مدرس دانشگاه تهران، عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و از اعضای تاثیرگذار خانه کارگر است؛ همان تشکلی که در معرفی وزیر کار به رییس‌جمهوری سهیم بود، چنانچه‌ای عده‌ای از تحلیلگران می‌گفتند ربیعی نقش مهمی در حضور احمد میدری در ساختمان خیابان آزادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت. حال وی که همچون ظریف از یاران حسن روحانی محسوب می‌شود بر کرسی دستیار اجتماعی رییس دولت تکیه زده است، البته وی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ نیز مشاور اجتماعی رییس دولت اصلاحات بود.
پزشکیان در حکم ربیعی آورده: امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم، ضمن تعامل موثر و سازنده با انجمن‌های علمی، حرفه‌ای و مدنی کشور و استفاده بهینه از نظرات صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه و همچنین ظرفیت دستگاه‌های اجرایی نسبت به گسترش و تعمیق روابط اجتماعی رییس‌جمهور با هدف تقویت و حفظ وفاق ملی و سرمایه اجتماعی دولت اقدام و انعکاس‌دهنده صداهای متکثر جامعه و به‌ویژه صدای بی‌صدایان به این جانب و ارکان دولت باشید.
در این حکم بر تعامل موثر و سازنده با انجمن‌های علمی و صاحب‌نظران و اندیشمندان تاکید شده است. آنچه مشخص است، دولت چهاردهم و شخص «مسعود پزشکیان» دایره ارتباط با نخبگان را به‌صورت گسترده تعریف کرده است و پیش از این برای وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم حکم معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری را صادر کرد؛ در حکم صادره ماموریت‌ها و وظایف او اعلام شده بود. [صرفا جهت یادآوری: این نخستین بار نیست که رییس دولت معاونت جدیدی در ریاست‌جمهوری تشکیل می‌دهد، پیش از این نیز محمود احمدی‌نژاد، علی سعیدلو را به‌عنوان معاون بین‌الملل خود منصوب کرده بود].
محمدجواد ظریف که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری در دو مرحله برای پزشیکان سنگ تمام گذاشت و در سفرهای استانی به حمایت و تبلیغ از او می‌پرداخت، ۱۱مردادماه با حکم رییس قوه مجریه به عنوان معاون راهبردی رییس‌جمهوری منصوب شد. او البته در واکنش به چینش وزرای پیشنهادی از این سِمت تلویحا استعفا داد و گفت می‌خواهد دوباره بیشتر وقت خود را صرف دانشگاه کند اما پس از رایزنی‌هایی که با شخص اول دولت انجام داد دوباره به کابینه پیوست.
۶شهریورماه درقاب دیدار اعضای کابینه چهاردهم با رهبر انقلاب، ظریف هم حضور داشت. او پس از این دیدار در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «امروز اعضای دولت در شرایطی به ملاقات مقام معظم رهبری رفتند که بالاترین حضور بانوان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت نشانگر صداقت و شجاعت رییس‌جمهور محترم در عمل به وعده‌های انتخاباتی بود که امیدوارم به همین شکل ادامه یابد و وفاق ملی بر پایه توسعه انسان‌محور و مردم‌بنیاد حاصل آن باشد. پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل بخدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رییس‌جمهور را ادامه خواهم داد.»
رییس‌جمهوری در حکم ظریف آورده بود: انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی تخصصی و کاربردی نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را رصد نموده، مستقیما به اینجانب منعکس نمایید در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت‌های نظارتی مردمی ضروری است.
وی در حکم خود با اعلام اینکه به‌منظور جلوگیری از اضافه کردن ساختار و تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود شایسته است مسئولیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را برعهده گرفته و وظایف و کارویژه‌های این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری تبدیل کنید، تاکید کرده بود: بدیهی است به‌منظور اجرای وظایف این معاونت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.
از آنجا که ظریف با حفظ مسئولیت ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را برعهده دارد و این مرکز هم اتاق فکر دولت محسوب می‌شود، طبیعتا باید ارتباط قوی و نزدیکی با نخبگان و بدنه دانشگاهی کشور برقرار کند. تاکنون ظریف چند نشست با خواص و سیاسیون برگزار کرده و در ۱۵مهرماه نیز خبر از برگزاری همایشی تحت عنوان «وفاق ملی» داد. براساس این گزارش ظریف، همایش وفاق ملی، نخستین گامِ دولت و دبیرخانه وفاق ملی در معاونت راهبردی برای تبیینِ ایده محوری وفاق ملی و مفاهیم و نظریات مرتبط توسط اندیشمندان، صاحب‌نظران و مسئولان است.
این همایش ۱۹ محور اساسی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: اقتضائات کاهش شکاف‌های درون‌حاکمیتی، بین حاکمیت و جامعه و بین گروه‌های اجتماعی، ابزارها، فرآیندها و فناوری‌های توافق‌ساز، مدل‌های طراحی و تحقق توافق‌های برد-برد، ابزارهای مصالحه برای حل مسئله، وفاق ملی، قانون اساسی، برنامه توسعه هفتم و سیاست‌های کلی نظام، مبانی نظری نسبت توافق‌سازی و وفاق ملی، تجربه‌های کامیابِ داخلی و جهانی وفاق ملی، زمینه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های وفاق ملی.
همان‌طور که یادآوری کردیم، در حکم ظریف برای معاونت راهبردی بر استفاده از تجربیات و دریافت نظرات نخبگان، اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی تاکید شد و از همین رو او از محققان و اندیشمندان خواسته برای شرکت در همایش «وفاق ملی» چکیده مقاله یا طرح سیاستی که ارائه خواهند کرد را در ۵۰۰کلمه حداکثر تا تاریخ ۳۰مهرماه ۱۴۰۳ به ایمیل دبیرخانه ارسال کنند. باتوجه‌به احکامی که برای معاونت راهبردی و دستیار اجتماعی رییس دولت صادر شده است، طبیعتا باید منتظر تقویت ارتباط دولت چهاردهم با بدنه نخبگان و دانشگاهی کشور باشیم، باید منتظر ماند و دید دولتی‌ها به‌ویژه ظریف و ربیعی به چه اندازه در انجام وظایف خود موفق خواهند شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.