تا تشتشان از بام نیفتاده بود صدا از صدا در نیامد. مردم و چهره‌ها می‌آمدند و یکی‌یکی و ده تا ده تا گوشی تلفن همراه لوکس می‌خریدند و استوری می‌کردند. همه برای داشتن موبایل ۴۰ میلیونی که ۲۰ میلیون برای خریدش خرج کرده بودند، سر از پا نمی¬شناختند. این ذوق و هیجان آنان را به یک تبلیغاتچی آیفون به دست تبدیل کرد که امروز پسر خاله ها و فردا همکاران را به کورش کمپانی کشاندند تا این سعادت بزرگ نصیب آنها هم بشود و خوشبختی اش را با هم تقسیم کنند. از این پسرخاله ها و عموزاده ها آنهایی که بخت یارشان بود گوشی نصف قیمت بهشان رسید تا مشتری های بعدی تبدیل به مالباخته شوند.

اعتبارفروشان محکومان دادگاه مردم

آگاه_امیر گودرزی: چرا باید آخر کار چنین اتفاقی بیفتد؟ چون با پولی که از شما می­گیرند سفارش مشتری های بعدی را تهیه می­کنند و آخرین مشتری ها همان هایی هستند که امروز به آنها مالباختگان کورش کمپانی می­گوییم. بله شباهت زیادی به شرکت های هرمی دارد، همان هایی که مثل قارچ زیاد شده، رشد کرده و ناپدید می شوند.

حکایت صدهزار مال باخته

تعداد صف آخری‌ها که پول دادند و موبایل نگرفتند دستکم صدهزار نفر هستند. تصور شکل هرم نشان می‌دهد تعداد مال‌باخته‌ها بسیار بیشتر از مشتری‌هاست و به نظر می‌رسد هدف اصلی شرکت هم همین افراد باشند. این تعداد از کجا به دست می‌آید؟ بر اساس سند منتشر شده از امور مالی کوروش کمپانی، موجودی حساب مالک این شرکت از ۲ هزار میلیارد تومان تجاوز می‌کند. اگر فرض کنیم همه متقاضی‌های این شرکت، آیفون ۱۳ با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی خریداری کرده‌ باشند، با یک حساب و کتاب ساده می‌بینیم که تعداد خریدارانی که پول دادند و چیزی دریافت نکردند بیش از صدهزار نفر است.

اعتمادسازان مشهور

از علیرضا بیرانوند، هادی چوپان، محسن افشانی، الهام حمیدی، الهام پاوه‌نژاد و مریم مؤمن گرفته تا هادی ساعی، یوسف تیموری، محسن ابراهیم‌زاده و اکبر عبدی و هم چنین منوچهر هادی، شهربانو الهه و سهیلا منصوریان، یوسف صیادی، رضا شفیعی جم و حتی سید جواد هاشمی کنار لوگو این شرکت عکس گرفتند تا مردم را به خرید از این شرکت ترغیب کنند.

ترغیب هم شدند و تبلیغات گسترده آنها سیل تقاضا را همراه داشت. نه این که چون فلان بازیگر یا فوتبالیست آیفون خریده ما هم بخریم؛ بلکه اعتمادی در مردم ایجاد کرد تا اگر می‌خواستند شکی هم به خود راه دهند، تعریف و تمجیدهای  فلان بازیگر محبوب این مجال را به آنها ندهد. نمی‌شود گفت چند نفر با نگاه‌کردن به سلبریتی‌ها پول پرداخت کردند؛ ولی پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان از ناراحتی مردم از سلبریتی‌ها می‌دهد. هر چند برخی مانند الهام حمیدی از مردم عذرخواهی کرد و یکی مانند جواد هاشمی عنوان کرد این اتفاق با ما هیچ ربطی ندارد، اما برای مردمی که پول زیادی از دست دادند عذرخواهی یا حق‌به‌جانبی تفاوت زیادی ندارد؛ چون احساس می‌کنند چهره‌های محبوب آنها فقط منافع خود را در نظر گرفته و برایشان ضرر و زیان هوادارشان اهمیتی ندارد. همان چهره‌هایی که تنها شناختشان از شرکتی که برایش تبلیغ کرده‌اند، گوشی گران قیمتی بوده که به دست آوردند یا پولی که به حسابشان واریز شده است.

آثار منفی برجامعه

دکتر «یوسف مولایی»، وکیل دادگستری معتقد است چهره‌های معروف در تبلیغات کورش کمپانی مرتکب جرمی نشده‌اند. او با توضیح این که در وقوع جرم باید عناصر سه‌گانه قانونی، مادی و روانی اتفاق بیفتد به آگاه می‌گوید: اگر سوء نیت در تبلیغاتی که توسط افراد سرشناس صورت‌گرفته وجود نداشته باشد، اتهامی متوجه آنها نیست.

او معتقد است نمی‌شود از این افراد شکایت کرد و در صورت اقامه دعوا در محاکم قضایی محکوم نخواهند شد. البته این افراد در اذهان مردم محکوم هستند و  پیام‌ها و نظراتی که در فضای مجازی توسط مال‌باختگان منتشر شده است این ادعا را تأیید می‌کند. یکی از مال‌باختگان نوشته اعتماد به سلبریتی‌ها باعث شد همه پس‌انداز خود را از دست بدهد. دیگری کامنت گذاشته که بازیگران فقط به منافع خودشان فکر می‌کنند و در کنار مردم نیستند.

اما رشته کورش کمپانی سر دراز دارد و یکی از خبرگزاری‌های دولتی روزهای آخر آذرماه امسال یعنی درست زمان اوج فروش این شرکت تیتر زد: «کورش کمپانی به صورت کاملاً قانونی هم‌وطنان را صاحب گوشی آیفون کرده است.» این خبرگزاری به «تسهیلات بی‌نظیر این کمپانی» اشاره کرده و اخبار منفی در مورد این شرکت و عدم توانایی در اجرای تعهدات به مشتریان را کار شبکه‌های معاند دانست.

شاید مردم به اعتماد این خبرگزاری نبود که برای خرید آیفون ۲۰ میلیونی صف کشیده بودند ولی سلبریتی ها با دیدن چنین اخبار رسمی و قاطعانه جسارت بیستری برای تبلیغ چشم و گوش بسته پیدا کردند. چشم و گوش هایی که اگر با اعتماد بی جا و از آن بدتر نفع شخصی بسته شود تنها به ضرر مالی مردم ختم نخواهد شد و گاه ممکن است تبعاتی بسیار گران تر برای مردم و کشور به بار بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.