«کمپانی کوروش» آخرین رخداد از یک کلاهبرداری جانانه محسوب می‌شود. این شرکت ها با توسل به شیوه «کلاهبرداری پانزی» ۳ هزار میلیارد تومان پول مردم را به جیب زد و حالا مالک آن متواری شده‌اند. وعده‌های عجیب و شیرین، جمله های انگیزشی درباره قانون جذب، نمایش زندگی لاکچری و دعوت از چهره‌های معروفی چون خواننده‌ها، بازیگران یا فوتبالیست‌ها به مشتری اثبات کرد که قابل اطمینان هستند و مصرف کننده می‌تواند با آسودگی خریدی زیرقیمت داشته باشد.

گنگسترهای شهر ما/ متهم کوروش کمپانی کیست؟

آگاه: به گقته یک منبع آگاه همدست مالک کوروش کمپانی که پدر فرد متواری است دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است. مالک اصلی پیشتر قبل از اینکه هرگونه پرونده انتظامی و یا قضایی برای آن تشکیل شود متواری بوده و از او ردی در دسترس نبوده است.

داستان پی نوکیو و وعده گربه نره و روباه مکار برای داشتن درخت طلا همچنان ادامه دارد. درختی هیچ وقت برای مشتریان کمپانی کوروش سبز نخواهد شد. تنها جیب صاحبان این کمپانی از ۳ هزار میلیارد تومانی مردم پر شد. نگاهی به سوابق این مجموعه نشان میدهد کوروش کمپانی در ابتدا خود را بزرگترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران معرفی کرده و در یک سال گذشته اقدام به پیش فروش و واردات موبایل با شعار حذف واسطه ها و عرضه آیفون ۲۰ میلیون تومانی کرده بود. به این ترتیب در این رابطه در ماه­های گذشته نیز تبلیغات گسترده­ای را در فضای مجازی کلید زد.

فریب خوردگان

اما نحوه تبلیغات و ابزار آن خود نقشی بسزا در جلب مشتری برای شرکت‌ها داشته است. کوروش کمپانی از آن دست شرکت‌ها است که به خوبی با تبلیغات و چون و چند آن آشنا بوده و با ادعایی که تا حد زیادی دور از ذهن است توانسته تعداد زیادی مشتری را جلب کند. این شرکت در اقدامی زیرکانه با استفاده از چهره های مشهور دنیای واقعی و مجازی از بازیگران و ورزشکاران گرفته تا سلبریتی‌ها و بلاگرها تلاش کرد به مشتریانش بقبولاند که شرکتی معتبر و قابل اطمینان است و می‌توانند به تصاویر افراد معروفی که برای خرید آیفون ۱۳ به این کمپانی سرزده و اتفاقی! هم عکسی را به یادگاری گرفته اند رجوع و تصمیم گیری کنند.

حالا اما چند روزی است که مشخص شده این شرکت بدهکار مردم شده و خبری از مالک آن نیست و آنچه بیش از همه مورد توجه واقع شده انتشار همزمان لیست بلندبالایی از افراد مشهوری است که برای این شرکت تبلیغ کرده بودند.

با انتشار این لیست در فضای مجازی فشارهای زیادی بر این افراد وارد آمده تا جایی که برخی از آن‌ها به این ماجرا واکنش‌ نشان داده‌اند. این واکنش‌ها از عذرخواهی و ابراز تاسف تا حتی طلبکاری و شانه خالی کردن متفاوت است. به عنوان مثال یکی از بازیگران گفته که او هم فریب خورده و پیگیر ماجرا است و در طرف دیگر بازیگر دیگری با بیان این که به من ربطی ندارد شانه از ماجرا خالی می‌کند و این وسط تنها مردمی مانده‌اند که با ترسیم رویای خرید گوشی حالا باید جای آیفون، پرونده  به دست پله‌های کلانتری و مراجع قضایی را به امید استرداد پولشان بالا و پایین کنند.

