وزیر صمت یکبار دیگر در سخنان خود مانند مسئولان پیشین خود از لزوم حمایت از خودروسازان و بازگذاشتن دست آنها در قیمت‌گذاری محصولات داخلی گفت. این در حالی است که بازار خودرو در پنج‌سال اخیر مدام درگیر تلاطم بوده به‌طوری‌که حتی خرید یک‌دستگاه خودروی پرتیراژ داخلی با کیفیت پایین و قیمت دستوری بالا هنوز در توان خرید مشتریان و نیز توان تحویل کارخانه‌ها نیست.

صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم

آگاه: وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند، تاکید کرد که چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داد.
عباس علی‌آبادی ظهر دیروز در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالی است که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید. وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷خودروساز کشور، در مجموع یک‌میلیون و ۳۳۵هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم محقق شود. درحال‌حاضر ۹۰۰هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.
وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح‌شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ درحال‌حاضر ارز چندنرخی عملا لایه به لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.
سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم، گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ به‌طورمثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام می‌کند که ۲۰درصد داخلی‌سازی داشته است؛ این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود.
مقام عالی وزارت صمت ضمن اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتما باید به سمت آن حرکت کنیم؛ درحال‌حاضر روزانه ۱۲۰میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم؛ بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل سه‌هزار ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد؛ البته وزیر صمت به مسئله کیفیت موتورهای داخلی اشاره نکرد چه آنکه اگر موتورهای مدرن و به‌روز در کشور تولید شده و مصرف سوخت خودروهای داخلی پایین بیاید به‌طور حتم مصرف سوخت و به‌دنبال آن کیفیت هوای شهرها نیز بهبود خواهد یافت که سود آن به‌طور مستقیم دوباره به جیب دولت بازمی‌گردد. این در حالی است که در شرایط فعلی خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور به‌طور میانگین در هر ۱۰۰کیلومتر ۱۰لیتر بنزین می‌سوزانند.
اما وزیر صمت در رابطه با داخلی‌سازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی‌سازی کرد، گفت: اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.
البته غیر از آنچه وزیر صمت گفته است درصورت جدیت در تولید خودروهای برقی داخلی باید از همین الان به فکر ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروها در شهرها و جاده‌های بین‌شهری نیز بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.