۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱٬۹۴۶

چهل‌ودومین دوره از جشنواره تئاتر فجر که شاید به‌دلیل عدم علاقه مهدی حامدسقائیان، دبیر این دوره از جشنواره، در سکوت رسانه‌ای فعالیت‌هایش را برنامه‌ریزی می‌کرد، از ابتدای بهمن فعالیت‌هایش را آغاز نمود. این دوره به لحاظ کیفیت آثار، گیشه بلیت‌فروشی، بودجه و ... بسیار متفاوت از دوره گذشته برگزار شد؛ این تفاوت‌ها به‌حدی بود که نزدیک بود، درب‌های مجموعه تئاترشهر به‌دلیل استقبال‌های شدید مخاطبان برای تماشای نمایش‌ها بشکند.

دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

به گزارش آگاه: در کنار این استقبال‌ها و خرسندی‌ها گلایه‌هایی هم مبنی بر مناسب نبودن شرایط رفت و آمد در مجموعه تئاترشهر برای شرکت کنندگان بخش فراگیر وجود داشت. در این دوره هنرمندان بسیاری برای ابراز همدردی با مردم فلسطین و ایستادگی در برابر جنایات اسرائیل غاصب آثار هنری خود را به نمایش گذاشتند. اما در کنار نکات مثبت و منفی، این دوره چندان بی‌حاشیه نیز نبود، عدم حضور و انصراف عراق و ایتالیا از بخش بین‌الملل، یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر بود که ابهامات بسیاری را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد. 

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از چهارشنبه ۲۷ دی با اجرا و اکران نمایش‌های بخش رادیو تئاتر و تئاتر تلویزیونی کار خود را آغاز کرد. چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با شعار «امید، نشاط، همدلی» نمایش‌های خود را در ۱۲ بخش و ۵ بخش جدید دانشجویی، تلویزیونی، هویت ملی، غزه و فراگیر روی صحنه برد. مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه یکشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، اسماعیل خلج، داوود فتحعلی‌ بیگی، جلیل فرجاد، هوشنگ توکلی، محمود فرهنگ، مسعود فروتن و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر برگزار شد.
شکسته شدن انحصار بلیت‌فروشی
در سال‌های گذشته فروش بلیت جشنواره‌های تئاتر همیشه با مشکلاتی روبرو بود به خصوص سال گذشته که عدم همراهی یک سایت خصوصی با جشنواره، مشکلات بسیاری را برای مدیران و فروش بلیت‌ها ایجاد کرد و ستاد برگزاری جشنواره مجبور شد که بلیت‌های نمایش‌ها را از طریق یک سایت فروش بلیت‌های سینمایی به فروش برساند. اما در این دوره از سامانه «گیشه تئاتر» رونمایی شد و این امکان به وجود آمد تا به غیر از فروش بلیت‌های جشنواره‌های تئاتر بلیت اجراهای عمومی تئاتر نیز از طریق همین سامانه به فروش برسد. پیش‌فروش بلیت‌ نمایش‌های صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۲۸ دی برای علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر آغاز شد. سایت «گیشه تئاتر» به نشانی gishehtheater.ir آماده ارائه بلیت نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر بود.
 