باید شکایت کرد

یک حقوق‌دان می‌گوید: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به‌طرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به‌علت وارد کردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.»

امید سلیمی بنی می‌گوید ظاهرا مردم باید دادخواست حقوقی بدهند و موبایل یا پول‌شان را فروشنده بخواهند که آن‌هم معلوم نیست چه زمانی به‌دست‌شان می‌رسد. «جرم کلاهبرداری دو رکن دارد، رکن اول مانور متقلبانه به‌قصد بردن مال مردم است و رکن دوم، بردن مال دیگران است. جرم کلاهبرداری تفاوت عمده با سایر جرایم مالی دارد و آن این است که بردن مال، با رضایت مالباخته همراه است و مثلا مانند سرقت نیست که مال را بدون رضایت مالباخته از او بربایند، بلکه بزه‌دیده، با دست خود و با رضایت تمام، چون تحت تاثیر مانور متقلبانه کلاهبردار قرار گرفته، مالش را بهر امیدی به‌او می‌دهد و بعد می‌بیند که مال را خورده‌اند. در ماجرای موبایل کوروش، یک فرد یا شرکت، پول‌هایی را از عده زیادی گرفته و تعهد کرده مالی را به‌آن بدهد. بعد هم به‌برخی جنس تعهد شده اش را تحویل داده و به‌عده زیادی نداده. از آنجایی که طبق اصول حقوقی، باید قوانین را به‌نفع متهم تفسیر کرد و تا می‌شود دایره مصادیق جرم را تنگ گرفت، به‌نظر می‌رسد عمل او، «عدم انجام تعهد» باشد و نه آنکه مانور متقلبانه کرده است. عدم انجام تعهد هم موضوعی حقوقی است و کیفری نیست. لذا اگر بخواهیم منصفانه و حقوقی به‌ماجرا نگاه کنیم، تعقیب کیفری صاحب شرکت به‌اتهام کلاهبرداری، خلاف اصول حقوقی است. می‌ماند موضوع شکایت حقوقی از او و تقدیم دادخواست‌هایی مانند الزام به‌ایفای تعهد یا الزام به‌تحویل مبیع (جنس خریداری شده) و نظایر آن که بحث خود را دارد.»

پلیس در تعقیب مجرمان

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اکنون مالک اصلی کوروش کمپانی تحت تعقیب قرار گرفته است و جزئیات این پرونده در روزهای آتی به زودی منتشر می‌شود. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه در پی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده‌اند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب می‌باشند و با هماهنگی دستگاه قضائی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.

رحیمی با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.

رحیمی افزود: راه اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می‌دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم.

ترفندهای کلاهبرداری

قطعا کوروش کمپانی آخرین دست از این شرکت‌های پانزی طور نیست. گرچه شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبری هم در فضای مجازی و واقعی هستند که خوشنام بوده و واقعا به وعده‌هایشان عمل می‌کنند اما آنچه به نظر منطقی است این است که علاوه بر مسئولیت مراجع مسئول و پلیس فتا در نظارت بر محتوای فضاهای مجازی خود مردم هم باید پیش از هرچیز با بالابردن آگاهی خود از قوانین خرید و ترفندهای کلاهبرداری شرکتها مراقب باشند فریب تبلیغات این چنینی و حضور فلان چهره و شخصیت را نخورند تا طعمه کلاهبردارها نشوند.

در کنار این چهره‌های معروف و مشهور نیز باید مراقب محبوبیت خود به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند بوده و پیش از آن که هر تبلیغی را بپذیرند احتیاط و توجه کنند که هرگفته‌ای از سوی آن‌ها به مثابه مهر تاییدی بر ادعای شرکت‌ها است و مهمتر بازی با اعتماد مردمی است که سال‌ها طرفدار آن‌ها بوده‌اند و به واسطه همین مردم به محبوبیت و شهرت رسیده‌اند.

عماد خورشید طلب، خبرنگار اجتماعی روزنامه آگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.