فرآیند اخذ رأی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رأس ساعت ۸ صبح دیروز جمعه یازدهم اسفند در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز شد. تمامی شعب در سراسر کشور از واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ و ماقبل آن) اخذ رأی را به عمل آوردند. براساس قانون زمان رای‌گیری به مدت ۱۰ ساعت از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر بود، اما این زمان به دلیل استقبال مردم و حضور پرشور آنان در شعب اخذ رأی، تمدید شد و نهایتا رأی‌گیری تا ساعت ... ادامه داشت.

از عروس و داماد انتخاباتی تا اشک‌های زن مسیحی

آگاه ـ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز گذشته، در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند. این مراسم با حضور بیش از یک صدتن از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار شد.

رهبر انقلاب پس از انداختن آرای خود درصندوق‌های رأی فرمودند: من دو تا توصیه عرض می‌کنم. توصیه اول من به مردم عزیزمان این است که قرآن به ما فرمود فاستبقوا الخیرات، در کارهای نیک مسابقه بگذارید و پیشی بگیرید از دیگران. من در انتخابات‌های گذشته هم گفتم، امروز هم تأکید می‌کنم هر چه زودتر از این فرصت استفاده کنید، در اولین ساعات ممکن بروید رأی‌تان را در صندوق‌ها بیندازید. توصیه دوم این است که در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رأی بدهید، به کمتر رأی ندهید؛ مثلاً در تهران برای خبرگان ۱۶ نفر را احتیاج هست که رأی بدهیم، به ۱۶  نفر رأی بدهید نه کمتر. یا در تهران برای مجلس شورای اسلامی به ۳۰ نفر بایستی رأی بدهیم به کمتر رأی ندهید، این توصیه‌ی مؤکد من است.

ایشان تصریح داشتند: ملّت عزیزمان بدانند که امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملّی و سیاسی به ایران است، چشمشان به شما است؛ میخواهند ببینند که شما چه می‌کنید در این انتخابات، و نتیجه‌ی انتخابات شما چه می‌شود؛ هم دوستان ما و افرادی که علاقه‌مند به ملّت ایرانند، هم  بدخواهان؛ آنها هم همین‌جور. از همه طرف چشم‌ها مترصّد کشور ماست و مترصّد مسائل ملّت عزیز ماست. به این توجّه کنید. دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید.

شخصیت‌های مشهور کجا رأی دادند؟

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور صبح دیروز با حضور در محل ستاد انتخابات کشور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این ستاد، آرای خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به صندوق اخذ رأی انداخت.

«آیت‌الله جنتی» دبیر شورای نگهبان رأ ی خود را به صندوق مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات انداخت. «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس نیز با حضور در شعبه اخذ رای تکیه مرتضی علی(ع) واقع در محله هرندی تهران رای خود را به صندوق انداخت.

«محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه نیز در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در مسجد جامع لویزان در کنار سایر مردم، آراء خود را به صندوق انداخت.

تدابیر اتخاذ شده برای افزایش سلامت و امنیت انتخابات

رئیس قوه قضاییه، همچنین طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اشخاصی که از نظر آنها شایستگی «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» و «رأی اعتماد دادن به کابینه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. بدون تردید حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات امروز، علاوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی و مسرّت دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر دشمنان و شیاطین خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی و افزایش سلامت و امنیت انتخابات، گفت: قوه قضاییه از ماه‌ها پیش، «ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی» را با عضویت مسئولان دستگاه‌های ذیربط تشکیل داد و در آن ستاد تدابیر لازم برای افزایش امنیت و سلامت انتخابات اتخاذ شده است؛ همچنین مقامات قضایی مربوطه، دادستان‌ها و قضات کشیک ما کاملا آماده هستند تا به محض وصول گزارشی ناظر بر وقوع تخلف یا جرائم انتخاباتی، در اسرع وقت به موضوع ورود کنند و اقدامات مقتضی را به عمل آورند.

فعالیت یک میلیون نفر در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی

انتخابات دیروز در امنیت کامل برقرار شد؛ طبق گفته «میراحمدی» معاون امنیتی وزیر کشور، در بعد امنیتی با اشراف اطلاعاتی که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی داشتند و دارند تمام شعب اخذ رای با امنیت بالا فرآیند اخذ رای از مردم را انجام دادند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر از شعب رای حراست و حفاظت کردند. همچنین به گفته «سیدمحمدتقی شاهچراغی» معاون سیاسی وزیر کشور تعداد یک میلیون نفر در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در فرایند برگزاری انتخابات و رأی‌گیری مشارکت کردند.

رأی اولی‌ها گل کاشتند

دیروز سه و نیم میلیون نفر رأی اولی و دهه هشتادی نیز در سراسر کشور در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و جشن تکلیف سیاسی خود را برپا کردند. در یکی از حوزه‌های انتخابیه در تهران، یکی از وزرا در اقدامی ابتکاری و پسندیده به تمامی جوانان رأی اولی حاضر در آن شعبه اخذ رأی، هدیه‌ای به رسم یادبود داد.

حواشی جالب روز و شب انتخابات

اما انتخابات پرشور روز گذشته، حواشی جالبی نیز داشت؛ از عروس و داماد تهرانی در پای صندوق رای حسینیه ارشاد تا زوج جوان نیشابوری در شعبه اخذ رأی، مراسم عقد خود را برپا کردند. یکی از جالب‌ترین قاب‌های ثبت شده در انتخابات یازدهم اسفند، تصاویر اشک شوق خبرنگار زن مسیحی و لبنانی بود که در حسینیه امام خمینی(ره) در هنگان رأی دادن رهبر انقلاب حضور داشت؛ ابراز خوشحالی این خبرنگار لبنانی پس از دریافت چفیه از رهبر انقلاب نیز بسیار در فضای مجازی، پربازدید شد. حضور مادری به همراه فرزند معلول خود در پای صندوق‌های رأی در روستای قلعه قافه پایین شهرستان مینودشت استان گلستان نیز از دیگر قاب‌های ماندگار انتخابات یازدهم اسفند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.