۵ بخش جدید در جشنواره
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارای ۱۲ بخش فعال است که پنج بخش جدید در این میان به چشم می‌خورد؛ بخش‌هایی که یا پیشتر نبوده و یا کمتر دیده شده‌اند. مسابقه تئاتر ایران، دانشجویی، بین‌الملل، غزه، هویت ملی، نمایش تلویزیونی، فراگیر، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۲ است. بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی غزه و فراگیر برای نخستین بار در جشنواره تئاتر فجر برگزار شد.
همچنین در این آیین، چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» که از ۲۷ تا ۳۰ دی برگزار شدند، برگزیدگان خود را شناختند.
نمایش‌های تلویزیونی
 یکی از بخش‌های تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بخش نمایش‌های تلویزیونی بود که از ۲۷ تا ۲۹ دی با حضور ۱۱ اثر و دبیری محسن سوهانی برگزار شد. آثار آن با داوری مسعود فروتن، آشا محرابی و بهرام ابراهیمی انتخاب شدند.
برگزیدگان بخش «نمایش‌های تلویزیونی»
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای طراحی گریم نمایش تلویزیونی «سگک» به ماریا حاجی‌ها اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش تلویزیونی «رگ» به محمد ملکی اصل تعلق گرفت. داستان نمایش «رگ» در مورد دلاورمردی های سه مرزبان کشورمان در شهریور سال ۱۳۲۰ است.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای طراحی صحنه نمایش تلویزیونی «رگ» به سینا ییالق بیگی اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری زن به پریسا مقتدی بازیگر نمایش‌های تلویزیونی «سگک» و رستا رضوی برای بازی در نمایش تلویزیونی «خاطرات خانه‌ای که نیست» اهدا شد.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی برگزیده بازیگری زن به بازیگر نمایش تلویزیونی «گوهر»، ساقی زینتی تعلق گرفت.
محمدهادی عطایی و وحید آقاپور، بازیگران نمایش تلویزیونی «رگ» لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری مرد را به‌صورت مشترک دریافت کردند.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی برگزیده بازیگری مرد، به اتابک نادری، بازیگر نمایش‌های تلویزیونی «رگ و گوهر» تعلق گرفت.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نویسندگی این بخش از جشنواره  به لیلی عاج برای نگارش نمایشنامه تلویزیونی «کجایی ابراهیم» اهدا شد.
ایوب آقاخانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردانی هنری برای کارگردانی نمایش تلویزیونی «رگ» اهدا شد.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

نگاه تازه
با تشخیص هیئت‌داوران این بخش، جایزه نگاه تازه به بخش تئاتر تلویزیونی اضافه شد و هیئت‌داوران با اهدا لوح و جایزه نقدی، از میلاد جباری مولانا، کارگردان‌ نمایش‌ تلویزیونی «جهنمی سرد» و داریوش شهبازی، کارگردان نمایش «بهترین حال» تقدیر کرد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش، به مسعود ساکت‌اف و محمدعلی رهبر برای نمایش‌های تلویزیونی «کجایی ابراهیم؟»، «رگ» و «گوهر» اهدا شد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حمید نیلی برای تهیه نمایش‌های تلویزیونی «رگ» و «کجایی ابراهیم؟» تعلق گرفت.
جایزه هویت ملی
جایزه هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی قربانی، تهیه‌کننده نمایش تلویزیونی «اتوبان خاطره» برای پرداختن به شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تعلق گرفت.
بخش رادیوتئاتر
بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر، از۲۷ تـا ۳۰ دی بـا حضـور ۱۱ اثـر نمایشـی با دبیری امین رهبر، در تالار سـایه و مشـاهیر تئاترشـهر برگزار شد. پـس از انتشـار فراخـوان، ۹۵ اثـر بـه دبیرخانـه ارسـال شـد کـه از ایـن میـان ۱۱ اثـر بـه انتخـاب فریبـا متخصـص، نـادر برهانی‌مرنـد و شـهریار کرمـی بـرای حضـور در بخـش رادیوتئاتر انتخاب شدند.
برگزیدگان بخش «رادیوتئاتر»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش افکت زنده یا فولی آرت، به مسعود نصیریان برای رادیو تئاتر «بی جی ام تاو» از اصفهان تقدیم شد.
دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش صدابرداری به مجید آئینه برای صدابرداری رادیوتئاتر «علیمردان خان» از تهران اهدا شد.
دیپلم افتخار، جایزه نقدی بازیگری زن به نازنین مهیمنی برای بازی در رادیو تئاتر «سمفونی پالک» از تهران رسید.
هیئت داوران در این بخش از پویا چهل‌تنان از فارس، با اهدای دیپلم افتخار برای بازی در رادیو تئاتر «سووشون» تقدیر کرد.
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به جواد اسماعیلی برای بازی در رادیو تئاتر «نا» از تهران رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نمایشنامه‌نویسی به سولماز ملکی برای نگارش رادیو تئاتر «نون مثل نقره» از اردبیل تعلق گرفت.
دیپلم افتخار این بخش به پیمان قریب‌پناه برای کارگردانی رادیو تئاتر«سمفونی پالک» از تهران رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردانی این بخش به فرنازعقیلی برای کارگردانی رادیو تئاتر «نا» از تهران اهدا شد.
دیپلم افتخار تهیه‌کننده برگزیده این بخش، به محمد رادمهر برای کارگردانی رادیو تئاتر »بی جی ام تاو« از اصفهان تعلق گرفت.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به بهرام نوری برای کارگردانی رادیو تئاتر «معبر کربال» از گیالن اهدا شد.
نمایش‌های بخش خیابانی
بخش مسابقه تئاتر خیابانی این جشنواره از روز دوشنبه دوم بهمن با اجرای نمایش‌های خیابانی در پهنه رودکی، سکوی تئاتر خیابانی مجموعه تئاتر شهر، موزه عبرت، مترو تئاتر شهر، مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج)، فرهنگسرای رازی، محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برج آزادی کار خود را آغاز کرد.
محمدحسین ناصربخت (نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر(، علیرضا استادی (دانش‌آموخته نمایش از دانشکده هنر و معماری، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما)، مهدی حبیبی (نویسنده و کارگردان تئاتر(، سعید اسماعیلی (نویسنده و کارگردان تئاتر) و علی براتی (بازیگر، طراح حرکت تئاتر)، داوری بخش مسابقه تئاتر خیابانی را بر عهده گرفتند.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

