یک زوج جوان برای آغاز زندگی مشترک چقدر باید هزینه کنند؟ در این گزارش حداقل را در نظر گرفتیم و از شام مراسم تا خرید لوازم منزل ارزان‌ترین را در نظرگرفتیم.

فاکتور چندصدمیلیونی خانه بخت

آگاه_امیرگودرزی: نا گفته پیداست می‌توان بسیاری از این هزینه‌ها مانند جشن و تالار را حذف و بدون پذیرایی شام و گل آرایی هم زندگی مشترک را آغاز کرد، اما در این گزارش سعی داریم بررسی کنیم اگر زوج جوانی به حداقل‌ها قناعت کنند و بخواهند مراسمی بسیار ساده و جمع و جور برگزار، خانه‌ای اجاره و ۲۰قلم وسایل ضروری خانه را خریداری کنند، چقدر پول لازم دارند؟

مراسم ساده با ۳۰ میلیون

بسیاری از زوج‌های جوان برای کاهش هزینه‌های مراسم ازدواج، دفترخانه‌هایی را انتخاب می‌کنند که تالار عقد و پذیرایی هم دارد. اول در دفترخانه، عقد ثبت رسمی می‌شود و بعد مطابق میل بسیاری از خانواده‌ها عقد نمایشی در اتاق عقد برگزار شده و از مهمان‌ها هم با شیرینی و چای و در صورت هزینه بیشتر با شام پذیرایی می‌شود. اگر به چنین روش اقتصادی روی بیاوریم باید بدانیم ۲ میلیون تومان هزینه ثبت رسمی عقد است و برای استفاده از سالن عقد و احیانا پذیرایی باید ساعتی ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم. اگر ۴ ساعت هم بتوانیم مراسم را برگزار کنیم ۱۲ میلیون تومان فقط برای اجاره سالن باید کنار بگذاریم. دست روی ارزان‌ترین غذای منو می‌گذاریم، زرشک پلو با مرغ ۳۰۰ هزار تومانی که برای تنها ۴۰ مهمان دستکم ۱۲ میلیون باید به هزینه‌های خود اضافه کنیم. اگر هزینه‌های مانند گل آرایی و موزیک هم در نظر بگیریم ۳۰ میلیون تومان برایمان آب می‌خورد. البته این قیمت‌ها مربوط به تالارهای مناطقی مانند ۵ یا ۴ است و اگر بخواهیم در مناطق شمالی شهر مراسم عقد خود را برگزار کنیم باید بدانیم ورودی تالارها در خیابانی مانند فرشته حدود ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و برای غذای هر مهمان هم باید حداقل ۳ میلیون تومان هزینه کنیم. ارزان‌ترین هزینه سفره عقد هم ۴۰ میلیون تومان است. بنا بر این سراغ این موارد نمی‌رویم و بر می‌گردیم به همان مراسم اقتصادی خودمان.

خرید ۲۰ گانه لوازم منزل با ۱۵۰ میلیون

هزینه‌های تهیه وسایل ضروری برای زندگی یک زوج جوان در یک آپارتمان کوچک چقدر است؟ وقتی می‌گوییم ضروری یعنی وسایلی که تهیه آنها برای یک زندگی دو نفری لازم است بنا بر این روی وسایلی مانند ماکروویو، ماشین ظرفشویی و قهوه ساز خط می‌کشیم. قرار است اقتصادی‌ترین خرید را داشته باشیم، بنابراین همه را از ارزان‌ترین تولیدات داخلی انتخاب می‌کنیم طوری که قیمتی پایین‌تر در بازار موجود نباشد. 

خرید ماشین لباسشویی، تلویزیون و جاروبرقی را جزو ضروری‌ها دسته بندی کردیم اگر نگویید لباس را می‌توان با دست شست و خانه را با جارو سنتی رفت! همان طور که حداکثر سقف ندارد، حداقل هم کف ندارد و با چنین استدلالی می‌شود بسیاری از آنچه را ما ضروری می‌دانیم، حذف کرد. 

وسایل تزیینی مانند آباژور تابلو رومیزی و حتی روتختی را در این لیست نیاوردیم. در آشپزخانه هر قدر هم کوچک باشد جا برای بسیاری از وسایل وجود دارد مانند سرخ کن، چرخ گوشت پلوپزو زودپز که ما در این خرید از آنها چشم پوشی کردیم و حتی سماور سرویس چاقو و حتی میوه‌خوری و شکلات خوری هم قرار نیست بخریم. مجموع این وسایل چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود. 

تهیه مسکن از رهن و اجاره تا وام

همه این هزینه‌ها که انجام شد، سراغ غول مرحله آخر می‌رویم: مسکن! برای اجاره خانه تفاوت قیمت‌ها از زمین تا آسمان است که طبیعتا سراغ آسمان نمی‌رویم و ارزان‌ترین‌ها را جستجو می‌کنیم. برای رهن یک آپارتمان در تهران باید قید ۷۰۰ میلیون تومان را بزنید یا اگرچنین پولی ندارید از ۸ تا ۲۰ میلیون تومان اجاره بپردازید. البته راه سومی هم دارد: وام. با دوستانی که در چند سال گذشته ازدواج کرده‌اند تماس می‌گیرم. رضا جوان‌ترین آنهاست که ۳۵ سال دارد. او از روش سوم نه تنها برای تهیه مکسن که برای هزینه مراسم نیز استفاده کرده است: ۶ سال است بخش اعظم حقوق خودم و همسرم صرف وام‌هایی می‌شود که برای ازدواج گرفته بودیم. این زوج کارمند که حقوق هر دو آنها ۳۰ میلیون هم نمی‌رسد، ماهی ۱۸ میلیون تومان قسط و بدهی می پردازند که به گفته خودشان این اقساط هنوز به نیمه راه هم نرسیده است.

سعید که یک سال از ازدواج او می‌گذرد شرایطی مشابه رضا دارد: هرچه می‌گذرد بدهی‌هایمان بیشتر می‌شود چون تصور نمی‌کردیم پرداخت ماهیانه ۱۲ میلیون تومان این قدر دشوار باشد. گاه مجبور می‌شویم قرض بگیریم تا اقساط وام را پرداخت کنیم و در این یکسال حرف مشترک میان من و همسرم چگونه پرداخت بدهی‌هایمان بوده است.  در میان دوستانی که با آنها تماس گرفتم وضعیت علیرضا کمی متفاوت بود: ما در زمان همگیری ویروس کرونا ازدواج کردیم و تقریبا هزینه‌ای برای جشن و مراسم نداشتیم. شاید دلیل این که او بدهی ندارد و نفسش از جای گرم در میاد همین باشد.

هر چند برای یک زوج جوان که اول راه هستند تامین هزینه‌های هنگفت تهیه مسکن، جشن و مراسم و خرید لوازم زندگی کار آسانی نیست و بی‌شک بدون حمایت مالی زیر بار بدهی می‌روند اما با فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مراسم می‌توان زندگی مشترک را نه بدون سختی اما با کمترین دشواری‌ها آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.