آگاه: به گزارش وزارت صمت، «احمد آقایی» درباره موضوع واردات خودروهای کارکرده و اجرای آن و همچنین پیرامون اینکه از چه زمان میتوان منتظر ورود نخستین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال باشیم، اظهار داشت: سیاست وزارت صمت برای رقابتیسازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی دوساله گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بهشدت به این سمت رفت که واردات خودروها را در دستورکار داشته باشد. وی افزود: طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود که در بحث واردات خودرو در وهله اول با خودروهای نو و سپس خودروهای کارکرده، آییننامههای مربوطه تدوین و ابلاغ شود.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در ادامه تاکید کرد: واردات خودروهای نو که طبق روال در حال انجام است و از ابتدای امسال تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبتبه عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهارماهه تقریبا برابری میکند. از ابتدای سال بالغ بر ۱.۸میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه میزان واردات رشد قابلملاحظهای پیدا میکند و فرآیند تسریع میشود، اضافه کرد: باتوجهبه اینکه چندین سال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق میافتد اما اکنون به نظر میرسد سرعت خوبی گرفته است.
تدوین دستورالعمل اجرایی باتوجهبه آییننامه
آقایی درمورد واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: واردات خودروهای کارکرده که دو هفته پیش ابلاغ شد، درحال تدوین دستورالعمل اجرایی باتوجهبه آییننامه هستیم. هماهنگیهای لازم با دستگاههای مختلف نظیر سازمان استاندارد، محیطزیست و بانک مرکزی درحال اجراست تا بتوانیم در دستورالعمل اجرایی، نگرانیهایی را که پیرامون تامین ارز، تامین قطعات، خدمات پس از فروش و باتوجهبه اینکه خودروی دستدوم وارد کشور میشود و بحث تاییدیههای استاندارد مطرح است رفع کنیم.
معاون خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: تلاش میکنیم که پس از تدوین این دستورالعمل، بهسرعت واردات خودروها را اجرایی کنیم. وی در پاسخ به ابهامات درخصوص توقف واردات خودروهای کارکرده در پی ابلاغ شیوهنامه ارز بانک مرکزی مطرح کردهاند، تصریح کرد: واقعیت این است که بهصورت کلی، ابتدای سال توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاهها در حوزههای مختلف وزارت صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکتهای تولیدی، سهمیه ارز تخصیص میدهیم. وی ادامه داد: باتوجهبه توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، این تخصیص ارز برای واردات خودروهای نو بهصورت مستمر و هفتگی درحال انجام است و براساس آن هم ثبت سفارشها انجام میشود و مشکل خاصی وجود ندارد.
آقایی افزود: درمورد ارز واردات خودروهای کارکرده هم، باتوجهبه اینکه مقرر شده است منشأ ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تامینکننده ارز واردات باشند، اساسا بانک مرکزی نمیتواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوهنامه ارز بانک مرکزی نیز بهنوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیانها یا برخی سوءاستفاده دلالان قرار نگیرند.
وی کرد: پس از ابلاغِ شیوهنامه ارز بانک مرکزی، بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامهوبودجه، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت را و وزارت کشور تشکیل شد تا روند واردات خودروهای کارکرده تسهیل پیدا کند اما نماینده بانک مرکزی حضور پیدا نکرد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت اضافه کرد: در این کارگروه بخشی از نقطهنظرات مطرح و مقرر شد تا دو وزارتخانه راه و کشور باتوجهبه موضوعی که در آییننامه پیشبینی شده است، نیاز کشور در حوزه خودروهای حملونقل عمومی درونشهری و برونشهری طی پنج سال آینده را برآورد و همچنین میزان تولید داخل و تامین کمبود از روش واردات را در اسرع وقت به وزارت صمت اعلام کنند. وی درباره تاثیر واردات این خودروها بر بازار نیز گفت: بلافاصله پس از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، رصد بازار نشان میداد که ابلاغ این آییننامه تاثیر خوبی داشته و بازار روند کاهشی و ریزشی داشته است؛ در برخی از خودروها، قیمت بازار به قیمت کارخانهای بسیار نزدیک شد. آقایی همچنین گفت: امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و اساسا بازار خودرو به جایی برسد که بحث کالای سرمایه بودن خودرو از ذهن جامعه و مردم پاک شود و خودرو بهصورت متداول در همه دنیا در اختیار مصرفکننده واقعی قرار بگیرد. بهطور قطع این مهم سبب خواهد شد که هم مردم و هم خودروسازان منتفع شوند و جریان عادی صنعت خودرو بازگردد.