بخش پژوهش
 چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ۳ اثر و دبیری نرگس یزدی و با حضور محمدباقر قهرمانی، علی اصغر فهیمی‌فر و منصور ابراهیمی به‌عنوان هیئت‌داوران در ۳۰ دی‌ماه برگزار شد.
برگزیدگان بخش «پژوهش»
رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به سیدجواد روشن، برای پژوهش «بررسی ساختاری و روند تغییرات در برگزاری جشنواره تئاتر فجر طی دوره‌های ۳۲ تا ۴۱ با تمرکز بر بخش نمایش‌های صحنه‌ای» رسید.
رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به سپیده ضیایی‌نژاد و بهروز محمودی بختیاری برای «پژوهشی آسیب شناسانه در باب تاثیر عملکرد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر جهانی شدن تئاتر فجر» اهدا شد.
رتبه اول، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدرضا رسولی برای پژوهش «نقش جشنواره‌های تئاتر در سیاست‌گذاری فرهنگی بر اساس نظریه سیاست‌گذاری رویداد» تقدیم شد.
بخش نمایشنامه‌نویسی
شهرام زرگر، ایوب آقاخانی و روزبه حسینی داوران بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودند.
برگزیدگان بخش«نمایشنامه‌نویسی»
در این بخش با اهدای لوح و جایزه نقدی از علی رستمی برای نگارش نمایشنامه «استخوان خوار» از خوزستان تقدیر شد.
رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدرضا امیرخانی برای نگارش نمایشنامه «ممدشاه» از استان یزد رسید.
رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به محسن رحمانی برای نگارش نمایشنامه «آقا و تاجی قجری» از استان تعلق گرفت.
رتبه اول، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد میرعلی‌اکبری برای نگارش نمایشنامه «باغ آ لبالو» از تهران اهدا شد.
بخش مسابقه تئاتر ایران
شهرام کرمی (نویسنده و کارگردان)، محمدباقر قهرمانی (پژوهشگر و دانشیار دانشکده هنرهای زیبا)، ایوانا ووجیک (کارگردان تئاتر از کشور صربستان)، اتابک نادری (بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون) و پیام فروتن (طراح صحنه، کارگردان و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا)، داوری نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر ایران را در جشنواره فجر ۴۲ بر عهده داشتند.  
بازگشت تئاتر دانشجویی پس از حصر!
به دنبال تغییر فضای دانشگاه‌ها در دهه اخیر و تعطیلی کانون‌های تئاتر دانشجویی، جشنواره تئاتر دانشگاهی هم از دوران شکوفایی خود فاصله گرفت. ابتدا ساز و کار انتخاب دبیر تغییر کرد و وزارت علوم، مستقیم‌تر وارد کار شد و از سوی دیگر فضای جشنواره دچار محدودیت‌هایی شد که با روح جسور دانشجویی فاصله داشت. مجموعه این‌ها در کنار عواملی دیگر سبب شد تا این جشنواره به تدریج، درخشش اولیه خود را از دست بدهد تا جایی که در سال‌های اخیر محکوم به تعطیلی شد و این در حالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی، حتی در کم‌فروغ‌ترین دوران‌های خود همواره از سوی هنرمندان دغدغه‌مند تئاتر مورد توجه بوده است. به طوری که در آخرین دوره برگزاری آن چهره‌هایی همچون حمید پورآذری، افسانه ماهیان، حسین کیانی و ... در ترکیب هیات داوران آن حضور داشتند و نوید محمدزاده نیز یکی از حامیان برگزاری آن بود که نشان می‌داد حتی کالبد کم‌جان این جشنواره برای اهالی تئاتر، مهم است. اما به همت مهدی حامدسقائیان دبیر این دوره از جشنواره و کاظم نظری مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی بخش تئاتر دانشجویی راه یافت.


