آگاه: علیرضا کاظمی در اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیموتربیت که در محل پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با تاکید بر اینکه برخی بخشها در این مجموعه، متولی مشخصی ندارد، افزود: باید برای نظام خانواده برنامههای راهبردی وجود داشته باشد تا میان خانواده، مدرسه و دانشگاه پیوند عمیقی برقرار شود؛ ازاینرو رفتوآمدهای نظری و علمی مبتنی بر دریافتها و پاسخهای حوزه علمی به نظام تعلیموتربیت وجود ندارد.
کاظمی افزود: امروز با شکافهای عمیقی در نظام تعلیموتربیت ازجمله شکاف فناورانه و مهارتی مواجه هستیم. موارد مطروحه چالشهای اساسی نظام تعلیموتربیت در حکمرانی است.
وزیر آموزشوپرورش با تاکید بر اینکه زمانی که یک سند را وضع میکنیم باید به الزامات آن توجه کنیم، بیان کرد: وقتی سندی پیشرفته تدوین میشود و الزامات قانونی آن مهیا نمیشود، درنهایت با عدم حکمرانی خوب مواجه میشویم؛ لذا با نوشتهها، راهبردها و راهکارها حکمرانی محقق نمیشود، برای حکمرانی مطلوب در نظام تعلیموتربیت نیازمند ریلگذاری صحیح هستیم و ریل تحول در آموزشوپرورش اصلاح برنامه درسی است. وی تصریح کرد: در برنامه هفتم نظام جمهوری اسلامی ایران حداقل ۳۸حکم برای تغییر شاخصها برای آموزشوپرورش در نظر گرفته شده ولی برای احکام و تکالیف مشخص شده ذرهای منابع پیشبینی نشده است.
وزیر آموزشوپرورش بازطراحی ساختار و معماری نظام تعلیموتربیت را ضروری دانست و گفت: هیچ پیوندی میان نهاد آموزشوپرورش و دانشگاه وجود ندارد و این گسست بهدلیل نبود معماری جامعی از نظام تعلیموتربیت کشور است. وی با بیان اینکه مهمترین سیاست و برنامه در تحقق حکمرانی مطلوب، تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان است، افزود: معلم جای همه نداشتههای ماست و این نیازمند ساختن مسیر مناسب است.
وزیر آموزشوپرورش بر ارتقای جایگاه معلمان در عرصههای مختلف تاکید کرد و گفت: ارتقای جایگاه معلمان ما را در مسیر پیش رو، موفق خواهد کرد. کاظمی با اشاره به تشتت، تکثر و تنوع در زیستبوم تعلیموتربیت، اذعان کرد: این مسئله سبب انحراف اهداف نظام تعلیموتربیت و تضعیف آن شده است. در بیرون این عرصه، فعالیت صدها موسسه و نهاد موازی است که مدعی هستند و آموزشوپرورش را به رسمیت نمیشناسند و برنامه درسی ویژه خود را دارند و این سبب شده است تا اهداف سند تحول به نتیجه دلخواه نرسیده و باید تکلیف آنها مشخص شود.
۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۹٬۱۲۹
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه عدم موفقیت نظام تعلیموتربیت بهدلیل ازهمگسیختگی ساختاری است، گفت: یعنی میان نظام تعلیموتربیت خانواده، آموزشوپرورش و نظام دانشگاهی هیچ پیوستگی وجود ندارد و هرکدام مسیر خود را پیش میرود.
نظر شما