انصرافاتی در ابهام!
باتوجه به اینکه قرار بود در بخش بین‌الملل شاهد آثاری از عراق، الجزایر و ایتالیا باشیم، انصراف عراق و پس از آن الجزایر توجهات را به‌خود جلب کرد. نمایش «بازدید از گلوذا» از کشور عراق که قرار بود در سومین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه برود، از حضور در جشنواره انصراف داد. پس از این گروه عراقی، نوبت به گروه تئاتری نمایش «انقلاب» از الجزایر رسید. این نمایش نیز که قرار بود در نهمین روز جشنواره در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه برود، از حضور در این رویداد انصراف داد.
دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دلیل این انصراف را نرسیدن دکورهای نمایش به ایران ذکر کرد.
جشن دوهزار نفری تئاتری، برای ۵۱ سالگی تئاترشهر
پنجمین روز میزبانی از هنرمندان و تماشاگران که همزمان با پنجاه ویک سالگی احداث آن بود، با اجرای چهار نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» به کارگردانی حامد شفیع خواه، «ساپو»به کارگردانی امین سعدی، «دشمن خدا» به کارگردانی مجید عراقی و «شماره۶» به کارگردانی آرمن سرکیسیان، پرمخاطب‌ترین و شلوغ ترین روز جشنواره‌ای این دوره را رقم زد.
استقبال مخاطبان از آثار اجراشده، خارج از ظرفیت سالن‌ها بود و تعدادی از آن‌ها با نشستن بر تشکچه‌هایی روی زمین، به تماشای نمایش‌ها نشستند و در پنجمین روز از جشنواره، آمار حضور مخاطبان مجموعه تئاتر شهر را به دوهزار مخاطب رساندند.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

پر استقبال‌ترین تئاترهای این دوره
دو نمایش «لیلی و مجنون» به کارگردانی یعقوب صدیق‌جمالی، در تالار وحدت و نمایش «کهته» به کارگردانی حسین اسدی از خارک که در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به نمایش گذاشته شدند، با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شدند.
تن‌لرزه‌ای بر جان مجموعه تئاترشهر
روز شنبه ۷ بهمن نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز، ساعت ۲۰ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش که در هفتمین روز جشنواره، یک نوبت اجرا داشت، با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد. استقبال مخاطبان برای تماشای این اثر نمایشی به حدی بود که تعدادی از مخاطبان پشت درهای ورودی مجموعه تئاتر شهر ماندند و نتوانستند به داخل مجموعه راه پیدا کنند. تجمع مخاطبان باعث وارد شدن فشار زیادی به درهای ورودی مجموعه تئاتر شهر شد. در نهایت سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر یکی از شلوغ‌ترین شب‌های خود را در ایام چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تجربه کرد.
موج بی‌برنامگی‌ها در بلیت‌فروشی!
نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی در هفتمین روز جشنواره در ساعت ۲۲ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. این اجرا همچون اجرای نمایش در روز ششم جشنواره نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.اما نکته قابل تأمل این بود، باتوجه به اینکه طبق اعلام دبیرخانه جشنواره نمایش «آوینیون» در روز شنبه ۷ بهمن فقط در ساعت ۲۲ اجرا داشت، برخی از مخاطبان، در ساعات ۱۶ و ۱۹ برای تماشای این نمایش بلیت داشتند.
شرایطی نامناسب برای هنرمندان بخش فراگیر
مراسم اختتامیه بخش فراگیر چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به عنوان میزبان این مراسم، مناسب‌سازی لازم برای حضور هنرمندان معلول را نداشت. این امر علاوه بر این‌که مشکلاتی برای تردد این هنرمندان به وجود آورد، حضور هنرمندان برگزیده دارای معلولیت جسمی و حرکتی بر صحنه سالن اصلی را هم با مخاطره مواجه کرد. برگزارکنندگان این مراسم برای بهبود این وضعیت، هنرمندان برگزیده نشسته بر ویلچیر را به پشت صحنه سالن اصلی منتقل کردند و در زمان قرائت نام هر کدام از برگزیدگان، هنرمند مذکور به صحنه سالن اصلی منتقل می‌شد.
پایانی گل‌دار برای بخش فراگیر
آیین پایانی بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اصلی مجموعه تئاتر برگزار شد و در مجموع با نظر هیات داوران دو نمایش صحنه‌ای و خیابانی به عنوان اثر برگزیده این بخش به اختتامیه انین رویداد بین‌المللی معرفی شدند.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

برگزیده بخش فراگیر
نمایش صحنه‌ای «کَل» از چهارمحال و بختیاری برگزیده بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر شد.
نمایش ۴۰ دقیقه‌ای کَل به صورت فیزیکال طراحی شده است و با الگوبرداری از یک داستان کهن بختیاری، تأثیرات منفی شکار بر زندگی مردم را به تصویر می‌کشد.
نمایش صحنه‌ای «کَل» اثری از هنرمندان چهارمحال و بختیاری به کارگردانی مصطفی محمدی‌دوست توانست با پشت سر گذاشتن ۱۲ رقیب هنری خود در بخش فراگیر، جواز حضور در اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به دست آورد. همچنین این نمایش در قسمت‌های موسیقی، کارگردانی، بازیگری زن و بازیگری مرد نیز چندین لوح تقدیر، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار را از آن خود کرد.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

تاخیراتی که مخاطبان را در ایستگاه پایانی به انتظار نشاند
چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز چهارشنبه ۱۱ بهمن به اجراهای خود پایان داد اما در آخرین روز خود شاهد تاخیر اجرای ۲ اثر در بخش مسابقه تئاتر ایران شد. به‌دلیل اینکه اجرای داوری نمایش «سندروم بلونیا» از اصفهان، از روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، به آخرین روز جشنواره موکول شد، گروه داوری در ابتدا، ساعت ۱۸:۳۰ به تماشای نمایش «هیدن» به کارگردانی کوروش شاهونه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر نشستند. این نمایش به دلیل استقبال زیاد مخاطبان و ظرفیت محدود سالن، با تاخیر روی صحنه رفت. سپس هیات داوران بخش مسابقه تئاتر ایران به تماشای اجرای دوم نمایش «سندروم بلونیا» به کارگردانی امید نیاز در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر نشستند که این امر هم موجب تاخیر در آغاز اجرا شد.
با وجود این شرایط، نمایش «آریوبرزن» هم که قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه برود، با حداقل یک ساعت تاخیر روی صحنه رفت و مخاطبان این اثر نمایشی به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب برای داوری آثار، بلاتکلیف ماندند.
 

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

چهل‌ودومین قطار جشنواره تئاتر در ایستگاه پایانی
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره، با حدود نیم ساعت تاخیر، با اجرای فضه‌سادات حسینی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل‌ هنرهای نمایشی، مدیرعامل بنیاد رودکی، رییس تماشاخانه ایران‌شهر، اکبر عبدی، جهانگیر الماسی، اسماعیل خلج، قاسم زارع و تنی چند از هنرمندان تئاتری در تالار وحدت با یادی از درگذشتگان و تجلیل از سه هنرمند باسابقه تئاترآغاز شد و طی این مراسم برگزیدگان بخش‌های رقابتی صحنه‌ای و خیابانی معرفی شدند.
برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:
بخش مسابقه تئاتر ایران
هیئت داوران مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر متشکل از شهرام کرمی،محمدباقر قهرمانی، اتابک نادری،پیام فروتن،ایوانا ووجیک پس از مشاهده، ارزیابی و بررسی کارشناسی ۳۵ اثر حاضر در این بخش آراء خود را به شرح زیر اعلام داشتند:
بخش چهره ارایی
برگزیده: فرزانه رادفر برای طراحی گریم نمایش «ایل خونی» از فسا
تقدیر: سمیه ارقبایی برای طراحی گریم نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ از خراسان رضوی- مشهد
بخش طراحی لباس
برگزیده: ندارد
تقدیر: آژمان بیژنی نسب و نجمه زارعی  برای طراحی لباس نمایش «ایل خونی» از فسا و محیا قبادی برای طراحی لباس نمایش کابوس های شازده اجباری  از تهران.
 بخش موسیقی
 برگزیده: عماد عرب زاده برای موسیقی نمایش «کهته» از خارک
تقدیر: فرامرز نصیری برای موسیقی نمایش «آریوبرزن» از قزوین
 بخش طراحی صدا و آرایه های صوتی
برگزیده: علی سینا رضا نیا برای طراحی صدا و آرایه های صوتی نمایش «ما هم مردمی بودیم» از کوهدشت
بخش طراحی نور
برگزیده: رضا خضرایی برای طراحی نور نمایش «ط»  از تهران
بخش طراحی حرکت
میلاد هارونی و امجد جلالی برای طراحی حرکت نمایش «سایلنت هملت سایلنت» از اهواز
بخش بازیگری زن
برگزیده: ریحانه رضی برای بازی در نمایش «هیدن» از تهران
تقدیر: فرانک افتاده حال برای بازی در نمایش «کابوس های شازده اجباری» از تهران، الهام چنانی برای بازی در  نمایش «کهته» از خارک،  مهسا ظهیری  برای بازی در  نمایش «کابوس های شازده اجباری» از تهران
بخش بازیگری مرد
برگزیده: جواد یحیوی  برای بازی در نمایش ط از تهران
تقدیر: یاسین رضوانی برای بازی در نمایش «بی / هوده» از گرگان، سلمان ذنوبی برای بازی در نمایش «کابوس های شازده اجباری» از تهران، مجید عراقی برای بازی در نمایش «دشمن خدا» از تهران
بخش بازیگری کودک و نوجوان  
هیئت داوران با توجه به حضور چشمگیر و هنرمندانه کودکان ونوجوانان در نمایش های اجرا شده، با اهدای لوح، از این هنرمندان تقدیر می کند.
۱-  ابوالفضل پارسا برای بازی در نمایش لولیدن در خواب از کهگیلویه و بویر احمد.
۲-  آبتین رحمتی برای بازی در نمایش طاز تهران.
۳- نفس باقری و ضحا رجایی برای بازی در نمایش دشمن خدا از تهران.
بخش طراحی صحنه
تقدیر: سارا عارف برای طراحی صحنه نمایش «در آغوشم آب، خاک، خون» از رشت
بخش نمایشنامه نویسی  
برگزیده: یاسین رضوانی نویسنده نمایش «بی / هوده» از گرگان
تقدیر: عمادالدین رجبلو نویسنده نمایش «دشمن خدا» از تهران
بخش تهیه کنندگی
تقدیر: محمد شکروی برای تهیه کنندگی نمایش های «سایلنت هملت سایلنت» و «اول شخص مفرد» از خوزستان
بخش کارگردانی
برگزیده: کوروش شاهونه برای کارگردانی «هیدن» از تهران
 تقدیر: مجید رحمتی برای کارگردانی نمایش «ط» از تهران و حسین اسدی برای کارگردانی نمایش «کهته» از خارک
بخش جایزه نمایش برگزیده
گروه نمایش «بی / هوده» به کارگردانی یاسین رضوانی از گرگان
همچنین نمایش «دشمن خدا» به کارگردانی مجید عراقی نمایش برگزیده کمدیِ چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جهت معرفی به جشنواره خندستان اصفهان انتخاب شد.

از سکوت خبری تا شکسته شدن درهای مجموعه تئاترشهر | دوره‌ای پراستقبال اما پرحاشیه

برگزیدگان بخش تئاتر خیابانی
بخش طراحی حرکت
تقدیر: افشین خدری برای طراحی حرکت نمایش «۱۴۰۲» از سنندج.
بخش طراحی لباس
تقدیر: فریده میرزایی برای طراحی لباس نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» بروجرد
بخش موسیقی
برگزیده: حمدنادری  برای موسیقی نمایش های «هزارپیشه» و «اشرف مخلوقات»از اصفهان
تقدیر: هادی کسایی  برای موسیقی نمایش «هفت سنگ» از مشهد
بخش طراحی فضا
برگزیده: سیدابوالفضل مرتضوی برای طراحی فضای نمایش «پیوند کوالانسی» از خمینی شهر
تقدیر: مصطفی کولیوندی برای طراحی فضای نمایش «مشت و لگد محترمانه» از ایلام
بخش طرح و ایده
برگزیده: پژمان شاهوردی برای طرح و ایده نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» از بروجرد
تقدیر: میلاد حسین زاده برای طرح و ایده نمایش «سلام علیکم» از کیاشهر
بخش بازیگری زن
برگزیده: نجمه مهرابی برای بازی در نمایش «هزارپیشه» از اصفهان
تقدیر: آرزو جعفری برای بازی در نمایش «یادگاری» از جیرفت و بهار زراعتی، مهتاب زند، کوثر شاهوردی، ملیکا حسینی، غزل هدایتی، آرزو گودرزی، رکسانا دارائی، نیایش معصوم زاده و مهسا خسروی برای بازی در نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» از بروجرد
بخش بازیگری مرد
برگزیده: میثم سرآبادانی برای بازی در نمایش «خاطرات یک مرده شور» از تفرش
تقدیر: مصطفی کولیوندی برای بازی در نمایش «مشت و لگد محترمانه» از ایلام و رضا ملکی  برای بازی در نمایش «پیوند کوالانسی» از خمینی شهر
بخش کارگردانی
برگزیده: مسعود کردی برای کارگردانی نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» از بروجرد
تقدیر: مصطفی کولیوندی برای کارگردانی نمایش «مشت و لگد محترمانه» از ایلام
بخش هویت ملی
برگزیده: رضا حسینی برای کارگردانی نمایش صحنه ای «مرغ سحر» از مشهد
تقدیر: نمایش خیابانی «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان
بخش غزه
برگزیده: علی اکباتانی برای کارگردانی نمایش «تمام» از دانشگاه هنر
تقدیر: در بخش خیابانی هیچ اثری شایسته کسب رتبه شناخته نشد.
 جایزه نمایش های برگزیده بخش صحنه‌ای
برگزیدگان: گروه نمایش «کَل» از فارسان (چهارمحال و بختیاری) و گروه نمایش «تِرالسِتاجوسال» از بوشهر
 جایزه نماش برگزیده بخش خیابانی
 برگزیده گروه نمایش «رومئو B ژولیت» از خمینی شهر
بخش مسابقه تئاتر دانشجویی
 بخش طراحی لباس
تقدیر: نمایش «بچه» رویا فضلی و نمایش «قیقاج» راحله سرافرازی و شهرزاد آزاد نام
 بخش موسیقی
 برگزیده: علی خاتمی برای موسیقی نمایش «استرالیا»
بخش طراحی نور
برگزیده: پدرام رضوانی و علی اکباتانی برای طراحی نور نمایش «تمام»
بخش طراحی صحنه
 کیانوش ایازی
 بخش نمایشنامه نویسی
برگزیده: رسول حق جو نویسنده نمایش «مرثیه ای برای یک مرد مرده»
تقدیر: محمد یحیی آبادی نویسنده نمایش   «کارنان»
 بخش بازیگری زن
برگزیده: حسنا قبادی برای بازی در «استرالیا»
تقدیر: شبنم صمدی  برای بازی در نمایش «دل قک» و آرزو کریمی زند برای بازی در نمایش «مرثیه ای برای یک مرد مرده»

بخش بازیگری مرد
برگزیده: سجاد تابش برای بازی در نمایش «بیرون پشت در»
تقدیر: محمدرضا فرزام  برای بازی در  نمایش «مرثیه ای برای یک مرد مرده»، بهزاد حاجی زاده برای بازی در نمایش «خونِ »، محمد یحیی آبادی برای بازی در نمایش «کارنان»
بخش کارگردانی
برگزیده: حسنا قبادی برای کارگردانی نمایش «استرالیا»
تقدیر: کیانوش ایازی برای کارگردانی نمایش «مرثیه ای برای یک مرد مرده»
جایزه ویژه هئیت داوران
 جایزه ویژه هئیت داوران به پرهام خاکزاد کارگردان نمایش «بیرون پشت در» تقدیم شد.

الناز برکاتی_ خبرنگار سرویس فرهنگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.